 | Søren Kyhl |
Parteneriatele pot deveni unul dintre factorii cei mai perturbatori in sectorul financiar in anii urmatori si devin baza pentru un pas semnificativ in fata, in modul in care sectorul foloseste tehnologia. Atunci cand bancile nu mai sunt nevoite sa-si dezvolte propriile sisteme, resurse semnificative pot fi alocate pentru a furniza servicii si produse mai bune.
Digitalizarea si adoptarea tehnologiei moderne intr-un sens mai larg sunt, din motive clare, o prioritate pentru institutiile financiare. Avand in vedere ca bancile sunt provocate pe multe fronturi - de la reglementari, dezvoltare tehnologica si asteptarile in schimbare ale clientilor - toata lumea trebuie sa gaseasca metode noi de a ramane competitiv si relevant.
Studiile arata ca o banca tipica din Europa foloseste pana la 80% din bugetul IT doar pentru mentinerea sistemelor vechi, adica pentru a porni acelasi motor (vechi) in fiecare zi. Dat fiind ca o parte atat de semnificativa din resursele bancii se foloseste pe mentenanta, mai ramane foarte putin pentru dezvoltarea noilor solutii care au ca obiectiv indeplinirea cererilor mereu in schimbare ale clientilor.
Casper von Koskull, CEO al bancii nordice universale Nordea, a evidentiat recent faptul ca multe
banci consacrate sunt provocate de infrastructura IT existenta cu sisteme adunate unele peste altele precum spaghetele. Uneori, aceste sisteme IT de tip spaghete au o unitate centrala din anii 70, iar un numar mare de sisteme externe sunt tinute laolalta cu guma de mestecat si banda izolatoare.
Asta nu inseamna in mod necesar ca o banca nu poate livra o experienta digitala excelenta clientilor sai, dar situatia nu este durabila pe termen lung si inseamna ca banca este ineficienta, inflexibila si ii lipseste scalabilitatea. De fiecare data cand este necesara o schimbare, banda izolatoare trebuie scoasa si trebuie adaugata si mai multa guma de mestecat pentru a tine totul compact.
Cu sistem peste sistem, banca sfarseste prin a se izola tot mai mult intr-un colt. In cele din urma, banca se va incurca atat de mult in complexitatile propriului sistem ca risca sa fie depasita de competitori si in final sa piarda in fata celor care pot oferi o experienta digitala mai buna.
Evident, imbunatatirile continue treptate nu sunt durabile si uneori este necesara o strategie alternativa, mai ales pentru bancile mai mari. Una este cea de a demara o restructurare cuprinzatoare si de a incerca construirea unei masini noi si mai eficiente care poate inlocui vechiul sistem IT de tip spaghete. Cu toate acestea, asemenea proiecte pot necesita o implementare de lunga durata si poate fi dificil sa faci schimbarile in timp ce se mentine in functionare actualul sistem.
Stim, atat din sectorul public, cat si din cel privat, ca riscul pentru proiecte IT de scara mare este ca poate fi semnificativ mai scump decat se estimase initial sau poate fi intarziat semnificativ, iar aceste riscuri cresc cu dimensiunea proiectului. Iar asemenea proiecte genereaza flux de numerar doar atunci cand in sfarsit s-au terminat. Atunci cand intri in parteneriate pentru a livra clientilor solutii noi, timpul pana la introducerea pe piata este mult mai scurt, iar parteneriatele sunt deseori bazate pe impartirea veniturilor, de aceea riscul pentru companie este complet diferit. Spus mai simplu, platesti doar pentru infrastructura proportional cu cat de mult o folosesti, ceea ce reprezinta un "levier" perfect al riscului acestei afaceri.
Credem ca parteneriatele si externalizarea sunt solutiile atat pentru
banci mari, cat si pentru
banci mici pentru a le ajuta sa livreze solutii relevante clientilor lor intr-un mod eficient si flexibil. O banca trebuie sa-si concentreze eforturile pe competentele sale de baza, intrand in parteneriate ce sustin tehnologia, consolidand restul lantului valoric.
Necesita perseverenta pentru a lua in considerare cu atentie ce parti ale sistemului tehnologic se pastreaza, abandoneaza sau dezvolta si, in consecinta, ce proiecte trebuie externalizate. Cu toate acestea, nu credem ca are sens ca fiecare firma partenera sa dezvolte si sa mentina propriile sistem pentru a acoperi intregul lant valoric. Acesta a fost cazul in dezvoltarea sistemelor CRM in care companiile de acum 10-15 ani si-au dezvoltat propria tehnologie. Astazi, firmele cumpara sisteme CRM "ca servicii". Similar, infrastructura din sectorul financiar devine un produs de-a gata, unde orice ajustari pot fi aplicate direct si creeaza valoare din prima zi. Este mult mai eficient si mult mai flexibil.
Cu toate acestea, industria financiara este complexa si foarte reglementata, si e posibil ca furnizorii de software sa nu poata mereu sa navigheze in aceste ape intr-un mod rapid si eficient. De aceea, parteneriatele cu alte institutii financiare ce pot livra competenta lor de baza ca servicii bancare ("Banking-as-a-service") este o solutie foarte relevanta. O institutie financiara ce ofera servicii propriilor clienti directi si care livreaza servicii bancare este un partener care "ia propriul medicament" si deci are motivatia corecta de a tine pasul in mod constant cu dezvoltarea, schimbarile de reglementare etc.
Deschisi parteneriatelor
La Saxo Bank am dezvoltat infrastructura pentru a oferi propriilor clienti directi acces fara precedent la pietele globale de capital si livram servicii bancare in domeniul investitiilor si tranzactionarii. Astazi avem peste 120 de parteneriate white permitand la nivel global partenerilor nostri sa ofere servicii clientilor lor finali cu ajutorul tehnologiei noastre.
Am incheiat primul nostru parteneriat white label deja in 2001, si de atunci am dezvoltat strategia de parteneriate intr-un mod deschis si colaborativ.
De exemplu, am anuntat de curand un parteneriat cu o mare banca italiana, Banca Generali, prin care Saxo Bank va furniza infrastructura tehnologica pentru a oferi clientilor bancii servicii de acces catre pietele globale de capital prin tehnologia si conectivitatea noastra cu peste 100 de furnizori de lichiditati. Este foarte costisitor si ia foarte multa vreme oricarei
banci sau companii Fintech sa dezvolte si sa mentina propriul sau "motor pentru piete globale de capital" si de aceea observam ca tendinta parteneriatelor se raspandeste mult mai mult in acesti ani.
Dezvoltarea este pozitiva atat pentru intregul sector, cat si pentru clienti. Parteneriatele ar putea deveni unul dintre factorii cei mai perturbatori din sectorul financiar in anii ce vin si sa devina baza pentru un pas semnificativ inainte in modul in care sectorul foloseste tehnologia. Atunci cand bancile nu mai sunt nevoite sa-si dezvolte propriile sisteme, resurse semnificative pot fi alocate pentru a livra clientilor servicii si produse mai bune.
Søren Kyhl, Global Chief Operating Officer, Saxo Bank