Construieste sau cumpara ... sau construieste si mori
de Benny Boye Johansen - Director OpenAPI, Saxo Bank

Am citit de curand cartea lui Chris Skinner, "Omul digital" (Digital Human). Aceasta ofera o relatare complexa si plina de inspiratie asupra starii industriei bancare, concentrandu-se in profunzime asupra cresterii rapide a companiilor chineze fintech si prezentand o pledoarie foarte clara in favoarea adoptarii Open Banking.

In acest scop, Chris dedica o intreaga sectiune sub titlul destul de provocator "Construieste sau cumpara. Sau construieste si mori". In principiu, ideea sa este ca bancile insista mult prea adesea in construirea unei tehnologii proprii care sa le sustina lanturile valorice. Sunt complet in asentimentul lui cand spune ca acest lucru este ineficient (practic, toata lumea construieste acelasi lucru) si deturneaza atentia si resursele de la ceea ce e mult mai important: relatia cu clientii si serviciile acordate clientilor.

In loc sa incerce sa se reinventeze ca intreprinderi de tehnologie, bancile ar trebui sa selecteze cele mai bune solutii ale tertilor pentru a sustine ceea ce e, de fapt, competenta lor de baza: serviciile oferite clientilor. Daca argumentul in sine nu e suficient de convingator, faptul empiric ca, in medie, bancile cheltuie peste 80% din bugetul lor de IT pentru mentinerea sistemelor proprii arata, in mod evident, ca abordarea actuala nu este sustenabila pe termen lung.

Acest mesaj rezoneaza bine cu Saxo, asadar am folosit citatul lui Chris intr-o prezentare recenta, doar pentru a fi, imediat, provocat: “Daca Saxo Bank are aproape 800 de ingineri software, atunci de fapt nu cumva voi construiti in loc sa cumparati? Sunteti, de fapt, loiali mesajului transmis si viziunii voastre?”

A construi vs. a cumpara

Co-fondatorul si CEO-ul nostru, Kim Fournais, a atins deja subiectul viziunii noastre despre parteneriat intr-un articol anterior, insa eu as vrea sa ofer o perspectiva complementara. Inainte de a prelua rolul de Director al OpenAPI, am petrecut patru ani in calitate de unul dintre cei trei arhitecti organizationali ai Saxo, sub directa conducere a CTO-ului nostru. Pe atunci, la fel ca acum, Saxo Bank cauta continuu modalitati de a-si extinde ofertele cu privire la produse, servicii, capacitati si amploare, asa incat subiectul a construi/a cumpara a fost deseori discutat.

Prima intrebare legata de decizia noastra de a construi/a cumpara era mereu “Este ceva de baza pentru businessul nostru? Sistemul sustine si extinde o capabilitate de business pentru care avem deja o expertiza? Este acest nou sistem, pe care urmeaza sa-l construim sau sa-l cumparam, atat de important pentru afacerea si misiunea noastra incat vrem sa investim nu doar , ci si personal, viziune si atentie in aceasta zona pentru multi ani de acum incolo?”

Intrebarea tipica urmatoare era: "Exista ceva pe piata ce poate fi cumparat sau integrat?" Poate ca noi nu putem cumpara toate functionalitatile, dar poate ca anumite parti au fost deja, de fapt, produse de catre altcineva, ceea ce ne ajuta sa nu pornim de la zero. Aceasta intrebare atinge un subiect fundamental: unde vrem sa ne diferentiem si unde putem accepta sa integram o solutie a unor terti sau pe care o putem cumpara de-a gata?

In mod periodic ne masuram si ne evaluam in functie de misiunea noastra afirmata, care este aceea "de a deveni cel mai profitabil si profesionist facilitator din pietele globale de capital". Deseori ne intrebam: "putem implementa noua caracteristica sau capabilitate folosind un furnizor sau un software tert, ramanand in acelasi timp fideli misiunii noastre?" Este aceasta noua capabilitate ceva ce am dori sa oferim ca parte a platformei noastre de Open Banking si daca da, ar fi posibil acest lucru daca este furnizat de o terta parte?

Daca raspunsul este "da", atunci alegem de fapt sa cumparam/sa facem un parteneriat cu cineva in loc sa construim noi insine.

Trebuie sa mentionez, in final, ca oportunitatile pentru integrarea produselor evolueaza in timp si, prin urmare, decizia de a cumpara/a construi trebuie revizuita des. In 2000 aveam propriile noastre solutii personalizate de gestionare a relatiilor cu clientii (CRM), pentru banca de date si pentru statistici. Astazi folosim CRM, banca de date si serviciul Power BI de la Microsoft. Tot in 2000, website-urile noastre erau realizate personalizat folosind ASP.NET si un sistem CMS construit de noi. Astazi folosim SiteCore. Aveam, de asemenea, si un sistem de management pentru incidente si probleme pentru centrul nostru de operatiuni IT construit tot de noi, acum folosim ServiceNow.

S-ar putea spune ca o asemenea evolutie a fost necesara pentru a tine pasul cu progresele digitale din prezent. Dar platforma de tranzactionare? Nu am construit-o tot noi, si daca vrem sa furnizam clientilor nostri o experienta de tranzactionare de prima clasa, nu suntem, atunci, obligati sa o construim noi insine?

Platforma Saxo

S-ar putea sa va dezamagesc. Avem cateva componente cheie personalizate, dar sunt personalizate pentru ca nu exista inca o solutie viabila pe piata care sa ne permita sa sustinem tranzactionarea multi-active dintr-un singur cont intr-un mod cu totul personalizabil si configurabil si intr-o maniera in care sa putem sa o punem la dispozitia partenerilor nostri ca parte a ofertei noastre de servicii bancare (Banking as a Service) din Cloud. Dar chiar si in tranzactionarea de baza, nu detinem si nu ne-am construit intregul nostru lant valoric. De exemplu, la tranzactionare intram adesea in contact cu alte banci si cu brokeri. Pentru accesul la datele de referinta si de piata, lucram cu un numar mare de vanzatori de volume mari de date. Daca ne uitam la alte parti ale lantului valoric, folosim, de asemenea, solutii externe pentru retinere, gestionarea actiunilor corporative, detectarea fraudelor, accelerarea retelei si alte chestiuni.

Chiar si pentru componentele interfetei noastre pentru utilizatori - chiar pentru ceva ce reprezinta o parte integranta a experientei de utilizare - avem parteneriate cu altii. De exemplu, nu am dezvoltat propriul nostru sistem de recunoastere si analiza a tiparelor graficelor. Am incredere ca am putea rezolva acest lucru in cadrul companiei, deoarece numarul celor de la Saxo care lucreaza cu IA a crescut foarte mult, dar de ce am face asta cand Autochartist s-a specializat in determinarea tiparelor in mod automat de aproape 15 ani deja?

Ramanem fideli viziunii noastre

Pentru a rezuma, desi Saxo are aproape 800 de ingineri software si specialisti IT, suntem cu adevarat fideli viziunii noastre. Ratiunea noastra de a fi este de a democratiza tranzactionarea si investitiile si vrem sa facem acest lucru de maniera adaptabila, oferind platforma noastra de Open Banking si serviciile noastre clientilor si partenerilor nostri. Pentru a face acest lucru, am facut, si inca facem, alegeri constiente in legatura cu ceea ce cumparam si cu ceea ce construim. Un numar semnificativ dintre cei 800 de ingineri construiesc, intr-adevar, software personalizat, dar ceilalti se concentreaza pe integrarea aplicatiilor, software-ului si serviciilor terte, sustinand acest proces prin dedicarea personalului si a proceselor pentru a ne asigura ca atunci cand organizatia sau serviciul dumneavoastra intra in contact cu Saxo Bank si cu Open Platform, toata complexitatea subiacenta este indepartata.

Tot in acest cadru gandim cum putem aduce cea mai mare plus valoare. In ultimii 25 de ani, am dedicat timp, atentie si am cheltuit pentru construirea, selectarea si integrarea componentelor, sistemelor si serviciilor asa incat un broker, o banca sau o companie de tehnologie sa poata interactiona cu o singura companie prin intermediul unei interfete coerente pentru a oferi clientilor lor acces la tranzactionare si investitii in piata financiara globala intr-o gama larga de clase de active.

De aceea sunt de acord intru totul cu Chris Skinner, si de aceea vedem tot mai multe companii facand pasul cel mare si alegand sa "cumpere" (sau sa faca un parteneriat) in loc sa construiasca atunci cand vine vorba de capacitatile de tranzactionare si investitii.

Sursa: Saxo Bank