finzoom logo 19 ani
  • Credite
      • Credite Ipotecare

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Prima Casa
      • Credite de Nevoi Personale

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Credite Auto

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Leasing Auto

      • Compara oferte
      • Catalog
  • Carduri
      • Carduri de Credit

      • Compara
      • Catalog
      • Carduri de Debit

      • Compara oferte
      • Catalog
  • Depozite si Conturi
      • Depozite la Termen

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Conturi de Economii

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Conturi Curente

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Pachete

      • Compara oferte
      • Catalog
  • Fonduri
      • Fonduri de Investitii

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Fonduri de Pensii

      • Compara oferte
      • Catalog
  • IMM
      • Credite

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Carduri de Credit

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Carduri de Debit

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Depozite la Termen

      • Compara oferte
      • Catalog
      • Conturi Curente

      • Compara oferte
      • Catalog
  • Articole
      • Categorii

      • Educatie
        • Revista Educatia Financiara
        • Banii pe Intelesul Copiilor
        • Consumer Classroom
        • Pastila de Educatie Financiara
        • BCR
      • Altele
        • Internet Banking
        • Promotii
        • Pachete
        • Private Banking
      • Piata de Capital
      • Credite
        • Credite Ipotecare
        • Credite de Nevoi Personale
        • Credite Auto
        • Credite Rapide
        • Leasing Auto
        • Prima Casa
      • Carduri
        • Carduri de Credit
        • Carduri de Debit
      • Economisire
        • Economisire Creditare
        • Conturi Curente
        • Conturi de Economii
        • Depozite la Termen
      • Fonduri
        • Fonduri de Investitii
        • Fonduri de Pensii
      • Asigurari
        • RCA
      • Servicii
        • Telefonie
        • Televiziune
        • Internet
      • IMM
        • Credite IMM
        • Carduri de Credit IMM
        • Carduri de Debit IMM
        • Depozite IMM
        • Conturi Curente IMM
      • Financiar
      • Economie
      • Produse
      • Video
      • Statistica
        • Curs Valutar
        • Indici interbancari
        • Indexuri DAE
    • Etichete
  • Resurse utile
      • Statistica

      • Curs valutar BNR
      • Indici bancari de referinta
      • Institutii financiare

      • Banci
      • Calculatoare

      • Calculator DAE Credit
      • Calculator Rambursare Anticipata
      • Calculator Credit Maxim (garantii)
      • Calculator Refinantare Credit
      • Calculator DAE Depozit
      • Calculator Pensie Privata
      • Calculator Investitii
      • Calculator Conturi de Economii
      • Calculator Plan de Economii
      • Calculator Plan de Acumulare
      • Widgets

      • Top 5 Credite Nevoi Personale
      • Top 5 Credite Ipotecare
      • Convertor valutar
      • Calculator Pensie
      • Calculator DAE Credite
      • Calculator Refinantare
  • CLUB FINZOOM
Ma abonez Forum

Abonare RSS

  • Educatie
  • Altele
  • Piata de Capital
  • Credite
  • Carduri
  • Economisire
  • Fonduri
  • Asigurari
  • Servicii
  • IMM
  • Financiar
  • Economie
  • Produse
  • Video
  • Statistica
  1. Compara Produse
  2. Articole
  3. Sfaturi
  4. Ce este SAL? - Solutionarea gratuita a litigiilor dintre consumatori si banci

Stiri si sfaturi

Arhiva 2006-2013

sectiune
ToateSFATURIVIDEOSTIRICOMUNICAT DE PRESAMODIFICARI PRODUSEEDUCATIE FINANCIARAGHIDURIINTREBARINOUTATI FINZOOM
categorii
EDUCATIECREDITE IPOTECARECREDITE DE NEVOI PERSONALECARDURI DE CREDITDEPOZITE LA TERMENFONDURI DE INVESTITII
  • Toate categoriile

    • Educatie
      • Revista Educatia Financiara
      • Banii pe Intelesul Copiilor
      • Consumer Classroom
      • Pastila de Educatie Financiara
      • BCR
    • Piata de Capital
    • Carduri
      • Carduri de Credit
      • Carduri de Debit
    • Fonduri
      • Fonduri de Investitii
      • Fonduri de Pensii
    • Servicii
      • Telefonie
      • Televiziune
      • Internet
    • Financiar
    • Produse
    • Statistica
      • Curs Valutar
      • Indici interbancari
      • Indexuri DAE
    • Altele
      • Internet Banking
      • Promotii
      • Pachete
      • Private Banking
    • Credite
      • Credite Ipotecare
      • Credite de Nevoi Personale
      • Credite Auto
      • Credite Rapide
      • Leasing Auto
      • Prima Casa
    • Economisire
      • Economisire Creditare
      • Conturi Curente
      • Conturi de Economii
      • Depozite la Termen
    • Asigurari
      • RCA
    • IMM
      • Credite IMM
      • Carduri de Credit IMM
      • Carduri de Debit IMM
      • Depozite IMM
      • Conturi Curente IMM
    • Economie
    • Video

Ce este SAL? - Solutionarea gratuita a litigiilor dintre consumatori si banci

Denisa Dascalu
Autor Denisa Dascalu
07.09.2015
12 3213

Astazi, 7 septembrie 2015, intra in vigoare Ordonanta nr.38/2015, care transpune in legislatia nationala prevederile Directivei nr. 2013/11/UE privind solutionarea alternativa a litigiilor, in materie de
Dobândă de la 5,75% la creditul de nevoi personale. Nu o lăsa să treacă, ia-ti creditul de nevoi personale online, în doar 10 minute!
consum
.
  • Ordonanta nr. 38/2015
  • Centrul SAL pentru sistemul bancar
De-a lungul timpului am vazut ca la nivelul UE exista diferente considerabile intre statele membre in ceea ce priveste sistemele de solutionare a reclamatiilor (atat in sectoarele acoperite de acestea cat si cu privire la calitatea procedurilor care se aplica).

Consumatorii se tem de consecinte, nu achizitioneaza bunuri si servicii din alt stat membru si nu au convingerea ca potentialele litigii cu comerciantii pot fi solutionate intr-un mod usor, rapid si necostisitor. Bariera astfel creata a determinat statele membre sa ia decizia implementarii unor sisteme comune de solutionare litigiilor care sa acopere toate sectoarele de activitate.

Directiva europeana nr. 2013/11/UE a fost elaborata in scopul depasirii diferentelor existente intre statele membre in ceea ce priveste sistemul de solutionare a reclamatiilor Ea urmareaste asigurarea unui inalt nivel de protectie al consumatorilor cat si o buna functionare a pietei interne prin garantarea faptului ca reclamatiile impotriva comerciantilor pot fi prezentate de catre
Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar (CSALB) - un ajutor de nadejde pentru consumatori - rezolva gratuit neintelegerile dintre banci si consumatori.
consumatori
in mod voluntar unor entitati care aplica proceduri de solutionare alternativa a litigiilor care sunt independente, impartiale, transparente, eficace, rapide si echitabile.

Directiva impune statelor membre sa faciliteze accesul consumatorilor la proceduri de solutionare alternativa a litigiilor (SAL) in cazul litigiilor nationale si al celor transfrontaliere care se refera la obligatiile contractuale prevazute in contractele de vanzari sau in contractele de prestari de servicii din toate sectoarele comerciale.

Ordonanta nr. 38/2015 transpune in legislatia nationala prevederile Directivei nr. 2013/11/UE

Daca pana acum solutionarea alternativa a litigiilor dintre
Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar (CSALB) - un ajutor de nadejde pentru consumatori - rezolva gratuit neintelegerile dintre banci si consumatori.
consumatori
si comercianti era o problema, Guvernul a decis rezolvarea acesteia prin Ordonanta nr. 38/2015, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 654 din 28 august 2015.

Desi Romania este ultima tara din UE care introduce aceste reglementari in legislatia proprie, este important ca tara noastra a facut acest pas.

Actul normativ intra in vigoare pe 7 septembrie 2015 si transpune in legislatia romaneasca prevederile Directivei nr. 2013/11/UE a Parlamentului European si a Consiliului privind solutionarea alternativa a litigiilor in materie de
Dobândă de la 5,75% la creditul de nevoi personale. Nu o lăsa să treacă, ia-ti creditul de nevoi personale online, în doar 10 minute!
consum
.

Astfel, in cadrul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor se infiinteaza o structura responsabila cu derularea procedurilor SAL care este impartiala si isi desfasoara activitatea independent de activitatile de supraveghere si control piata.

Ea poate avea si rolul de autoritate complementara in situatia in care autoritatile publice centrale sau autoritatile administrative autonome (cu responsabilitati in domeniul protectiei consumatorilor) nu infiinteaza, in vederea solutionarii litigiilor, structuri SAL.

Concret, reclamatiile indreptate de
Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar (CSALB) - un ajutor de nadejde pentru consumatori - rezolva gratuit neintelegerile dintre banci si consumatori.
consumatori
impotriva comerciantilor vor putea fi rezolvate si de catre anumite entitati care aplica proceduri de solutionare alternativa a litigiilor, denumite proceduri SAL. Vor fi vizate atat disputele care decurg din contractele de vanzari de produse, cat si cele de prestari de servicii, in toate sectoarele comerciale, incheiate intre un comerciant care desfasoara activitati in Romania si un consumator rezident in Uniunea Europeana.

Solutionarea eficienta a litigiilor presupune existenta unei platforme de solutionare online a litigiilor (SOL). Platforma este un site disponibil in toate limbile UE, gratuit si interactiv, care sa le ofere consumatorilor si comerciantilor un punct de intrare unic pentru solutionarea extrajudiciara a litigiilor online, prin intermediul entitatilor SAL care sunt conectate la platforma.

Prin intemediul acestei platforme, consumatorii vor avea la dispozitie un formular de reclamatie care va fi completat si transmis online, in timp ce comerciantul, in calitate de parte parata, va fi informat in legatura cu reclamatia depusa. In plus, platforma va identifica institutiile abilitate sa solutioneze aceste cereri, denumite entitati de solutionare alternativa a litigiilor (entitati SAL).

Procedurile SAL se finalizeaza in termen de 90 zile calendaristice de la data la care o entitate SAL a primit dosarul complet al reclamatiei (si se mai poate prelungi cu 90 zile pentru dosare extrem de complexe).

Atentie! Entitatile SAL au dreptul sa refuze solutionarea litigiului in urmatoarele situatii:
  • litigiul a fost analizat deja de o instanta judecatoreasca
  • consumatorul nu a incercat sa contacteze comerciantul / profesionistul in cauza pentru a discuta reclamatia sau nu a incercat sa resolve conflictul direct cu profesionistul
  • entitatea SAL sesizata nu este competenta sa solutioneze litigiul
Centrul SAL pentru sistemul bancar

Pornind de la premisa ca domeniul bancar este unul foarte complex si tinand
Ia-ti acum cardul de credit pentru plati oriunde in lume, cu pana la 36 de rate fara dobanda pentru tranzactii efectuate pana la 36 decembrie 2025 | CEC Bank
cont
si de impactul serviciilor bancare asupra consumatorilor, pentru domenniul bancar se infiinteaza Centrul de solutionare alternativa a litigiilor din sistemul bancar, denumit în continuare Centrul SAL.

Prin acesta se doreste asigurarea accesului consumatorilor din domeniul bancar la solutionarea, prin proceduri SAL, a litigiilor dintre acestia si comerciantii a caror activitate este reglementata, autorizata si supravegheata/monitorizata de Banca Nationala a Romaniei, precum si sucursalelor comerciantilor straini ce desfasoara activitati pe teritoriul Romaniei, in domeniul bancar.

Eficienta procedurilor SAL presupune indepinirea urmatoarelor cerinte:
  • gratuitate
  • disponibilitate si accesibilitate a procedurilor atat online cat si pe suport de hartie
  • accesul partilor la procedura sa fie permis fara obligativitatea apelarii la un avocat sau consilier juridic
  • partile sa fie notificate despre dreptul de a opta ca rezultatul procedurii SAL sa fie o solutie propusa sau solutie impusa.
Solutiile: Centrul SAL propune sau impune solutii, iar consumatorul decide daca alege propunerea sau impunerea solutiei.

Solutie propusa:
  • Consumatorii au posibilitatea de a se retrage din procedura in orice moment, daca nu sunt satisfacuti de modul de desfasurare a procedurii
  • Partile pot accepta sau nu solutia propusa de SAL. Daca accepta, entitatea SAL emite o Hotarare, daca nu accepta, se emite o Incheiere
  • Atentie insa: Rezultatul procedurilor SAL devine obligatoriu doar daca partile au acceptat solutia propusa, el nu este obligatoriu daca doar una dintre parti a acceptat.
Solutie impusa: Solutia are caracter obligatoriu, partile neavand posibilitatea de a alege daca accepta sau nu solutia si nici de a se retrage din procedura.

Solutia, daca este acceptata de ambele parti si nu este atacata (la instanta judecatoreasca competenta), in termen de 15 zile, devine titlu executoriu.

Centrul de solutionare a litigiilor, singura entitate SAL care va solutiona alternativ litigii din domeniul bancar nu ingradeste dreptul consumatorilor de a se adresa ANPC sau instantelor.

Finantarea Centrului SAL pentru sistemul bancar va fi asigurata de
Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar (CSALB) - un ajutor de nadejde pentru consumatori - rezolva gratuit neintelegerile dintre banci si consumatori.
banci
(comercianti care opereaza in sistemul bancar), dar se pot atrage si donatii/sponsorizari.
Procedurile SAL sunt gratuite pentru
Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar (CSALB) - un ajutor de nadejde pentru consumatori - rezolva gratuit neintelegerile dintre banci si consumatori.
consumatori
(nu se percep taxe sau comisioane).

Conducerea generala a Centrului SAL este asigurata de Colegiul de Coordonare, format din 5 membrii desemnati pe o perioada de 5 ani, cate unul, de catre: ANPC, ARB (Asociatia Romana a Bancilor), BNR, Asociatii de Consumatori si un membru independent (ales de ceilalti 4).

Solutionarea litigiilor inaintate de
Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar (CSALB) - un ajutor de nadejde pentru consumatori - rezolva gratuit neintelegerile dintre banci si consumatori.
consumatori
Centrului SAL, este realizata de membrii Corpului Conciliatorilor – persoane fizice, cu expertiza in domeniul SAL.

Articole similare
Financiar
Subiecte relevante
ANPC (Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului) legislatie sistemul bancar mediere contract de credit UE (Uniunea Europeana) reclamatii consumatori

Q & A

SD
Sarboiu Dan
In data de 01.07.2015, am participat la colocviul care s-a desfasurat la Banca Nationala a Romaniei. Colocviul a fost condus/coordonat de catre domnul Viceguvernator Bogdan Olteanu. Calitatea in care am participat a fost aceea de mediator autorizat. Am fost ultimul vorbitor care si a exprimat opinia, in cadrul discutiilor purtate, despre subiectul colocviului. Am pus o singura intrebare pe care o pun si acum. Medierea unde se regaseste in acest context/constructie, statuata prin Ordonanta?. Nu dezvolt subiectul, fiind multe de argumentat. Precizez ca la Intalnirea sus amintita nu a fost invitat NIMENI din cadrul Consiliului de Mediere. Multumesc. PS. Sunt mediator autorizat din anul 2010. Am lucrat in sistemul bancar peste douazeci si cinci de ani ( 30.06.2014), ultima pozitie in sistem a fost cea de director al Directiei Recuperare Creante.
  • 00 0
  • 08.09.2015
F\DD
FinZoom \ Denisa Dascalu

Conform articolului 4 alin. (2) din Ordonanta nr. 38 din 26 august 2015  “Prezenta ordonanta nu aduce atingere Legii nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, cu modificarile si completarile ulterioare".

  • 00 0
  • 08.09.2015

Cautare Avansata Cautare Rapida

Forum FinZoom

  • Recente
  • Cele mai citite
  • Cele mai comentate
  • Despre noi
  • Publicitate
  • Contact
  • Politica cookies
  • Confidentialitate
  • Parteneri
  • RSS
  • Harta site

Aboneaza-te folosind adresa ta de email pentru a primi informatii relevante, materiale de educatie financiara, informatii despre produse si servicii financiare, sondaje, concursuri si in scop de marketing.

Aboneaza-te
#
Copyright © 2021 | Toate drepturile rezervate.
#