ALB a prezentat o statistica interesanta , un
preview al anului 2006, dupa ce in ultimii ani companiile de leasing au fost
supuse unor schimbari majore datorate tendintelor din economie si
experimentelor legislative. In urma analizei activitatii membrilor asociatiei,
se constata un ritm de crestere accelerat al pietei de leasing in ansamblu si
chiar de doua ori mai mare al companiilor membre ale asociatiei.
Cauza principala o constituie diversificarea produselor
si serviciilor oferite de companiile de leasing care au avut acces la finantare
si suport logistic serios din partea companiilor mama – bancile. Din
informatiile de www.FinZoom.ro rezulta faptul
ca in prezent perioada de timp pentru finantare s-a majorat cosiderabil, de la
3 ani in medie la 5 si chiar pana la 10 ani. Dobanzile au scazut destul de
mult, cu aproximativ 2% numai in ultimul an. Dobanda medie pentru un leasing
auto in EURO este de in prezent de 7,00%, insa sunt disponibile si oferte cu 5,9%
dobanda, concurand serios cu dobanzile practicate de
banci. Pentru un leasing
auto in RON o dobanda medie este de 7,9%,
cea mai mica dobanda fiind in prezent de 6.68% (BT Leasing). Pentru monede precum USD
sau CHF companiile de leasing nu se inghesuie sa defineasca produse.
Avansul solicitat variaza de la 20% la 0% pentru
ofertele dedicate persoanelor fizice si persoanelor fizice autorizate, in
sensul ca daca in urma cu cateva luni societatile de lesing tineau ca
aplicantul sa suporte minim 20% din valoarea facturii masinii, in prezent tot
mai multe companii au renuntat definitiv la avans, finantand 100% valoarea
masinii. Pe www.FinZoom.ro sunt afisate inca
oferte ale societatilor de leasing cu produse care presupun avans pentru
masinile rulate, eventual o dobanda mai mare in medie cu 0,5% decat dobada
practicata pentru achizitia unei masini noi.
Apoi conditiile de acordare a finantarii, mult mai
permisive atat pentru persoane fizice cat si pentru persoane juridice, dar si
pe fondul cresterii veniturilor populatiei si profiturilor companiilor, au
atras foarte multi clientii in ultimul an. Varsta si vechimea in munca ale unui
aplicant persoana fizica nu mai sunt
probleme de nerezolvat, oricine
demonstreaza ca obtine venituri la momentul depunerii cererii de finantare poate primi aprobarea pentru o suma adaptata
nivelului veniturilor.
Scade
leasingul auto, creste leasingul pentru echipamente
Tot in urma statisticilor ALB, se observa o
saturatie pe segmentul leasingului
financiar destinat achizitiei de masini. Dupa ce in 2003 a atins o cota maxima
de 88%, in 2006 prezinta numai 64% din totalul finantarilor in vederea
achizitiei unei masini.
Insa in paralel ia amploare leasingul operational
pentru achizitia de echipamente (daca in 2003 cota era de 11%, in 2006 aceasta
ajunses pana la 20%) ce au la baza planuri serioase de
investitii ale firmelor
romanesti.
Anul trecut insa companiile de leasing s-au
concentrat in dezvoltarea segmentului leasingului imobiliar, care de la 1% in
2003 din totalul finantarilor in leasing acordate a ajuns sa reprezinte 8% la
jumatatea anului 2006.
Toate aceste cifre arata, dupa cum mentionam si mai
sus, o saturatie a sectorului auto si mutarea interesului aplicantilor spre
investitii masive pe termen lung. Practica arata ca tot mai multe companii care
au nevoie de suport financiar analizeaza in acelasi timp si ofertele bancilor
si pe cele ale companiilor de leasing, urmand sa aleaga pe cea mai flexibila si
mai permisiva. De aceea leasingul operational concureaza serios cu ofertele
bancilor. In cadrul leasingului operational, leasingul destinat achizitei de
echipamente are cea mai mare pondere, aproximativ 87% din total leasing operational
aprobat. S-a constatat ca nevoia de echipamente este tot mai mult satisfacuta
cu produse de pe piata interna, cu implicatii majore pentru economia noastra.
Astfel ca in prezent 59% din volumul echipamentelor finantate prin leasing
operational sunt achizitionate de la companii producatoare romanesti.
Piata
leasingului este pe drumul cel bun
In concluzie, piata romaneasca de leasing se
maturizeaza de la an la an, participa la cresterea economiei nationale si
impulsioneaza productia interna de echipanete si utilaje. Analistii www.Finzoom.ro
prevad o intensificare a ponderii leasingului imobiliar destinat companiilor
(care sunt tot mai interesate sa achizitioneze spatii pentru birouri si
locuinte de protocol), si mai ales a leasingului imobiliar destinat construirii
de cladiri si hale industriale.