Industria bancara are un nou Cod de Conduita, cu accent pe sprijinirea consumatorilor care au dificultati financiare 06.11.2018 0 936 Industria bancara din Romania a adoptat noul Cod de Conduita, document ce evidentiaza respectarea principiilor eticii bancare in raport cu toti stakeholderii sistemului bancar si pune accentul pe protectia consumatorului prin conlucrarea cu debitorii consumatori care se confrunta cu dificultati financiare, inclusiv pentru a preintampina iminenta aparitiei unor astfel de situatii. Codul de Conduita al industriei bancare, care revizuieste Codul de Etica Bancara aprobat in anul 2009, este implementat de fiecare institutie de credit din Romania. Acesta urmareste cresterea atentiei acordate intereselor clientilor in relatia cu bancile si a increderii publice in sistemul financiar-bancar, prin uniformizarea standardelor de integritate si etica aplicabile intre banci si partenerii acestora precum clientii, autoritatile si angajatii. In cursul desfasurarii activitatii, bancile vor urmari sa asigure un echilibru intre interesele clientilor, utilizatori de produse de creditare sau deponenti, ale actionarilor, ale investitorilor, ale angajatilor, precum si ale colaboratorilor. Codul de Conduita include pentru prima data un capitol special denumit "Principii de Bune Practici Bancare si de Conduita a Bancilor in Relatia cu Debitorii Consumatori confruntati cu situatii de Dificultate de plata ori reprezentand un Caz Social", destinat protectiei consumatorilor. In elaborarea acestor principii, comunitatea bancara a luat in considerare recomandari primite de la asociatii pentru protectia consumatorilor de servicii financiare. "Noul Cod de Conduita a aparut din intelegerea si dorinta asumarii responsabilitatilor pe care sistemul bancar le are fata de clientii sai si, in sens larg, fata de societatea romaneasca. Asistam astazi, la 9 ani de la lansarea primului Cod de Etica al industriei, la reasezarea, in baza preluarii celor mai inalte standarde de etica si profesionalism, a modului in care ne raportam la toti partenerii nostri si in special la clienti, dar mai ales la clientii aflati in dificultate. Codul stabileste noi standarde de etica si reguli de conduita, care vor fi respectate la nivelul intregii industrii bancare. Sunt reglementate, intr-o abordare completa, de 360 de grade, relatiile inter-banci, dintre banci si clienti, dintre institutiile de credit si autoritati, dintre acestea si angajati si intre angajatii din cadrul sistemului bancar. Se creeaza astfel un cadru unic, transparent si predictibil de desfasurare a activitatilor de relationare interna si externa a sistemului bancar" a declarat Sergiu Oprescu, Presedintele Consiliului Director al Asociatiei Romane a Bancilor (ARB). "Suntem determinati sa ne angajam intr-un dialog substantial si constructiv in relatia cu clientii, iar noul Cod de Conduita sprijina aceasta directie. Romania are nevoie de o infuzie masiva de incredere si credem ca sistemul financiar bancar poate contribui mai activ la cresterea nivelului de incredere in societate, prin asumarea trecutului, acceptarea prezentului si implicarea in crearea de prosperitate in Romania" a declarat Sergiu Manea, Presedintele Consiliului Director al Consiliului Patronatelor Bancare din Romania (CPBR). Prin intermediul principiilor cuprinse in noul Cod de Conduita, se stabileste un cadru general de conduita a bancilor in relatia cu debitorii aflati intr-o situatie de dificultate de plata sau in privinta carora este iminenta aparitia unei asemenea situatii, precum si in relatia cu debitorii reprezentand cazuri sociale. Bancile vor conlucra cu debitorii consumatori si le vor oferi sprijin si sfaturi in vederea identificarii de solutii pentru depasirea impasului in care se afla. Codul de Conduita prevede de altfel si obligatia bancilor de a asigura pregatirea continua si specializarea personalului acestora. Debitorii sunt incurajati sa adreseze proactiv situatiile/ modificarea situatiei de viata cu care se confrunta, sa raspunda cu promptitudine solicitarilor bancii, in special, in ceea ce priveste furnizarea de informatii pentru solutionarea cazului, inclusiv informatii despre situatia lor financiara si sa manifeste deschidere pentru discutarea diverselor solutii propuse de catre banca. Sistemul bancar contribuie la bunastarea economica a consumatorului si la dezvoltarea economiei prin cresterea incluziunii financiare, a intermedierii financiare, reducerea riscurilor si barierelor din sistemul financiar - bancar si consolidarea increderii in utilizarea produselor si serviciilor bancare. Noul Cod de Conduita adoptat de intreaga comunitate bancara se bazeaza pe principii fundamentale precum: reciprocitate, incredere, impartialitate,nediscriminare, competenta si profesionalism, respectul fata de legislatie si regulile de etica profesionala, integritate, confidentialitate si protejarea datelor cu caracter personal. Aceste principii fundamentale vor guverna activitatea membrilor industriei bancare in toate relatiile mentionate. Pentru punerea in aplicare a prevederilor Codului si monitorizarea modului in care acesta este respectat, ARB a constituit un Juriu de Onoare. Juriul de Onoare va solutiona cazurile de incalcare a prevederilor Codului de Conduita de catre oricare dintre membri, cele provenite din relatiile dintre bancile membre, precum si dintre acestea si autoritati. * * * Principiile de Bune Practici Bancare si de Conduita a Bancilor in Relatia cu Debitorii Consumatori confruntati cu situatii de Dificultate de plata ori reprezentand un Caz Social, parte integranta a Codului de Conduita, pot fi descarcate atat de pe site-ul ARB cat si de pe site-ul CPBR.Sursa: ARB Articole similare Financiar Subiecte relevante legislatie CPBR (Consiliul Patronatelor Bancare din Romania) ARB (Asociatia Romana a Bancilor) Q & A