1. Beneficiile Pilonului II pentru romani

Pilonul II de pensii investeste fondurile in numele participantilor, astfel incat activele sa aduca randamente. Activele, impreuna cu randamentul investitional, sunt returnate participantilor la varsta pensionarii sub forma de pensie, completand veniturile din pensia de stat. De asemenea, dreptul la pensia privata se mosteneste, in caz de deces. Acest model de economisire pentru pensionare este uzual in majoritatea tarilor dezvoltate si reprezinta principala forma de asigurare a unui trai decent la pensionare in multe dintre acestea. Este vital ca Pilonul II sa completeze Pilonul I de pensii, care se bazeaza pe un sistem de transfer al contributiilor actualilor angajati catre actualii pensionari, sistem care este susceptibil riscului demografic.

2. Demografia Romaniei

Demografia Romaniei va suferi modificari importante in urmatoarele decenii, in sensul ca populatia va imbatrani si va scadea dramatic, crescand raportul dintre pensionari si angajati de la 1,5 pensionari/angajat in prezent, la peste 2,5 pensionari/angajat in 2050. Din acest motiv, va exista o presiune din ce in ce mai mare pe bugetul public de pensii al Romaniei, care suferea deja un deficit semnificativ de peste 3 miliarde euro in 2017. Prin urmare, un sistem de economisire de tipul Pilonului II trebuie sa fie un obiectiv strategic pentru asigurarea bunastarii pe termen lung a romanilor.



Sursa video: TVR 1 - Banii Tai

3. Randamentul Pilonului II, in raport cu costurile

La finalul lunii februarie 2018, fondurile de pensii de Pilon II au ajuns la un numar total de participanti de aproape 7,1 milioane de romani, in timp ce activele nete aflate in administrare au fost de 41,7 miliarde lei (8,94 mld. euro). Activele nete sunt compuse din contributiile brute virate, in valoare de 34,5 miliarde lei, dar si din castigurile nete din investitii (acestea sunt nete de toate comisioanele percepute si orice alte costuri administrative), in valoare de circa 7,2 miliarde lei (peste 1,5 mld. euro).

De asemenea, de la lansarea sistemului privat de pensii si pana la sfarsitul lunii februarie 2018, randamentul mediu anual al tuturor fondurilor de pensii private obligatorii a fost de 8,8%, calculat conform standardelor internationale – adica un total cumulat de 128,3% pentru intreaga perioada mai 2008 – februarie 2018.

Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD) plaseaza fondurile romanesti de pensii private obligatorii (Pilonul II) pe locul al doilea in cadrul unui panel de 65 de state analizate din perspectiva performantei investitionale obtinute de sistemele de pensii similare, in perioada 2008-2010 (Sursa: raportul OECD Pension Markets in Focus 2011). In editia sa din 2017, raportul OECD Pension Markets in Focus reitereaza pozitia a doua din cele 38 de state europene detinuta de Pilonul II din Romania, pe intreaga perioada 2008-2016.

In ceea ce priveste comisioanele percepute, raportul OECD Pension Markets in Focus 2013 evidentiaza faptul ca fondurile de pensii private din Romania au printre cele mai reduse comisioane si costuri administrative (acestea fiind plafonate prin lege inca de la inceputul functionarii sistemului) dintre statele cu sisteme similare.

In prezent, cele doua comisioane de administrare aplicate pe la Pilonul II din Romania (2,5% din fiecare contributie si 0,6% din activul net pe an – valori maxime prevazute de lege) se translateaza intr-un comision de sub 1% aplicat la activul net. Valoarea acestuia situeaza fondurile de pensii private din Romania pe o treapta inferioara la nivel mondial in ceea ce priveste costurile de administrare, conform unui studiu realizat de IOPS (Organizatia Internationala a Supraveghetorilor in Pensii) precum si statisticilor EFAMA.

Toate aceste informatii pozitioneaza Pilonul II din Romania ca o piata extrem de competitiva, concurentiala, cu randamente investitionale foarte bune, cu costuri administrative si comisioane foarte reduse.

4. Contributia Pilonului II la adecvarea si sustenabilitatea sistemului de pensii

Comisia Europeana a atras deja atentia, in cel mai recent raport de tara pentru Romania, asupra riscurilor reducerii contributiei catre Pilonul II de pensii. Sustinem cu tarie acest punct de vedere, luand in calcul evolutia demografica care, conform Eurostat, indica o reducere la aproximativ 16 milioane locuitori pana in 2050. Tot atunci, mai mult de 35% din populatia Romaniei va avea peste 65 de ani. Fenomene precum migratia si natalitatea scazuta vor accentua aceste evolutii.

Avand in vedere ca pensia de stat (Pilonul I) va acoperi mai putin de 50% din venitul populatiei din perioada activa, conform studiului Importanta si principalele beneficii ale asigurarilor de viata si pensiilor private, realizat de KPMG (aprilie 2018), este imperios necesara completarea acestor venituri din alte surse de economisire, cu atat mai mult cu cat, Romania are cel mai redus grad de economisire din Uniunea Europeana, dupa cum vom arata in continuare.

Conform unui studiu Mercer sprijinit de CFA Institute, din 25 de tari analizate, cele mai slabe 5 sisteme de pensii voluntare economisesc 5% din salarii, semnificativ peste nivelul prezent al contributiilor in Romania. Acelasi studiu arata ca primele 5 sisteme economisesc pentru pensionare intre 9 si 12% din salarii (Elvetia, Finlanda, Olanda, Australia, Danemarca).

De asemenea, acest studiu preia si o serie de recomandari ale institutiilor internationale (Uniunea Europeana, Banca Mondiala, OECD) in ceea ce priveste sistemul de pensii: "Sa evite inversarea pe termen scurt a unor reforme care nu au fost bine evaluate si care pot afecta in mod dramatic viitorii pensionari. Exemplu: limitand contributiile la sistemele capitalizate (Pilonul II) in perioada actuala inseamna sa negi membrilor posibilitatea de a avea pensii mai mari in viitor; (…) sa nu subestimeze potentialele efecte pozitive pe care investitorii institutionali pe termen lung le-ar putea avea asupra sistemului financiar si implicit asupra fortei de munca si a dezvoltarii."


5. Contextul micro: lipsa economisirii pe termen lung a populatiei

Nivelul de economisire pe termen lung al populatiei Romaniei este in prezent extrem de redus, cu implicatii majore asupra nivelului de trai la pensionare. In cazul populatiei cu venituri mici si medii, Pilonul II reprezinta, in prezent, principala acumulare de resurse pe termen lung.

Romania se afla pe ultimul loc in clasamentul european din anul 2016 in ceea ce priveste detinerile de active financiare ale populatiei (numerar, depozite, titluri de stat asigurari, actiuni, altele) conform Eurostat. Astfel, toata avutia financiara a romanilor reprezenta doar 73,7% din PIB, media europeana fiind de 227% din PIB. Detinerile de active ale romanilor sunt foarte mici si fata de tari precum Bulgaria (140%), Ungaria (129%) sau Portugalia (207%). Subliniem, de asemenea, ca aproximativ 7% din toate activele financiare detinute de romani sunt reprezentate de economiile acestora in conturile de Pilonul II de pensii.

6. Contributia Pilonului II la dezvoltarea pietelor financiare

Crearea sistemului de pensii private a avut un rol determinant in revenirea pietei de capital din Romania post-criza si a reprezentat un punct central de atractivitate a Romaniei in randul investitorilor internationali. In ultimii ani, piata de capital din Romania a facut pasi importanti pentru obtinerea statutului de Piata Emergenta, ceea ce va contribui semnificativ la atragerea de investitori internationali mult mai mari fata de cei care investesc in prezent in Romania, statutul actual fiind de Piata de Frontiera.

Fondurile de pensii private din Romania au avut un rol decisiv in succesul ofertelor publice derulate de stat si recent in cele derulate de companii private, din sectorul medical sau cel al telecomunicatiilor si au participat la finantarea mediului privat prin intermediul obligatiunilor corporative. In prezent, fondurile de pensii private au investitii de peste 1,6 miliarde de euro la Bursa de Valori de la Bucuresti, in jur de 20% din valoarea free-float-ului bursier si genereaza aproximativ 15% din valoarea tranzactiilor bursiere de la Bucuresti.

In prezent, fondurile de pensii de Pilon II sustin economia locala si investesc 92% din activele nete pe pietele financiare din Romania. Alocarea pe clase de active este de 70% in titluri de stat si obligatiuni, 20% in actiuni listate si 10% in alte instrumente. Aceasta structura investitionala reprezinta un profil de risc conservator pentru fondurile de pensii de Pilon II. In plus, fondurile de pensii s-au implicat in numeroase proiecte de educatie financiara, avand in vedere ca Romania este pe ultimul loc in UE la acest capitol.

Fondurile de pensii private in general – si Pilonul II in special – sunt mari investitori institutionali care, de obicei, urmaresc strategii investitionale pe termen lung de tipul „cumpara si pastreaza” (buy and hold). Fondurile de pensii sunt astfel investitori fara comportament speculativ, cu o volatilitate extrem de redusa a detinerilor si un profil de risc redus, datorita portofoliilor administrate, bazate in principal pe instrumente financiare cu fix si rating bun.

De asemenea, este foarte important de mentionat rolul fondurilor de pensii ca investitori institutionali etici, cu standarde ridicate de guvernanta corporativa, care consolideaza baza locala de capital atat de necesara pentru a putea atrage investitori straini in Romania. Fondurile de pensii pot, de asemenea, creste implicarea in economia locala prin extinderea universului investitional, cu sprijinul Autoritatii de Supraveghere Financiara, catre proiecte de infrastructura si investitii private de capital.

7. Implicatiile Pilonului II asupra stabilitatii financiare

In cursul anului 2013 titlurile de stat ale Romaniei au fost incluse in cadrul unor importanti indici internationali de bonduri suverane: Barclays a inclus titlurile de stat romanesti in indicele Emerging Markets Local Currency Bond Index EM-LCBI, iar JP Morgan in indicele Government Bond Index Emerging Markets GBI-EM. In acest context, determinat de adancimea pietei de titluri de stat si de lichiditatea buna a acesteia (ambele, sprijinite de prezenta puternica in piata titlurilor de stat a fondurilor de pensii private romanesti), costul imprumuturilor statului s-a redus semnificativ incepand cu anul 2013, evolutie ajutata si de reducerea dobanzii de referinta a bancii centrale si de procesul de dezinflatie.

In acest context, Pilonul II de pensii actioneaza ca un factor stabilizator, cumparand practic constant titluri de stat de pe piata primara, participand la formarea unor preturi juste si asigurand lichiditate mai ales in segmentul maturitatilor lungi (10-15 ani). Modificari de natura a afecta Pilonul II pot avea insa efecte negative asupra cererii de titluri de stat romanesti si astfel al cresterii costurilor cu care se imprumuta statul.

Sursa: Coalitia pentru Dezvoltarea Romaniei