"Educatie Financiara" - o Noua Disciplina Optionala (la decizia scolii) pentru Invatamantul Primar, Propusa din anul scolar 2012 - 2013 Acesta este un articol vechi! Pentru a citi articole noi poti intra pe Articole Recente 15.05.2013 32 2777 Simtind nevoia copiilor din Romania de a cunoaste cat mai multe detalii despre bani si despre banci si avand in vedere faptul ca acest subiect nu prea a fost tratat in literatura pentru copii, am fost motivata sa elaborez o carte cu ilustratii, dedicata copiilor, in care sa prezint pe intelesul lor cate ceva din acest vast subiect. In acest scop, am scris cartea "Banii pe intelesul copiilor", carte care a aparut la Editura Didactica si Pedagogica in anul 2007.Inca din faza de elaborare a cartii, am pus accentul pe ceea ce este mai important pentru copii si anume sa-i invatam cum sa economiseasca de mici banii, intrucat bunul obicei al economisirii incepe de la o varsta frageda. Explicandu-le copiilor importanta si procedurile economisirii, precum si operatiunile bancii, in general, cartea a contribuit la dobandirea unei increderi a copiilor in banci, dar si la deprinderea obiceiului economisirii si cheltuirii banului cu intelepciune. In vederea utilizarii cartii ca material auxiliar pentru un optional la clasele primare, in anul 2008, am elaborat si un "Caiet al elevului" cu aplicatii practice, care respecta principiile psiho-pedagogice deja cunoscute ale invatarii, dar recomanda si metode noi, atractive de predare, cum ar fi prin joc sau prin "Arta prezentarii vizuale".Prin lansarea lucrarilor amintite la Targul International Gaudeamus - Carte de Invatatura, Casa Corpului Didactic, Libraria Mihai Eminescu, precum si la Liceul Jean Monnet din Bucuresti, am reusit sa facem o prima evaluare a impactului favorabil de care s-ar bucura studierea in mod organizat in scoli a unei discipline optionale pe aceasta tema. Incepand cu anul 2009, trei scoli din Bucuresti, respectiv Liceul Alexandru Vlahuta, Scoala generala nr.183, din sectorul 1; Scoala Metropolitana Academia Romana pentru Copii (ARC) din sectorul 6, precum si, din anul 2011, o clasa de la Liceul Teologic Greco-Catolic "Iuliu Maniu"din Oradea, s-au alaturat demersului nostru utilizand ca material bibliografic pentru educatie financiara cartea si caietul "Banii pe intelesul copiilor".Din discutiile purtate cu cadrele didactice care au predat la clasa optionalul, am ajuns la concluzia ca educatia financiara a elevului ar trebui sa inceapa destul de devreme.In cadrul orelor la clasa, invatatorii au folosit multe metode active-participative, reusind sa trezeasca in constiinta elevilor valoarea banilor. Acestia au folosit des jocul de rol, problematizarea, descoperirea euristica, elevii afland astfel ce insemna sa lucrezi si sa fii remunerat. Elevii au aflat, de asemenea, care este diferenta dintre nevoi si dorinte, constientizand ca nu intotdeauna este suficient sa iti doresti un anumit lucru.Elevii, coordonati de cadre didactice, au beneficiat de vizite la sucursale de banci pentru a vedea cum se desfasoara activitatatea in aceste locuri, comportamentul operatorilor bancari, dar si cel mai important lucru descoperit, adica operatiunile concrete care se pot derula intr-o banca. Elevii au putut vedea cum se face o depunere si o retragere de bani si de unde provin banii pe care parintii ii retrag cu ajutorul cardului. Elevii au inteles, de asemenea, ca pentru a putea sa isi satisfaci anumite dorinte mai costisitoare este nevoie sa economisesti, adica sa aduni banii intr-un cont, cu acordul parintilor, pentru a putea beneficia de dobanzile acordate/bonificate de banca.Revenind la scoala, elevii, coordonati de cadrele didactice, au construit machete reprezentand diferite ghisee din banca, precum si macheta unui bancomat, dupa care elevii au inceput sa joace, aplicand practic cele vazute la banca. In acest fel, elevii au inteles economisirea, confidentialitatea informatiilor despre un card bancar, a modului de utilizare a acestuia.O experienta emotionanta pentru elevi a fost vizitarea Monetariei Statului, ocazie cu care acestia au putut observa pas cu pas modul de confectionare a unei monede, de la concepere (diferite machete), pana la forma finala, dar si la Palatul CEC Bank SA, situate in Calea Victoriei.Impactul orelor de educatie financiara asupra elevilor a fost mare, parintii au descoperit ca copiii lor au devenit mai constienti si mai atenti in gestionarea banilor pe care ii primeau zilnic sau ocazional, unii dintre ei reusind sa economiseasca sume de bani suficiente care le-au permis sa isi cumpere singuri, dar cu acordul parintilor, obiecte pe care si le doreau foarte mult.Ca urmare a rezultatelor obtinute, dar si al discutiilor purtate cu cadre didactice, parinti, elevi, mediul bancar, am ajuns la concluzia necesitatii introducerii, la nivel national, a unui optional de educatie financiara (Curriculum la decizia scolii - CDS) la clasele primare (clasa a III a si/sau a IV a). In acest context, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului (MECTS) a analizat si aprobat prin Ordinul 5959/2012 al ministrului educatiei, programa scolara de educatie financiara pentru invatamantul primar.Programa optionalului este conceputa la nivelul ariilor curriculare "Om si societate" si "Matematica si Stiinte" si are ca obiectiv integrator "formarea unui comportament rational in relatia cu banii, prin antrenarea copiilor in activitati ce stimuleaza gandirea logico - creativa".Prin elaborarea acestei programe scolare, s-a urmarit conturarea unei imagini complete a modului in care banii sunt perceputi, cheltuiti, economisiti, imprumutati, investiti in societatea de azi, concomitent cu dobandirea unor abilitati de gestionare a banilor si de adoptare a unor decizii care au consecinte financiare.Programa scolara la nivelul invatamantului primar isi propune: accesul egal la educatie financiara, educatia financiara specifica varstei elevilor, dobandirea si intelegerea limbajului specific educatiei financiare, formarea si exersarea unor deprinderi si atitudini corecte in postura de consumator, administrarea bugetului personal, economisirea si dezvoltarea spiritului de initiativa. In sprijinul initiativei si al optionalului propus, recomandam lucrarile cu titlul "Educatie financiara - Banii pe intelesul copiilor" (cartea si caietul elevului) si Ghidul invatatorului, la care este atasat un CD continand lectiile elaborate conform programei scolare, manuale aparute in Editura Oscar Print.Ca urmare a rezultatelor obtinute in ultima perioada, dar si a solicitarilor formulate de cadrele didactice din Bucuretti si din 10 judete, respectiv Bihor, Bacau, Braila, Buzau, Constanta, Dambovita, Galati, Hunedoara, Prahova si Suceava, un numar de 1.173 elevi si 44 cadre didactice au ales sa efectueze aceasta disciplina optionala in anul scolar 2012 - 2013.Incepand cu anul scolar 2013 - 2014, Banca Nationala a Romaniei se va implica activ in acest proiect sprijinind asigurarea bazei logistice necesare si contribuind la implementarea educatiei financiare la invatamantul primar. Parte integranta a activitatii de comunicare externa a bancii centrale, acest proiect educationale are ca obiectiv cresterea nivelului de educatie financiara a publicului, respectiv a copiiilor, parintilor, fratilor si bunicilor. In acest fel, Banca Nationala a Romaniei va contribui la o mai buna intelegere si la o evaluare corecta a unor aspecte economice si financiare.Dr. Ligia Georgescu-Golosoiu - Consilier Directie BNR Articole similare Social / Economic Subiecte relevante BNR (Banca Nationala a Romaniei) Educatie Financiar Bancara Economisire Buget Personal Banii pe Intelesul Copiilor Q & A