Conferinta Summer Banking Academy, organizata de Institutul Bancar Roman, a avut ca tema de discutie in prima zi "Bancile, educatia financiara si responsabilitatea sociala".

Florin Georgescu, Prim Viceguvernator BNR, a afirmat ca bancile sunt foarte active in ceea ce priveste educatia financiara. Totodata acesta a vorbit despre initiativele diverselor institutii desfasurate in Saptamana “Scoala Altfel”.

Studiul GfK realizat pentru ARB arata ca increderea romanilor in banci a crescut si ca populatia doreste sa fie mai informata cu privire la termenii financiari, risc, anuala efectiva, dar si despre modalitatea de contractare a unui .

Ghiduri FinZoom.ro: Ce este DAE? | Contractele de Credit | Drepturile Consumatorilor de Credite

Este unanim acceptata ideea ca educatia financiara trebuie inceputa inca de la varste fragede.

Sergiu Oprescu, Presedintele Consiliului Director- Asociatia Romana a Bancilor, afirma ca un nivel de educatie financiara ridicat va conduce la o crestere a intelegerii si increderii consumatorilor in produsele financiare si ca acesta este si fundamentul pe care se bazeaza Comisia Europeana.

Presedintele ARB a subliniat cateva aspecte din studiul realizat de GfK pe un esantion de 1022 respondenti pentru ARB din care a rezultat ca in ultimii 5 ani a crescut detinerea, intentia, dar si cunoasterea produselor financiare. Cele mai cunoscute si utilizate produse la nivel national sunt cardurile de debit, asigurarile de bunuri, contul curent, iar cele mai dorite sunt asigurarile (de bunuri si de viata, accident sau sanatate).

Cauta cel mai bun Card de Debit si cel mai bun Cont Curent pe FinZoom.ro

O concluzie nu tocmai satisfacatoare este ca, desi foarte multi detin depozite la termen sau conturi de economii ori credite, contribuie la pensia privata obligatorie sau investesc in actiuni, obligatiuni, fonduri de investitii , mai putin de jumatate dintre ei cunosc la un nivel ridicat aceste produse.

Nici in sectorul de banking (mobile banking, internet banking) sau chiar la cardurile de debit nu se sta foarte bine (aproximativ 1/3 declara ca nu le prea cunosc).

Studiul efectuat pe tema educatiei fianciare arata o repozitionare a interesului consumatorilor fata de produsele bancare.

Ce s-a intamplat mai exact?
  • a crescut numarul celor care vor sa se mentina in permanenta informati cu privire la produsele bancare
  • comparativ cu 2011 a ramas constanta cunoasterea termenilor financiari legati de produsele de finantare
  • a crescut semnificativ utilizarea tuturor canalelor de informare pe teme financiare
  • a crescut perceptia privind responsabilitatea instututiilor in legatura cu educarea populatiei in domeniul financiar
  • comparativ cu 2011 a crescut perceptia conform careia scoala (la nivel de liceu si facultate) este considerata institutia cea mai responsabila de educare.

Trenduri care conduc la ideea ca e nevoie de o cultura financiara dezvoltata

Totodata, Sergiu Oprescu, Presedinte ARB, a precizat ca sunt cinci trenduri noi care conduc la ideea ca e nevoie de o cultura financiara dezvoltata si anume:
  1. creste numarul de decizii pe care un consumator trebuie sa le ia
  2. creste complexitatea deciziei financiare
  3. mediul economic devine tot mai complex
  4. creste media de viata
  5. bunastarea personala devine din ce in ce mai corelata cu cultura financiara

Platforma de educatie financiara este o initiativa public privata care a demarat in ianuarie 2016 si urmareste cresterea nivelului de educatie financiara si intensificarea gradului de diseminare a rezultatelor prin intermediul programelor.

Initiativa a fost realizata prin implicarea stakeholderilor intregii piete financiare.

Studiul prezentat de ARB la nivelul Federatiei Bancare Europene arata ca Romania poate fi transformata intr-un best practice la nivel European.

Si bancile se preocupa intens de promovarea educatiei financiare prin diverse programe acestea avand ca scop diseminarea cunostintelor de educatie financiara catre consumatori.

Programe de educatie financiara pentri cei mici…si…cei mari

In cadrul conferintei "Bancile, educatia financiara si responsabilitatea sociala", Luminita Runcan, Director General Adjunct la Banca Transilvania, a vorbit despre programul "ABT Financiar". Acesta este cel mai mare progam de educatie financiara al Bancii Transilvania. In saptamana 18 - 22 aprilie 2016 - "Saptamana Scoala Altfel", peste 10.000 de elevi din 450 de clase au avut ocazia sa viziteze sucursalele si agentiile BT si sa invete cum pot fi gestionati banii, cum functioneaza o banca, etc.

Un alt program destiant educarii este "BT Club" – Clubul Intreprinzatorului Roman - fondat in 2006. Este o initiativa adresata oamenilor intreprinzatori ce le ofera servicii si acces la informatii relevante (consultanta, informatii periodice, instrumente de educatie antreprenoriala si networking).

De asemenea, in sprijinul consumatorilor exista un site (intreb.bancatransilvania.ro) cu intrebari si raspunsuri din domeniul financiar bancar.

Pe data de 2 iunie 2016 s-a desfasurat "Atelierul IQ bancar pentru elevi".

Nu numai Banca Transilvania, dar si alte banci se preocupa intens de educatia financiara.

Initiativa doamnei Ligia Golosoiu de introducere a programului "De la joc la educatie financiara" incepand din luna aprilie a acestui an in scolile din invatamantul primar, si chiar si din invatamantul prescolar este una laudabila.

Educatia financiara este o necesitate actuala a societatii contemporane si este necesar ca aceasta sa se faca inca de la varste cat mai fragede.

Necesitatea implementarii educatiei financiare in scoli a pornit de la urmatoarele aspecte:
  • dorinta de a schimba mentalitatea noii generatii, respectiv crearea unui stil de viata nou, chibzuit, care nu incurajeaza consumul, nici creditarea ci economisirea
  • lipsa culturii generale, dar mai ales a educatiei finaciare si a literaturii financiare pentru cei mici
  • crearea premiselor pentru a avea consumatori de produse financiare educati

Principiile de la care s-a plecat sunt: universalitate, particularitate, comunicare, diseminare de informatii, specializare.

Initiativele derulate inca de acum patru ani de introducere a optionalului de Educatie financiara in scoli, au facut ca in anul 2015 peste 112.000 de elevi si parinti din cele 41 de judete si municipiul Bucuresti sa beneficieze de informatii financiare necesare si complexe.

Mai multe detalii despre proiectul "De la joc la educatie financiara" gasiti in articolul Educatia financiara incepe de la varste fragede

Despre educatie si etica a vorbit si Gabrilea Hartescu, Director General Institutul Bancar Roman. Aceasta l-a citat pe Hegel spunand ca "educatia este arta de a face omul etic".

In Raportul UNESCO al Comisiei Delors privind educatia in secolul XXI se vorbeste despre cei patru piloni ai educatiei. Fiecare gandeste invatarea in functie de cunostinte, comportamente, atitudini si performante.

Care sunt cei 4 piloni ai educatiei?
  1. Learning TO KNOW
  2. Learning TO DO
  3. Learning TO BE
  4. Learning TO LIVE TOGETHER
Learning TO KNOW

Acest concept nu are nici o legatura cu invatarea pe dinafara, ci presupune dezvoltarea memoriei, imaginatiei, rationamentului, intensificarii solutiilor pentru rezolvarea problemelor, precum si capacitatea de a gandi intr-un mod coerent si critic.

Learning TO DO

Presupune trecerea de la abilitati la competente.

Astfel, a invata pentru a face inseamna capacitatea de a comunica eficient cu ceilalti, de a lucra in echipa, abilitati sociale pentru construirea relatiilor interpersonale, adaptabilitatea la schimbarile din piata muncii si din societate, capacitatea de a tranforma cunostintele in inovatii si de a crea noi locuri de munca, precum si disponibilitatea de a-si asuma riscuri, de a rezolva si gestiona conflicte.

Learning TO BE

Conceptul se bazeaza pe principiul conform caruia "scopul dezvoltarii este implinirea deplina a omului in toata bogatia personalitatii sale, in complexitatea formelor sale de exprimare si a diferitelor sale angajamente – in calitate de individ, membru al unei familii si al unei comunitati, cetatean si producator, inventator si visator".

Learning TO BE poate fi interpretat ca o invatare a conceptului de a fi om, prin dobandirea de cunostinte, abilitati si valori favorabile dezvoltarii personalitatii in dimensiunile sale intelectuale, morale, culturale si fizice. Acest lucru presupune un curriculum care vizeaza: cultivarea imaginatiei si creativitatii, memorie, rationament, simtul estetic, capacitatea fizica si de comunicare,/abilitati sociale, dezvoltarea gandirii critice si exercitarea judecatii independent, dezvoltarea angajamentului personal si a responsabilitatii.

Learning TO LIVE TOGETHER

Implica o educatie bazata pe 2 niveluri complementare: pe un nivel se plaseaza descoperirea celorlalti si pe celalalt se regaseste existent unor scopuri comune pe tot parcursul vietii.

In mod specific, acest pilon de invatare presupune dezvoltarea unor calitati, cum ar fi : cunoasterea si intelegerea de sine si a altora, recunoasterea si aprecierea diversitatii rasei umane si constientizarea asemanarilor si interdependentelor dintre oameni, empatie si comportament social cooperant si responsabil etc.

Educatia a fost,este si va fi arma cu care putem schimba lumea, de aceea invatamantul prescolar primar si secundar este responsabil pentru viitorul tinerilor. El este cel care influenteaza considerabil si poate schimba comportamente, modul de a gandi, de a actiona, poate forma generatii in care sa predomine valorile morale, construieste standarde etice si valori morale in sistemul de invatamant. Este nevoie de clase comune si de educatie civica efectiva ca sa putem schimba ceva.