Recenta decizie a guvernului roman de a introduce o taxa pe activele institutiilor bancare a declansat o ampla dezbatere publica, in cadrul careia, pentru sustinerea anumitor puncte de vedere, se recurge adesea la comparatii internationale. Din pacate, comparatiile respective sunt in multe cazuri incorecte, iar aceasta se datoreaza unei documentari deficitare sau unor incercari de dezinformare. De aceea, voi prezenta in continuare, sumar, experienta altor tari din Uniunea Europeana (UE) in domeniul impozitarii speciale a sectorului financiar, din dorinta de a pune suprataxa din Romania in context european si a facilita o mai buna intelegere a comparatiilor ce sunt avansate de diversi analisti.

Comparatii eronate: un simplu exemplu

Intr-o opinie recenta, un economist mult rasfatat de presa sustine ca forma romaneasca a taxei pe activele bancare este mai "interesanta" decat cea "otova" introdusa de austrieci in 2011, de 0,9% din total active. Totodata, acesta mai precizeaza ca taxa romaneasca este mai mica decat cea austriaca. Toate bune si frumoase, numai ca aceste afirmatii contin multe neadevaruri. In primul rand, impozitul pentru stabilitate financiara ("stabilitatsabgabe") adoptat de Austria nu priveste activele, ci partea opusa a bilantului. El are ca baza de impunere totalul bilantului (pasive) din care se exclud mai multe elemente: capitalul nominal si rezervele, depozitele bancare garantate si alte datorii specifice[i]. In al doilea rand, in cazul impozitului respectiv se tine cont de situatia bancilor mici. Astfel, potrivit prevederilor legislative initiale, pasivele sub 1 miliard de euro nu au fost impozitate, in timp ce pasivele intre 1 mld. si 20 mld. de euro au fost impozitate cu o rata de 0,055%, iar cele peste acest ultim nivel au fost impozitate cu 0,085%[ii]. Deci nici vorbade o rata de 0,9%! Si, matematic, o rata de 0,1%, cat reprezinta cea mai scazuta cota a taxei pe active romanesti, este clar mai mare decat 0,085%, si nu mai mica cum incearca sa ne convinga economistul respectiv. Documentare gresita sau incercare de manipulare? Nu stiu, dar e evident ca referirile la experienta altor state trebuie luate in considerare numai din surse de incredere sau dupa o minima verificare.

[i] Impozitul bancar din Austria urmeaza recomandarile FMI legate de "impozitul de stabilitate financiara", conform carora baza de impozitare este constituita din pasive totale ajustate. Prin urmare, impozitul austriac nu este otova (pentru ca nu e legat de un indice de piata); el se bazeaza pe studii serioase elaborate pentru G-20 de catre experti recunoscuti pe plan international.

[ii]In anul 2017, impozitul bancar normal a fost in valoare de 0,024% pentru transa de impozitare cuprinsa intre 300 de milioane de euro si 20 de miliarde de euro si in valoare de 0,029% pentru baza de impozitare ce depaseste suma de 20 miliarde de euro.

Articolul complet poate fi citit pe http://www.opiniibnr.ro/index.php/macroeconomie/303-impozitarea-speciala-a-sectorului-financiar-in-uniunea-europeana-cristian-bichi

Autor: Cristian Bichi
Sursa: OpiniiBNR.ro