Ca parte a National Cyber Security Awareness Month, Microsoft a publicat rezultatele unui nou studiu global, care dezvaluie ca doi din trei utilizatori au avut experienta unei inselaciuni care pretindea a fi o forma oarecare de suport tehnic, in ultimele 12 luni.

Alte rezultate ale studiului evidentiaza faptul ca:
  • 1 din 5 consumatori intervievati au continuat interactiunea potential frauduloasa dupa primul contact, adica au descarcat software, au vizitat un website inselator, au dat escrocilor permisiunea de a le accesa dispozitivul de la distanta sau le-au oferit informatii privind cardul de sau alte forme de plata.
  • Aproape 1 din 10 persoane au pierdut bani in urma unei escrocherii de tip suport tehnic.
  • Dintre cei care au continuat interactiunea frauduloasa, 17% aveau peste 55 de ani, iar 34% aveau varste cuprinse intre 36 si 54 de ani.
  • In mod surprinzator, 50% dintre cei care au continuat interactiunea apartin generatiilor mai tinere, avand intre 18 si 34 de ani.
  • Probabilitatea de continuare a interactiunii frauduloase este mai crescuta pentru consumatorii din India (54%), China (35%) si Statele Unite (33%).
  • In India si Statele Unite, 1 din 5 persoane a raportat pierderi de bani in urma acestor inselaciuni.
  • Cele mai des intalnite experiente cu escrocheriile de tip suport tehnic au loc in urma descarcarii unor programe software sau accesarii unor website-uri malitioase.
  • In Statele Unite, 55% dintre cei care au continuat interactiunea frauduloasa au pierdut bani.
  • 92% dintre cei care au pierdut bani in Statele Unite au declarat ca au recuperat cel putin partial sumele pierdute. 58% dintre utilizatorii din China si 67% dintre cei din India si-au recuperat, de asemenea, o parte din sume.
Studiul global s-a desfasurat pe perioada verii anului 2016 si a inclus respondenti din Australia, Brazilia, Canada, China, Danemarca, Franta, Germania, India, Singapore, Africa de Sud, Regatul Unit al Marii Britanii si Statele Unite.

Metoda "clasica" a escrocheriilor de tip suport tehnic urmeaza un model comun: escrocul telefoneaza acasa unei persoane varstnice, pretinzand ca are un parteneriat cu o companie cunoscuta; pretinde descoperirea existentei unor programe malware, virusi sau alte probleme tehnice pe un computer personal; ulterior ii vinde persoanei varstnice servicii de suport tehnic contra unei taxe.

Desi metoda prezentata este inca folosita in prezent, noile cercetari indica un numar alarmant de victime tinere ale acestei fraude de tip suport tehnic. 50% dintre respondentii care au continuat o interactiune frauduloasa se incadreaza intre varstele de 18 si 34 de ani. Rezultatele pot – la o prima vedere – parea surprinzatoare, contrazicand preconceptia conform careia escrocii se adreseaza persoanelor in varsta.

Dar cercetarile recente releva si o evolutie a tacticilor adoptate de cei care recurg la aceste practici de inselatorie. Folosind pop-up-uri, e-mailuri nesolicitate si website-uri inselatoare drept puncte aditionale de pornire a inselaciunlior, impostorii ajung la un numar mult mai mare de persoane, inclusiv victime de varste mai mici decat ne-am astepta. Datele studiului indica faptul ca victimele cu varste peste 65 de ani vor fi abordate cel mai probabil telefonic (44% apeluri nesolicitate, 38% pop-up-uri sau reclame , 33% e-mailuri nesolicitate si 26% redirectionare catre website). Prin contrast, victimele cu varste cuprinse intre 18 si 34 de ani au fost cel mai probabil abordate prin redirectionarea catre un website fraudulos (50%) sau printr-o reclama de tip pop-up (59%), decat prin primirea unui apel nesolicitat (26%).

Revizuind rezultatele studiului, indiferent de modul de initiere a inselaciunii sau audienta, scopul escrocului ramane acelasi – sa foloseasca frica si inselatoria pentru a convinge un client sa solicite ajutor, apoi sa obtina acces de la distanta la dispozitivul clientului si sa-i faca acestuia o oferta frauduloasa de vanzari. In cele din urma, escrocul ia banii victimei contra unor servicii de suport tehnic ne-necesare si ineficiente, pastrand in acelasi timp datele de contact ale acesteia in vederea unor viitoare activitati frauduloase.

Orice consumator trebuie sa fie vigilent si sceptic in privinta oricarei persoane care le cere acces de la distanta la dispozitiv. In timpul unei sesiuni de acces de la distanta, escrocii pot accesa informatii personale si financiare, pot schimba setarile dispozitivului si pot lasa in urma software nedorit sau chiar malitios. Rapoartele antecedente indica faptul ca escrocii au inchis programele anti-virus ale victimelor, au descarcat software nedorit si potential daunator si adesea au obtinut din nou acces la computer cu mult dupa terminarea „sesiunii de suport tehnic”.

Stim ca clientii au pierdut sute de milioane de dolari in urma acestor escrocherii de tip suport tehnic, dar pierderile financiare totale sunt adesea dificil de cuantificat, deoarece multe victime sunt prea rusinate sau speriate pentru a raporta experienta suferita sau pot chiar sa nu stie ca au fost escrocate. Un punct semnificativ de interes evidentiat in studiu este faptul ca victimele care au pierdut bani in urma unor asemenea interactiuni frauduloase au putut sa-si recupereze cel putin o parte din pierderi.

Cum se pot detecta escrocheriile de tip suport tehnic

Dupa cum indica studiul, desi persoanele varstnice au inceput sa devina mai sceptice in privinta acestor inselaciuni, toti consumatorii pot beneficia de pe urma detectarii acestor escrocherii. Daca primiti o notificare sau un apel din partea unei persoane care pretinde ca reprezinta o companie cunoscuta de software, iata cateva sfaturi de retinut:
  • Nu achizitionati software sau servicii de la aceasta.
  • Intrebati daca exista o taxa sau un abonament asociat "serviciul" respectiv. Daca da, inchideti telefonul.
  • Nu oferiti niciodata accesul la computerul dvs. unei terte parti, decat daca se confirma fara dubiu ca este un reprezentant legitim al echipei de suport tehnic a unei companii a carui client sunteti deja.
  • Notati datele persoanei care va contacteaza si alertati imediat autoritatile locale.
Combaterea escrocheriilor de tip suport tehnic

Orice utilizator de computere sau alte dispozitive cu conectivitate la internet poate cadea prada unor escrocherii de tip suport tehnic, iar la Microsoft luptam pentru a asigura o experienta sigura si de incredere pentru toata lumea.

Microsoft ofera protectie incorporata in Windows 10, ce include mai multe functii de securitate, o autentificare mai sigura si actualizari continue pe viata pe un dispozitiv. Windows Defender ofera protectie extinsa si in timp real impotriva amenintarilor software pe e-mail, web si in cloud. Iar filtrul SmartScreen, incorporat in Windows, Microsoft Edge si Internet Explorer, ajuta la protejarea impotriva website-urilor si descarcarilor malitioase. PC-urile, telefoanele si Xbox care folosesc Windows utilizeaza aceasta functie mereu actualizata pentru a va proteja de amenintari malware si de tip phishing.