Furtul de identitate este o infractiune in care un infractor obtine informatii personale cheie / importante, precum documente de la asigurarile sociale, permis de conducere si altele, cu scopul de a se da drept altcineva. Informatiile obtinute pot fi folosite pentru a obtine un , marfuri sau servicii folosind numele victimelor.

In ultimii 30 de ani au fost realizate progrese inimaginabile in domeniul tehnologiei comunicatiilor si al IT-ului. Dezvoltarea internetului a transformat radical omenirea, iar beneficiul unor noi tipuri de comunicare (retele sociale) au dus de asemnea si fapte anti-sociale si penale de tipul furturilor de identitate asa cum arata si cercetarea realizata de Experian prin care mai mult de unul din doi americani cu varsta mai mare de 45 de ani si-au postat voluntar sau involuntar date cum ar fi : adresa (14%), date despre relatii personale (aproximativ 50 %) pe retele de socilaizare fara a intelege riscurile la care se expun publivand aceste Informatii (75%).

De asemenea conform aceluiasi studiu rapoartele privind tentativele de frauda au ajuns la 40% in 2009. Totodata 7.3 milione de consumatori din Marea Britanie, Irlanda, Germania si Belgia au fost victimele ale furtunului de identitate.

Un alt studiul realizat de Dynamic Markets for Fellowes arata ca 99% din consumatorii chestionati au auzit de fusrtul de identitate, insa 12% nu stiu cum pot fi vulnerabili la furtul de identitate in comparative cu 9% care considera ca pericolul nu exista. De asemenea 23% nu stiu care este procesul pentru furt de identitate iar 54% nu stiu ce drepturi au sau cum depista daca au fost victimele unui furt de identitate.

Proiectul ME is MINE are ca obiectiv pe termen lung reducerea cazurilor de furt de identitate si popularizarea drepturilor consumatorilor cu privire la protectia datelor cu caracter personal si crearea unui Observator national, cu privire la problema supusa atentiei, in Romania si in Italia, in colaborare cu principalii actori cheie, promovand si dezvoltand metode si instrumente care sa vizeze creearea unei strategii si adoptarea unor masuri si actiuni de prevenire si combatere a fraudelor, precum si protejarea victimelor.

Proiectul se lanseaza astazi, 15 Martie, Ziua Internationala a Consumatorilor si se deruleaza pe o perioada de 2 ani. Activitatile se vor adresa publicului larg, avand ca scop cresterea perceptiei consumatorilor cu privire la urmatoarele aspecte: implementarea unui punct de informatii care sa furnizeze informatii generale, dar care sa ofere si suport victimelorfurturilor de identitate, crearea unui website dedicat care sa furnizeze informatii pe subiectul abordat (www.furtdeidentitate.ro pentru Romania, www.furtodidentita.it pentru Italia si www.identitytheftobservatory.eu - la nivel european) si organizarea unor conferinte si workshop- uri menite sa constientizeze consumatorii.

Asociatia Nationala pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Programelor si Strategiilor din Romania - A.N.P.C.P.P.S.Romania - o9atitudine ! - InfoCons, unica organizatie din Romania cu drepturi depline in Consumers International, este o asociatie de consumatori neguvernamentala, reprezentativa, de drept privat, fara scop lucrativ, cu patrimoniu distinct si indivizibil, independenta, intemeiata pe principii democratice, ce apara drepturile consumatorilor.

Sursa: Comunicat A.N.P.C.P.P.S. Romania - InfoCons