Incepand cu 25 mai, odata cu intrarea in vigoare a regulamentului european de protectia datelor (GDPR), ce ofera o serie de drepturi consumatorilor privind siguranta datelor, romanii cu datorii la banci pot solicita stergerea informatiilor (atat pozitive cat si negative) din Biroul de Credit, doar in anumite situatii .


Conform informatiilor furnizate de Biroul de Credit, o persoana care prezinta informatii in aceasta baza de date poate obtine de la Participant (creditorul, banca / IFN-ul in cauza) stergerea datelor, fara intarzieri nejustificate, in urmatoarele situatii:
  • datele nu mai sunt necesare scopului pentru care au fost colectate sau prelucrate;
  • persoana vizata se opune prelucrarii si nu exista motive legitime care sa prevaleze (dreptul la opozitie);
  • datele au fost prelucrate ilegal;
  • datele trebuie sterse pentru indeplinirea unei obligatii legale a bancii / IFN-ului.
Ce pasi trebuie parcursi:

1. Persoana vizata solicita stergerea datelor
  • prin accesarea in mod securizat a site-ului Biroului de Credit (www.birouldecredit.ro – Sectiunea Inrolare), sau
  • personal sau pe cale electronica, la banca / IFN-ul care detine calitatea de creditor/potential creditor al persoanei vizate.
Exercitarea dreptului la stergere se poate referi la:
  • date referitoare la angajator;
  • date referitoare la relatia cu alte conturi;
  • datele de (la nivel de cont).
Datele de identificare se sterg, in mod automat, atunci cand se sterg toate datele de si/sau datele referitoare la relatia cu alte conturi.

2. Solicitarea inregistrata se transmite la banca / IFN pentru verificare

Inregistrarea cererii de stergere se va efectua prin Aplicatie si va fi adresata bancii / IFN-ului care a inregistrat datele contestate (creditorul in cauza).

Aplicatia ofera persoanei vizate posibilitatea sa renunte, in orice moment, la solicitare, dupa inregistrarea acesteia in Aplicatie si pana la inregistrarea deciziei bancii / IFN-ului in Aplicatie.

In aplicatie va exista, pentru dreptul la stergere, un ecran in care se vor completa datele personale si obiectul solicitarii. Persoana vizata va avea posibilitatea de a atasa la cerere, prin Aplicatie, documente justificative, sub forma de fisiere.

Atunci cand in Aplicatie se inregistreaza o solicitare, se va genera automat un mesaj securizat catre banca / IFN-ul care a inregistrat datele.

3. Banca / IFN-ul verifica solicitarea

4. Banca / IFN-ul comunica persoanei vizate decizia luata, si dupa caz, sterge datele fara intarzieri nejustificate

In urma verificarii, banca / IFN-ul va decide fie ca solicitarea este intemeiata si, astfel, va sterge datele, fie ca solicitarea nu este intemeiata si nu va sterge datele respective. Banca / IFN-ul va inregistra decizia in Aplicatie si doar creditorul care a inregistrat datele le poate sterge.

Creditorul va comunica decizia sa persoanei vizate fie prin posta, fie prin mijloace electronice, in functie de optiunea acesteia, folosind mijloacele proprii.

Atentie! Bancile ar putea sa nu mai acorde persoanelor ce doresc stergerea din Biroul de Credit

Odata cu intrarea in vigoare a GDPR, unele banci au anuntat ca nu vor putea acorda persoanelor care au depus cereri de rectificare a datelor la Biroul de Credit, pana ce aceste cereri nu se solutioneaza de catre banca la care le-au depus sau in cazul in care persoanele aleg sa-si retraga cererea.

Banca / IFN-ul neavand acces la toate informatiile din Biroul de Credit, ar fi una din problemele care ar putea sa oblige bancile sa nu acorde , pentru ca in astfel de cazuri banca nu va putea calcula gradul de indatorare, conform normelor BNR.

Important! Restrictia se va ridica odata cu solutionarea cererii de catre banca / IFN-ul care a inregistrat datele contestate sau in cazul in care clientii isi retrag solicitarea prin canalul prin care au depus-o initial.

Compara pe FinZoom.ro Creditele Rapide oferite de IFN-uri