Noul Cod Rutier le pune "bete in roate" romanilor ce muncesc si locuiesc in Italia si detin un autoturism inmatriculat in alta tara.

Modificarea adusa Codului Rutier, prevede ca persoanele care au rezidenta in Italia de mai mult de 60 de zile, au interdictia de a circula cu un vehicul inmatriculat in strainatate.

Amenzi de pana la 2.848 euro

Intr-o postare pe Facebook, Ambasada Romaniei in Italia precizeaza ca "pentru cazurile de incalcare a interdictiei de circulatie a vehiculului inmatriculat in strainatate, amenzile administrative variaza intre 712 si 2.848 euro. Autoritatea Rutiera italiana (Ufficio Motorizzazione Civile) dispune interdictia de circulatie pentru vehiculul in cauza, care este sechestrat. In cazul in care, dupa 180 de zile de la data infractiunii, nu au fost indeplinite formalitatile pentru inmatricularea vehiculului in Italia, vehiculul este confiscat".


Ce solutii aveti pentru a evita plata amenzii?

Ambasada Romaniei in Italia prezinta o serie de solutii pentru conducatorii romanii, rezidenti in Italia, astfel incat sa nu fie amendati de autoritatile italiene.

O prima solutie este inmatricularea autovehicului in Italia: "Cetatenii romani care doresc sa isi inmatriculeze in Italia autoturismele cu numere straine trebuie sa se adreseze oficiului Autoritatii Rutiere italiene ("Ufficio della motorizzazione civile") competent teritorial”.

Radierea din circulatie a autoturismului inmatriculat in Romania, fara deplasare in tara.

"In situatia in care intentionati sa radiati din circulatie vehiculul inmatriculat in Romania, respectiv sa il scoateti definitiv din Romania (export) si nu va puteti deplasa in tara, va puteti prezenta la cel mai apropiat oficiu consular pentru autentificarea unei procuri in vederea radierii.
Pentru autentificarea procurii, trebuie sa prezentati:
- Un document romanesc valabil (pasaport sau cartea de identitate, inclusiv cartea de identitate italiana pentru cetatenii romani cu domiciliul in Italia);
- Datele de identificare ale persoanei ce urmeaza a fi imputernicita (numele, prenumele, data si locul nasterii, domiciliul, codul numeric personal, seria si numarul actului de identitate, denumirea autoritatii emitente si data eliberarii acestuia);
- O fotocopie a actului care atesta calitatea acestuia de proprietar.
Procura se semneaza in fata consulului.
Imputernicitul trebuie sa solicite radierea vehiculului la Serviciul Public Comunitar Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor din cadrul Institutiei Prefectului.
Mai multe informatii sunt disponibile pe site-ul Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor
".

Iar pentru cei care nu doresc sa inmatriculeze vehiculul in Italia, exista posibilitatea de a transfera autoturismul din Italia in Romania (Repatriere).

"Pentru repatrierea autoturismului, titularul solicita Autoritatii Rutiere italiene (”Ufficio della motorizzazione civile”) competenta teritorial, dupa predarea documentului de circulatie si a placutelor de inmatriculare straine, eliberarea unui document de transfer (”foglio di via”) si placutelor de inmatriculare temporare, conform art. 99 din Codul rutier, pentru a putea conduce vehiculul in afara Italiei. Autoritatea Rutiera italiana (”Ufficio della motorizzazione civile”) se va ocupa de restituirea documentului de inmatriculare si a numerelor aferente catre autoritatile competente din Romania.

Alternativ, repatrierea se poate realiza cu ajutorul transportatorilor specializati (platforme)".

Cine este exceptat de la aceasta interdictie?

Important! Sunt exceptate de la aceasta interdictie anumite cazuri de concesiune in leasing, inchiriere sau in comodat.

"Dispozitiile legale prevad exceptarea de la aceasta interdictie a unor cazuri de concesiune in leasing, inchiriere sau in comodat. In cazul vehiculului detinut in baza unui contract in leasing sau inchiriat fara conducator auto de la o societate comerciala din alt stat UE sau din Spatiul Economic European (SEE), fara reprezentanta in Italia sau in cazul existentei unui contract de comodat in baza unui raport de munca sau de colaborare cu o societate comerciala dintr-un alt stat UE sau SEE care nu are stabilit in Italia un alt sediu secundar sau un sediu efectiv, cu respectarea dispozitiilor prevazute de codul vamal comunitar, la bordul vehiculului trebuie sa existe un document semnat de proprietar, cu data certa, din care sa rezulte titlul si durata concesionarii. In lipsa acestui document, titularul este considerat detinatorul vehiculului.

Noua reglementare nu prevede posibilitatea ca intre persoane fizice sa fie incheiat un contract de comodat".