Odata cu intrarea in vigoare a regulamentului european de protectia datelor (GDPR), din 25 mai, romanii cu datorii la banci pot solicita stergerea informatiilor (atat pozitive cat si negative) din Biroul de Credit.


Cum aflu daca sunt inregistrat in Biroul de Credit?

Pentru a afla daca sunt informatii in baza de date a Biroului de Credit despre o persoana, aceasta trebuie sa apeleze la una din cele trei modalitati de mai jos:

1. Aplicatie online pe site-ul Biroului de Credit

Informatiile pot fi aflate in mod direct, gratuit, prin accesarea in mod securizat a site-ului Biroului de Credit (www.birouldecredit.ro – Sectiunea Inrolare), unde consumatorul va avea de completat o serie de campuri:

  • Utilizator - numele de utilizator trebuie sa fie o adresa de e-mail valida. Aceasta va fi verificata prin expedierea unui e-mail care va contine un cod ce va fi validat in pasul Verificare e-mail. Aceasta adresa de e-mail va fi folosita pentru a transmite raspunsurile si notificarile la solicitarile dumneavoastra inregistrate prin portal.
  • Verificare e-mail - Se va introduce codul de verificare validitate adresa e-mail. Codul va fi expediat pe adresa de e-mail introdusa ca nume de utilizator in pasul Utilizator.
  • Cod inrolare - Este asociat Codului Numeric Personal si exista urmatoarele modalitati de a fi obtinut:
"Se genereaza la momentul crearii contului si se transmite prin SMS. Aceasta modalitate va putea fi folosita doar daca cel putin o institutie financiara a raportat la Biroul de Credit un numar de telefon mobil valid pentru dumneavoastra, sau va adresati unei institutii financiare cu care sunteti in relatie contractuala. Un operator il va genera si il veti primi sub forma tiparita.
Codul va avea asociata o data de expirare. Dupa aceasta data codul nu va mai putea fi folosit iar in cazul in care nu ati reusit crearea contului in portal veti solicita un alt cod", scrie pe site-ul aplicatiei Biroului de Credit.

  • Date personale - Ultimul pas presupune completarea datelor personale si anume: cod numeric personal, nume, prenume, adresa de corespondenta, oras, judet, telefon.
2. Solicitare prin intermediul bancii / IFN-ului

O alta modalitate de a afla ce date sunt inregistrate la Biroul de Credit, consumatorul poate solicita aceste informatii si bancii/IFN-ului, personal sau pe cale electronica, prin depunerea unei cereri semnate si datate, insotita de o copie dupa actul de identitate.

Daca alegeti sa interogheze creditorul Biroul de Credit pentru dumneavoastra, trebuie sa stiti ca veti plati un comision, in general 5 lei, in functie de institutia de la care apelati.

3. Scrisoare prin Posta, catre Biroul de Credit

Consumatorii pot solicita informatii in mod gratuit despre datele inscrise in baza de date, printr-o scrisoare transmisa prin posta catre Biroul de Credit la urmatoarea adresa: Bucuresti, str. Sfanta Vineri, nr. 29, etaj 4, sector 3.


Cat costa interogarea la Biroul de Credit?

In cazul in care apelati la prima (aplicatia online) si ultima varianta (scrisoarea prin Posta), costurile pentru client sunt zero, versus apelarea la o institutie de (serviciu care se comisioneaza).

Initial, pentru a trimite o scrisoare catre Biroul de Credit, un consumator trebuia sa plateasca la Biroul de Credit 6 lei (o data pe an era gratuit), acum acest cost este zero.

Termenul de raspuns la solicitarea de acces la date (prin oricare dintre cele 3 metode) este de o luna de la data inregistrarii cererii.

Interogari multiple – Sanse scazute de a lua un credit

Important! Daca veti merge la mai multe institutii de sa interogheze Biroul de Credit, scorul FICO va scadea, ce ar putea diminua sansele de a lua un .

Scoringul Biroului de Credit este un numar cuprins intre 300 (slab) si 850 (foarte bun), care arata probabilitatea ca o persoana fizica sa-si plateasca in viitor ratele la timp. Un scoring cat mai mare indica o posibilitate mai mare de a obtine imprumutul si/sau de a avea conditii mai bune ale creditului (suma mai mare, rata mai mica).


Cum se realizeaza stergerea din Biroul de Credit?

Persoana in cauza poate solicita stergerea infomatiilor din Biroul de Credit prin accesarea in mod securizat a site-ului Biroului de Credit (www.birouldecredit.ro – Sectiunea Inrolare), sau personal sau pe cale electronica, la banca / IFN-ul care detine calitatea de creditor/potential creditor al persoanei vizate.

In cazul in care exista motive temeinice pentru stergerea lor aveti posibilitatea de a solicita bancii / IFN-ului care le-a inregistrat si de a obtine, stergerea datelor, in mod GRATUIT.


Bancile ar putea sa nu mai acorde persoanelor ce doresc stergerea din Biroul de Credit

Odata cu intrarea in vigoare a GDPR, unele banci au anuntat ca nu vor putea acorda persoanelor care au depus cereri de rectificare a datelor la Biroul de Credit, pana ce aceste cereri nu se solutioneaza de catre banca la care le-au depus sau in cazul in care persoanele aleg sa-si retraga cererea.

Banca / IFN-ul neavand acces la toate informatiile din Biroul de Credit, ar fi una din problemele care ar putea sa oblige bancile sa nu acorde , pentru ca in astfel de cazuri banca nu va putea calcula gradul de indatorare, conform normelor BNR.

Important! Restrictia se va ridica odata cu solutionarea cererii de catre banca / IFN-ul care a inregistrat datele contestate sau in cazul in care clientii isi retrag solicitarea prin canalul prin care au depus-o initial.