S-a
vorbit mult despre rolul intermediarilor, despre avantajele oferite de
serviciile acestora de consultanta si despre utilitatea lor in dezvoltarea
segmentului financiar.
Pentru a
masura exact influenta unui consultant in alegerile si finalizarea
achizitionarii unui produs financiar vom studia cazul obtinerii unui credit
pentru locuinta. Presupune timp, acte, multe drumuri si putini supravietuitori.
In prezent
majoritatea companiilor de brokeraj ofera celor interesati posibilitatea de a aplica
online pentru un
credit in ideea unui efort minim din partea consumatorilor.
Dupa primirea solicitarii / aplicatiei, clientul este contactat si, dupa
completarea informatiilor necesare studierii cazului sau, se face calculatia de
eligibilitate pentru a vedea in ce masura acesta poate obtine suma dorita.
In cazul
in care produsul initial ales de consumator nu i se potriveste, se face o
analiza de oferte si se prezinta alternativele.
Dupa ce
consumatorul este complet informat si ia o hotarare finala, brokerul ii va
transmite (personal, prin e-mail sau curierat) documentatia aferenta produsui
ales impreuna cu lista de documente necesare depunerii dosarului de
credit. Dupa
ce clientul va avea toate actele puse la punct le va transmite (personal sau
printr-un intermediar) consultantului pentru ca acesta sa le depuna la
institutia finantatoare aleasa.
In
general dosarul de
credit pentu achizitia unui imobil contine:
- cererea de
credit completata
si semnata de catre toti participantii cu venituri (titularul creditului
si, daca este cazul, codebitorii / girantii acestuia); - actele de identitate;
- actele care dovedesc fiscal
veniturile;
- documente care atesta
obiectul creditului si valoarea investitiei (eventual precontractul de vanzare-cumparare
pentru imobilul cumparat, care trebuie sa cuprinda valoarea de vanzare,
modalitatea de plata si valoarea avansului achitat in cazul in care
clientul participa cu avans);
- asigurarile necesare (in
cazul in care acestea nu sunt oferite in pachetul creditului ales):
asigurarea de deces, de invaliditate permanenta sau asigurarea imobilului
ipotecat
Dupa ce
dosarul este complet se depune de catre broker la banca aleasa de consumator si
se asteapta preaprobarea financiara din partea bancii / IFN-ului, moment in
care clientul se poate concentra pe gasirea imobilului sau (daca acest aspect a
fost rezolvat) pe finalizarea negocierilor implicate de acest demers.
Avand in
vedere faptul ca o achizitie presupune de cele mai multe ori si un avans, insa
depunerea dosarului nu ofera nici o garantie cu privire la acordarea banilor
solicitati, consultantii recomanda sa fie evitate (pe cat posibil) achitarea
unui avans sau semnarea unui antecontract pana cand nu primesc (pe baza
documentelor financiare care atesta veniturile obtinute) o scrisoare de
preaprobare care contine negru pe alb
suma maxima la care se incadreaza (in functie de banca, valabila intre 30 - 90 de
zile).
Dupa ce
clientul isi gaseste locuinta (conform sumei pe care in acest moment are
certitudinea ca o va obtine), acesta va trebui sa depuna la banca documentatia
completa a imobilului si institutia care ofera finantarea va pune la dispozitia
clientului un evaluator pentru imobil. Urmatorul pas este predarea catre banca
/ IFN a raportului de evaluare asupra imobilului-garantie. Abia acum intervine
primirea aprobarii finale a creditului din partea bancii si nu va mai ramane
decat semnarea actrelor finale (in general, instituiile financiare au liste de
notari agreati pentru semnarea actelor).
Foarte
important este de stiut faptul ca taxele notariale implicate in acest proces nu
sunt de neglijat si nici nu sunt acoperite din creditul obtinut (in functie de
valoarea imobilului, vorbim de cateva mii de EUR). Prin urmare va trebui sa
tineti acestia bani separat fata de calculul avansului sau planuri de renovare.
FinZoom.ro este singurul site din Romania de analiza,
aplicatii online si consultanta financiara gratuita (online si offline)
care se bazeaza pe costurile / profiturile reale ale produselor financiare,
prezentand toate detaliile fiecarei oferte in parte: DAE si +90 parametrii de
comparatie pentru fiecare dintre cele +1000
credite, leasing,
carduri de
credit,
depozite, fonduri de pensii etc. care includ toate bancile si
institutiile financiare nebancare din Romania.
FinZoom.ro incurajeaza consumatorii sa se informeze cu
privire la intreaga oferta financiara disponibila pe piata din Romania inainte
de a lua o decizie. FinZoom.ro va ofera posibilitatea de a trimite gratuit o
aplicatie catre oricare dintre cele 12
banci partenere: ABN AMRO, Alpha Bank,
BCR, Banca Romaneasca, Bancpost, Credit Europe Bank, Domenia Credit, Garanti
Bank, Piraeus Bank, Raiffeisen Bank, UniCredit HVB Tiriac, Volksbank.