Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar (CSALB) este o entitate juridica autonoma, neguvernamentala, apolitica, fara scop lucrativ, de interes public, cu personalitate juridica, infiintata in baza Ordonantei Guvernului nr. 38/2015 privind solutionarea alternativa a litigiilor dintre consumatori si comercianti, ce transpune la nivel national Directiva 2013/11/UE privind solutionarea alternativa a litigiilor in materie de si de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 si a Directivei 2009/22/CE.

In primele 9 luni ale anului 2017 au fost inregistrate:
  • 5.300 (aproximativ) de solicitari telefonice adresate de catre consumatori;
  • 662 solicitari scrise:
    • 267 dintre solicitarile scrise au fost conforme;
    • 381 au fost intrebari sau solicitari de informatii diverse/generale la care Secretariatul de Procedura a raspuns in scris;
    • 14 cereri neconforme.
Modalitatea de transmitere a cererilor conforme:
  • 184 au fost transmise via e-mail;
  • 46 au fost aduse si inregistrate de consumatori la sediul CSALB;
  • 37 au fost trimise de consumatori prin posta.
Clasificarea celor 267 de cereri conforme:
  • 73 transformate in dosare (4 dosare conexate in 2 dosare);
  • 47 in faza de filtru (verificarea documentelor);
  • 147 clasate;
Evidenta celor 73 dosare gestionate prin procedura de conciliere (71 dosare in urma celor doua conexari):
  • 25 hotarari pronuntate;
  • 15 incheieri pronuntate (2 dosare conexate);
  • 7 note de solutie transmise;
  • 7 dosare preliminare;
  • 14 dosare in faza de discutii/sedinte cu partile (2 dosare conexate);
  • 2 hotarari de inadmisibilitate;
  • 1 dosar in care comerciantul s-a retras din procedura.
Sursa de informare a consumatorilor cu privire la existenta CSALB:
  • Banci 27% (contracte de , raspunsuri la reclamatii, angajati din front office, site-ul bancii, pliante in agentii)
  • ANPC 21%
  • Cautare pe internet (Google, site CSALB) 8%
  • Presa 7%
  • Facebook 4%
  • Cunostinte/prieteni 4%
  • Neprecizat 29%
NOTA:
Interesul si nivelul de constientizare ale consumatorilor fata de CSALB au crescut fata de anul trecut. Rezultatele raportate la numarul de dosare in analiza sunt cu aproape 50% mai bune in primele 9 luni din 2017, fata de intreg anul 2016, conform cifrelor comparate:

In anul 2016 (martie – decembrie) s-au inregistrat:
  • 235 de cereri conforme – 23,5 cereri pe luna;
  • 46 dosare – 4,6 dosare pe luna;
  • 26 solicitari neconforme – 2,6/luna.
In primele noua luni din 2017 s-au inregistrat:
  • 267 cereri – 30 de cereri pe luna;
  • 73 dosare – 8,1 de dosare pe luna;
  • 14 cereri neconforme – 1,5/luna.
Cererile consumatorilor se inscriu in urmatoarea tipologie de solicitari:
  • eliminarea si restituirea comisionului de risc/administrare perceput pentru un credit;
  • rescadentarea/reesalonarea creditului cu diminuarea ratei lunare;
  • scaderea dobanzii si restituirea sumei ce a rezultat din marirea marjei dobanzilor in mod excesiv, in acceptiunea consumatorilor;
  • reducerea marjei dobanzii, reducerea soldului si coversia creditelor din CHF in LEI;
  • eliminarea unor clauze calificate de catre consumatori ca fiind abuzive, privind aplicarea de dobanzi penalizatoare;
  • radierea inregistrarilor din Biroul de etc.
Principalele motive de clasare a unor cereri conforme invocate de comercianti:
  • comerciantul refuza solutionarea prin proceduri SAL, motivele fiind:
    • existenta unui dosar in instanta de judecata unde se asteapta o solutie/hotarare judecatoreasca definitiva;
    • s-au depus deja toate eforturile de solutionare (apreciaza comerciantul);
    • contractul este in acord cu dispozitiile legale (apreciaza comerciantul);
    • se incearca solutionarea amiabila directa intre consumator si comerciant;
    • s-au facut mai multe oferte, toate refuzate de consumator (inainte sa se adreseze CSALB);
    • au fost initiate procedurile de executarea silita;
    • lipsa de fond a solicitarii consumatorului (apreciaza comerciantul);
    • nemotivat.
  • comerciantii nu apartin categoriei celor a caror activitate este reglementata de BNR, conform prevederilor OG nr.38/2015 (creante cesionate);
  • petentii nu sunt consumatori conform definitiei date de OG nr.21/1992;
ACTIUNI INTREPRINSE:
  • Eforturile CSALB continua in directia informarii consumatorilor de servicii financiar-bancare si nebancare:
    • Comunicate de presa cu frecventa saptamanala, bilunara sau lunara, in functie de temele de interes si de noutati. Toate comunicatele sunt postate pe site;
    • Comunicare pe canale media si de socializare:
    • Interviuri la TV cu conciliatorii si/sau consumatorii, precum si cu Presedintele Colegiului de Coordonare, preluate in stiri sau reportaje video difuzate in jurnalele TV sau in emisiuni specializate, in presa sau in presa scrisa;
    • Participarea la emisiuni TV economice;
    • Postari pe pagina de Facebook;
    • Canal dedicat YouTube;
    • Video de prezentare CSALB difuzat pe ecranele TV din sucursalele bancilor comerciale si la Televiziunea Romana, ca mesaj de interes public, in lunile martie – iunie 2017;
    • 3 materiale video de informare – proiect lucrat in colaborare cu Piraeus Bank: materiale care vor fi utilizate pe platforma de e-learning a bancii/prin webinars, pentru informarea angajatilor din sistemul bancar. Materialele video vor fi puse la dispozitia tuturor comerciantilor carora CSALB se adreseaza.
  • Actiuni comune cu partenerii nostri pentru a face cunoscuta activitatea de solutionare alternativa, participand la actiuni/conferinte:
    • 24 februarie, Bucuresti – Conferinta de la Palatul Parlamentului/Comisia Juridica, de Disciplina si Imunitati: impreuna cu entitatea SAL – FIN din cadrul ASF si CASAL;
    • 9 martie, Bucuresti – intalnire organizata cu membrii asociatiilor de proprietari din capitala;
    • 17 martie, Brasov – intalnire organizata cu membrii asociatiilor de proprietari din Brasov, in Aula Universitatii Transilvania;
    • 6 aprilie, Constanta – intalnire organizata cu membrii asociatiilor de proprietari, la sediul Prefecturii;
    • 12 mai, Targu Mures – Conferinta anuala a tuturor organizatiilor de proprietari din Romania;
    • 27 iulie, Craiova – intalnire organizata cu membrii asociatiilor de proprietari;
    • 19 septembrie – Ramnicu Valcea, intalnire organizata cu membrii asociatiilor de proprietari;
    • 6 octombrie, Bucuresti - intalnire organizata cu membrii asociatiilor de proprietari din capitala.
  • Actiuni de promovare a CSALB:
    • In data de 23 mai, la Cluj – Napoca, CSALB a participat la Seminarul Academica BNR, organizat de BNR in colaborare cu Universitatea Babes Bolyai;
    • In luna mai 2017, a fost desfasurata campania de promovare a Centrului pe mijloacele de transport in comun, in Bucuresti: au fost colantate 5 autobuze RATB pe liniile 104, 335, 232, 282, 137, timp de o luna;
    • S-a urmarit, in continuare, incheierea de parteneriate cu diferite institutii precum: TVR, Sal-Fin/ASF, Liga Habitat, Casa Plus, CASAL, Finzoom.ro, AURSF;
    • S-au distribuit pliante direct in cutiile postale din blocuri, in anumite zone din Bucuresti;
    • Blogul TRASEEPEMUNTE.RO a acceptat sa puna gratuit sigla CSALB pe site.
    • Participari la conferinte de presa ca speaker:
      • Sinaia, 15 septembrie;
      • Bucuresti, 5 octombrie – conferinta organizata de CSALB si Facultatea de Drept;
      • Bucuresti, 10 octombie – conferinta organizata de ICCR.
  • Pe 5 octombrie a avut loc conferinta noastra anuala, organizata de CSALB in colaborare cu Facultatea de Drept, cu tema "Solutionarea alternativa a litigiilor din domeniul financiar-bancar", unde key speaker a fost Guvernatorul BNR, domnul Mugur Isarescu, alaturi de alti 200 de invitati: Speakerii la aceasta conferinta au fost:
    • Alexandru Paunescu, Director, Directia Juridica, Banca Nationala a Romaniei, Presedintele Colegiului de Coordonare al CSALB;
    • Prof. univ. dr. Flavius-Antoniu Baias, Decanul Facultatii de Drept, Universitatea Bucuresti;
    • Prof. univ. dr. Valeriu Stoica, Facultatea de Drept, Universitatea Bucuresti;
    • Prof. univ. dr. Traian Briciu, Facultatea de Drept, Universitatea Bucuresti;
    • Nela Petrisor, judecator, Inalta Curte de Casatie si Justitie;
    • Prof. univ. dr. Lucian BERCEA, Decanul Facultatii de Drept, Universitatea de Vest din Timisoara;
    • Conf. univ. dr. Cristian Pirvulescu, Decanul Facultatii de Stiinte Politice, SNSPA.
  • In lunile urmatoare vor fi realizate demersuri pentru a ajunge nu doar la consumatorii din Bucuresti, ci si la cei din celelalte orase mari din tara, in trenurile CFR sau ale operatorilor privati, in zonele de asteptare de la Metrou si aeroporturi unde se regasesc monitoare TV.
  • Avem in plan un Maraton de Informare CSALB - scurte prezentari despre activitatea CSALB direct in sediile companiilor, in fata angajatilor, in Bucuresti si, pe cat posibil, in tara, dar si in Universitati (conform modelului de la Cluj).
Sursa: CSALB