In sedinta se guvern din 31 octombrie 2018 s-a aprobat legea care stabileste masurile necesare punerii in aplicare, la nivel national, a Regulamentului (UE) 2015/751 al Parlamentului European si al Consiliului din 29 aprilie 2015 privind comisioanele interbancare pentru tranzactiile de plata cu cardul (care nu pot fi mai mari de 0,2% la cardurile de debit si 0,3% la cardurile de credit).

Citeste si: Ce este comisionul intrebancar la carduri? Efecte ale plafonarii comisioanelor pentru comercianti, consumatori, banci

Legea desemneaza autoritatea competenta si stabileste sanctiunile ce se aplica pentru nerespectarea acestui Regulament si procedurile extrajudiciare de solutionare a disputelor intre beneficiarii platilor si prestatorii de servicii de plata in legatura cu incalcarea prevederilor Regulamentului UE 2015/751.

Comparativ cu forma proiectului din anul 2016, acum si BNR este autoritate de supraveghere (pentru prestatorii de servicii de plata), alaturi de ANPC (pentru relatia dintre prestatori si consumatori), iar sanctiunile pe care le poate da BNR sunt mult mai dure.

Cui se aplica legea?

„Sub incidenta prezentei legi intra urmatoarele entitati:
a) prestatorii de servicii de plata care emit si/sau accepta plata cu cardul;
b) persoanele juridice, in calitate de beneficiari ai platilor in sensul Regulamentului (UE) 2015/751;
c) societatile care administreaza schemele de plata cu cardul,
d) entitatile de prelucrare;
e) prestatorii de servicii tehnice in legatura cu cardurile.”


Care sunt autoritatile de supraveghere?

In forma legii, prezenta pe site-ul guvernului, se precizeaza ca BNR este desemnata autoritate competenta responsabila cu asigurarea respectarii reglementarilor europene de catre prestatorii de servicii de plata, iar ANPC este autoritate nationala responsabila cu supravegherea respectarii acestor reglementari in relatia dintre prestatorii de servicii de plata si consumatori.

Ce face BNR in calitate de autoritate competenta?
  •  monitorizeaza conformitatea cu prevederile Regulamentului (UE) 2015/751;
  • contracareaza incercarile prestatorilor de servicii de plata de a eluda prevederile Regulamentului (UE) 2015/751; 
  • dispune toate masurile necesare pentru a aloca resursele corespunzatoare pentru indeplinirea responsabilitatilor care ii revin.
BNR aplica sanctiuni administrative si poate dispune masuri de remediere necesare inlaturarii deficientelor constatate si/sau cauzelor acestora.

Comparativ cu forma proiectului din anul 2016, actuala lege aduce modificari sanctiunilor care se aplica pentru nerespectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/751.

Citeste si: Ce amenzi poate da ANPC pentru nerespectarea Regulamentului privind comisioanele interbancare?

Ce sanctiuni administrative poate aplica BNR?
  • avertisment scris;
  • avertisment public prin care se indica persoana responsabila si fapta savarsita;
  • amenda cuprinsa intre 10.000 lei si 100.000 lei, aplicabila prestatorilor de servicii de plata, pentru faptele prevazute la art. 8 lit. a) si b);
  • amenda cuprinsa intre 200.000 lei si 1.000.000 lei, aplicabila societatilor care administreaza schemele de plata cu cardul;
  • amenda pana la de doua ori valoarea profituri lor obtinute sau a pierderilor evitate de catre persoana responsabila, in masura in care acestea pot fi determinate, aplicabila prestatorilor de servicii de plata in situatia in care nu au fost remediate,in termenele prevazute in actul prin care s-a dispus respectiva sanctiune, deficientele pentru care s-au aplicat sanctiunile administrative prevazute la lit. c); 
  • amenda cuprinsa intre 1.000 lei si 50.000 lei,aplicabilabeneficiarilor platilor, entitatilor de prelucrare si prestatorilor de servicii tehnice in legatura cu cardurile: 
  • suspendarea temporara a dreptului prestatorilor de servicii de plata de a presta servicii de plata de tipul celor care fac obiectul Regulamentului (UE) 2015/751 pana la remedierea situatiei care a determinat suspendarea;
  • suspendarea dreptului de acces la sistemele de plati pana la remedierea situatiei care a determinat suspendarea.
Atentie!

Sanctiunile administrative prevazute mai sus pot fi aplicate concomitent cu dispunerea de masuri de remediere sau independent de acestea.

In cazul constatarii savarsirii a doua sau mai multe fapte dintre cele prevazute la art. 8 care se sanctioneaza potrivit prevederilor prezentei legi, se aplica sanctiunea cea mai mare, majorata cu pana la 50%, dupa caz.

Actele de aplicare a sanctiunii amenzii constituie titluri executorii.

Aplicarea sanctiunilor administrative prevazute la art 9 alin. (1) din lege se prescrie in termen de 1 an de la data constatarii faptei, dar nu mai mult de 3 ani de la data savarsirii acesteia.

Citeste si: Legea privind comparabilitatea comisioanelor interbancare la plata cu cardul