"Educatie financiara-Banii pe intelesul copiilor" ca disciplina in cadrul orelor de Curriculum la Decizia Scolii (CDS) pentru clasele III-IV, urmareste conturarea unei imagini complete a modului in care banii sunt perceputi, cheltuiti, economisiti, imprumutati, investiti in societatea de azi, concomitent cu dobandirea de abilitati de gestionare a banilor si de adoptare a unor decizii care au consecinte financiare.

Unde situam aceasta disciplina?

Disciplina este conceputa la nivelul ariilor curriculare: "Om si societate" si "Matematica si stiinte" si are ca obiectiv integrator: "Formarea unui comportament rational in relatie cu banii, prin atrenarea copiilor in activitati ce stimuleaza gandirea logico-creativa".

Care sunt pasii pentru indeplinirea acestui obiectiv?
  • Incercam sa ne formam un mod economic de gandire, intr-o lume in care exista tot mai multe nevoi, iar resursele sunt limitate;
  • Facem deosebirea intre dorinta si necesitate;
  • Ne familiarizam cu notiuni economice fundamentale: troc, bani, bancnote, monede, sold, depunere, retragere, cec, bancomat, card de credit, euro, profit, curs de schimb, economisire, cont de economii, institutii de credit, etc.;
  • Folosim jocul pentru transmiterea de cunostinte si formarea de competente.
Jocul in lectiile de educatie financiara

Intre jocul nostru si situatia reala exista intotdeauna o simultitudine formala, o analogie (bancnote adevarate - bancnotele specimen din setul primit de fiecare copil; piata adevarata-piata creata, simulata de catre noi, copii si parinti in sala de clasa; minimachete reprezentand banca, bancomatul, cardul si vizita la banca, la bancomatul real si observarea folosirii cardului de catre adulti, etc.).

Exemple de jocuri eficiente la aceasta disciplina
  • « Calatori in timp - Trocul »;
  • Joc de rol - « Plec in excursie » (joc de identificare a situatiilor si locurilor in care se poate realiza un schimb valutar);
  • « Cat am economisit ? » joc-concurs intre elevi;
  • Jocuri de constructie - Monetaria Statului, Imprimeria Bancii Nationale a Romaniei, Bancomatul;
  • Joc de rol « La cumparaturi » - bazat pe exersarea rolului de vanzator si a rolului de cumparator, pe deprinderea de a face mici tranzactii;
  • « Cum platesc azi ? » - familiarizarea cu modalitati diferite de plata;
  • « De-a bancherul » - obtinerea unui credit, avantaje si dezavantaje.
Educatia Financiara in clasa Step by Step
  • la intalnirea de dimineata (prin joc si activitati interactive),
  • la centrul de constructii (construirea de machete cu institutii financiare, construirea din piese de lemn a uonr cladiri observate la calculator sau in excursii si vizite, etc.),
  • la centrul de arte (colaje, picturi, confectionarea de produse spre vanzare, repararea unor produse pentru reintrebuintarea lor - economisirea, infrumusetarea clasei, a holului si atribuirea valorii lucrarii-estimare, etc.),
  • la centrul de matematica (probleme - analizarea unor probleme cu continut financiar - bancar: identificarea si analizarea componentelor tranzactiei, a operatiilor prin care se ajunge la rezolvare; identificarea formulei de calcul),
  • la centru de citire (povestea banilor, povesti cu talc),
  • la centrul de scriere (compuneri cu titlu dat, cu sfarsit dat, chestionare, etc.),
  • la centrul de stiinte (identificarea personalitatilor de pe bancnote, a materialelor din care sunt confectionate bancnotele, monedele, etc.)
Lucrari, desene si impresii ale copiilor:


Clasa a IV-a, Step by Step
Liceul Greco Catolic "Iuliu Maniu" din Oradea