Interviu cu dl. avocat Codrut Avram

Relatiile intre clienti si bancile din Romania, desi nu se afla la inceput, necesita fara indoiala o mai mare deschidere catre dialog si gasirea unor solutii de compromis de ambele parti pentru diversele situatiii aparute pe parcursul derularii imprumuturilor. Desi legislatia pentru protectia consumatorilor a cunoscut imbunatatiri substantiale in ultimii 5 - 6 ani, in continuare clientii se afla pe o pozitie de inferioritate in fata bancilor si dispun de putine metode de aparare impotriva eventualelor abuzuri, erori sau neglijente ale angajatilor acestora.

Practic, pentru nemultumiri, care rareori gasesc rezolvare pe cale amiabila cu banca, clientii pot apela la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) sau pot chema banca in instanta. ANPC poate amenda bancile si dispune remedierea situatiei iar amenzile prevazute de OUG 50/2010 sunt intre 5.000 si 100.000 RON. Aceasta lege nu acopera insa intreaga paleta de nereguli posibile iar clientii isi pot vedea problema rezolvata numai pe timpul si cheltuiala proprie (drumuri la banca, sesizari etc). In varianta actiunii in instanta, clientii pot solicita, pe langa remedierea situatiei si returnarea eventualelor sume retinute abuziv si plata unor daune morale castigate in premiera de clientii dlui avocat Codrut Avram in primavara acestui an.

In alte state, amenintarea actiunii in instanta este suficienta pentru a se gasi solutii de remediere a problemei sau pentru repararea prejudiciilor aduse clientilor (chiar si obtinerea unor sume de bani fara prezentarea in fata instantelor), deoarece, in cadrul unui proces, clientii pot obtine sume considerabile care s-ar face simtite in imaginea dar si in bilanturile institutiilor financiare. In Romania eforturile autoritatilor si ale clientilor deopotriva nu au reusit sa aduca pana acum partile contractante la aceasi masa de discutii cu sorti de remediere amiabila a problemelor. Prin acordarea daunelor morale instantele incep sa ne apropie de practicile acelor tari.

Pentru a afla mai multe despre daunele morale acordate in Romania, analistii FinZoom.ro l-au contactat pe dl avocat Avram care a avut amabilitatea de a raspunde intrebarilor pe aceasta tema.

AF: Cati dintre clientii, reprezentanti de dvs., au solicitat si cati au obtinut daune morale din partea institutiilor financiare? (aici putem vorbi si despre procente daca nu putem da numerele).

Avocat Codrut Avram: Procentual, in aproximativ 60 % din procesele clientilor reprezentati de catre mine, institutiile financiare au fost obligate la plata de daune morale.

AF: Ideea de a solicita daune morale a venit de la clienti sau a fost sugerata de dvs.?

Avocat Codrut Avram: As putea spune ca aceasta idee a aparut in urma discutiilor dintre mine si acestia, este comuna; in urma analizei situatiei juridice, am considerat ca putem solicita daune morale pentru prejudiciile suferite.

AF: Vedeti, o schimbare a atitudinii clientilor cu privire la solicitarea de daune morale dupa mediatizarea primei (primelor) reusite de acest gen?

Avocat Codrut Avram: Da. O foarte mare parte dintre consumatorii care ma contacteaza ma intreaba daca si in cazul lor putem solicita daune morale. Mediatizarea acestor reusite a ajutat oamenii sa constientizeze ca daunele morale nu sunt numai ceva despre care se vorbeste in filme sau in stirile externe si ca institutiile financiare pot fi obligate, daca este cazul, si la repararea prejudiciului moral, nu numai a celui material.

AF: Care sunt situatiile pentru care ati obtinut acordarea daunelor morale, care este cuantumul mediu al acestora si cat timp a trecut de la introducerea cererii de chemare in judecata pana la obtinerea hotararii definitive si irevocabile de plata a daunelor?

Avocat Codrut Avram: Instantele din Romania au acordat aceste daune in mai multe situatii; spre exemplu, in cazul in care s-a constat ca, desi cunosteau legislatia, bancile au stipulat in contractele lor comisioane abuzive. Au existat situatii in care contractele de au fost modificate fara acordul imprumutatilor, inclusiv cuantumul si tipul dobanzii si denumirea comisioanelor, au fost implementate tacit acte aditonale nesemnate (chiar refuzate in mod explicit). In ceea ce priveste cuantumul mediu al daunelor morale obtinute pana in acest moment acesta este de 1.500-2.000 euro. Timpul dintre momentul depunerii cererii de chemare in judecata si finalizarea irevocabile a proceselor a fost in medie de 10-14 luni.

AF: Par bancile impotriva carora ati reprezentat clienti dispuse sa evite procesele si sa remedieze problemele amiabil sau prefera sa-si asumele sansele in instanta?

Avocat Codrut Avram: Din pacate, interesul bancilor pentru o solutionare amiabila este foarte redus, singura solutie lasata clientilor fiind adresarea unor cereri instantelor competente.

AF: Avand in vedere constatarea unui abuz, durata acestuia dar si timpul petrecut in instanta sumele par relativ mici. Considerati ca este loc de mai bine?

Avocat Codrut Avram: In acest moment pe rolul instantelor din Romania exista mai multe procese ale consumatorilor pe care ii reprezint, in care sumele solicitate cu titlu de daune morale sunt de ordinul zecilor, sau chiar sutelor de mii de euro. Evident ca admiterea unor astfel de cereri s-ar "simti" mult mai mult si ar putea duce la o schimbare a atitudinii unora dintre institutiile de fata de clienti.

AF: Pana acum actiunile in instanta au vizat preponderent clauzele din contracte referitoare la dobanzi si comisioane. Credeti ca putem vedea in viitorul apropiat si procese care sa vizeze exclusiv o relatie deficitara cu banca (scrisori trimise abuziv, drumuri solicitate din cauza erorilor sistemului, operatiuni efectuate contrar solicitarilor clientilor sau neefectuate, in general fara posibilitatea de remediere in lipsa unor plati suplimentare din partea clientilor) si ca se pot solicita si obtine daune morale pentru astfel de situatii?

Avocat Codrut Avram: In acest moment exista cadrul legislativ necesar pentru promovarea unor astfel de actiuni, insa pana acum oamenii s-au interesat in primul rand de eliminarea clauzelor care vizau scaderea efectiva a ratelor. Odata cu cresterea gradului de educatie juridica, va creste si interesul consumatorilor pentru remedierea altor anomalii care se intampla in sistemul bancar, nu numai a celor existente in anumite contracte de . Consumatorul roman este deja mult mai atent decat in trecut la anumite aspecte care tin de relatia sa cu institutiile financiare, de respectarea drepturilor sale. Cu siguranta, in cazul in care aceste drepturi nu vor fi respectate si va putea fi dovedit un prejudiciu moral, el nu va ezita sa se adreseze justitiei pentru constatarea existentei acestuia.