Incepand cu anul 2007 romanii mai
fac un pas in sporirea pe termen lung a nivelului de trai – reglementarea si implementarea
sistemului de pensii private. In tara
noastra acest sistem are patru componente:
- Pilonul I / Pensia de Stat (cea care
functioneaza in prezent) – fond de stat administrat de stat;
- Pilonul II / Pensia Obligatorie - fond de stat
administrat privat;
- Pilonul III / Pensia Facultativa - fond privat administrat privat;
- Pilonul IV / Pensia Suplimentara – asigurare
de viata cu componenta investitionala.
Pentru Pilonul II, pensia obligatorie, contributiilor lunare va incepe din
ianuarie 2008. 17 Septembrie 2007 este data de la care incepe perioada in care
persoanele cu varsta pana la 35 ani sunt obligate, iar persoanele cu varsta
cuprinsa intre 35 – 45 ani pot opta (daca vor acest lucru) sa adere la un
sistem de pensii administrate privat. Cei care se incadreaza in cele 2
categorii trebuie sa-si aleaga un fond pana in luna noiembrie a acestui an,
moment in care, pentru toti cei care nu au aderat deja la un fond, se va incepe
distributia aleatorie printr-un sistem computerizat care va imparti in mod egal
numarul persoanelor care se incadreaza in aceasta categorie la toate fondurile
existente pe piata.
Tot dupa 17 septembrie va
putea fi demarata activitatea de publicitate si marketing a administratorilor
de pensii private obligatorii (pilonul II) autorizati de CSSPP (Comisia de
Supraveghere a Sistemului de Pensii). Pana atunci administatorii nu au voie sa
faca publice prospectele fondurilor din Pilonul II.
Oricand optiunea initiala
pentru un fond poate fi schimbata. Daca o astfel de hotarare este luata in
primii 2 ani se percepe o taxa de pana la 5% din activul acumulat pana in acel
moment. Dupa aceasta limita de timp se poate migra fara cheltuieli suplimentare
la un alt administrator. Totusi, chiar si in acest caz, exista taxe la stat din
active care se vor scadea inainte de a face transferul la un alt administrator.
Daca acesta se va face la un alt fond al aceluiasi administrator, de asemenea
nu se vor aplica costuri suplimentare migrarii.
Contributia in cadrul acestui
pilon presupune ca 2% din salariul lunar brut al angajatului care s-ar fi dus
la Casa de Pensii sa ajunga acum la un astfel de fond. Indicele va creste
cu cate 0,5% in fiecare an.
Din luna mai a acestui an s-a dat
liber la inceperea procesului de autorizare (pentru statutul de administrator,
depozitar, companie de audit, prospecte si scheme de investitii) si pentru
fondurile de pensii facultative (Pilonul
III). La acestea, potrivit legii, pot contribui toti cei care aleg sa adere
la un astfel de fond si care obtin venituri salariale, avand maxim 52 ani si 6
luni (trebuie sa cotizeze cel putin 90 luni pana la varsta de 60 ani).
Un fond de pensii facultative
este conceput astfel incat sa asigure participantilor aflati la varsta
pensionarii un venit suplimentar fata de pensia obligatorie. Acest venit
suplimentar este realizat in conditii prudentiale de randament, pe principiul
diversificarii riscurilor. Astfel, potrivit art. nr. 48 din Legea nr 204/2006, fondurile de pensii
facultative nu pot fi declarate in stare de faliment, iar sumele acumulate
apartin participantilor si beneficiarilor indicati de acestia.
Fondurile sunt constituite din
contributiile individuale lunare ale participantilor inscrisi. Aceste
contributii se retin lunar de catre angajator sau de catre participant (in
conditiile in care desfasoara activitati liber profesioniste) odata cu
contributiile pentru asigurari sociale obligatorii in contul fondurilor. Sumele
sunt investite in asa fel incat sa asigure randament pe termen lung. Nu pot fi
ridicate decat dupa dobandirea dreptului la pensie.
Fiecare participant trebuie sa isi
bazeze alegerea fondului prin analizarea Prospectului Fondului de Pensii pus la
dispozitie de fiecare administrator. Prospectul prezinta informatii generale
legate de procedurile de administrare, date despre administrator, depozitar, compania
de audit, obligatiile si drepturile participantului si administratorului (care,
fiind reglementate prin lege, se regasesc in toate prospectele), comisioane si
eventuale penalitati aplicate celor doua parti. Important
este ca initial participantul sa aiba in vedere 3 elemente in luarea deciziei: datele despre
administrator, politica investitională si gradul de risc.
Pe www.FinZoom.ro sunt disponibile toate aceste
informatii, atat individual pentru fiecare fond in parte cat si comparativ,
grupate intr-o singura sectiune: FONDURI DE PENSII. Dand click pe CAUTARE
aceste informatii vor fi prezentate intr-un tabel usor de urmarit.
Tabelul comparativ www.FinZoom.ro evidentiaza
gradul de risc al fiecarui fond, acesta fiind direct determinat de politica de
investitii adoptata de fiecare fond in parte. Politica de
investitii a
administratorului determina randamentul acestuia si implicit sumele de care
participantii vor beneficia dupa momentul pensionarii. Urmariti structura
portofoliului de investitii: investeste mai mult in
instrumente cu venituri fixe (titluri de stat) sau variabile (pe piata de capital)?
Cu cat un fond investeste mai mult în actiuni listate, cu atat gradul de risc
este mai ridicat.
Potrivit Legii nr 204/2006, un
fond de pensii facultative va putea investi maximum 70% din valoarea totala a
activelor Fondului in titluri de stat emise de autoritati romane si straine,
maximum 50% in actiuni cotate la BVB si
bursele europene, pana la 30% in
obligatiuni corporatiste si maximum 20% in instrumentele pietei
monetare.
Aceste limite maxime sunt
stabilite prin lege, insa alegerea procentului exact pentru fiecare fond in
parte ii revine administratorului. Performatele fiecarei echipe din spatele
administratorilor in strategiile de investire va hotari nivelul randamentului fiecarui
fond. Un
randament ridicat inseamna, de fapt, o pensie mai mare pentru participant.
Foarte importanta este si analiza taxelor si
comisioanelor in cazul fiecarui fond. www.FinZoom.ro a impartit in trei categorii aceste cheltuieli:
- taxe si comisioane aplicate participantului (percepute
lunar, din contributia bruta inainte de a fi transformata in unitati de
fond);
- taxe si comisioane aplicate administratorului (taxa de
auditare, comisionul de depozitare);
- taxe si comisioane aplicate activelor fondului (comision
de administrare).
Experienta
statelor care deja au facut acest pas cu ani in urma demonstreaza faptul ca
este o decizie inteleapta ca oamenii activi in campul muncii sa ia in
considerare contributia la un fond de pensii private. Discutand despre
abilitatea statului de a administra cu succes un fond de pensii putem sa ne
raportam la situatia pensionarilor din prezent si realizam importanta asigurarii
viitorului si dupa pensionare independent de stat si initiativele sale. Cu
siguranta nivelul de trai ne permite sau nu sa adaugam pe lista de cheltuieli
lunare si contributia lunara catre un astfel de fond. Pe de alta parte,
investim in siguranta si confortul nostru pe viitor, evitand sa ne expunem
riscurilor financiare / materiale la o varsta care ar trebui sa presupuna
odihna, liniste si un stil de viata decent.
www.FinZoom.ro sustine pe toti cei interesati in
a face un asemenea pas, iar prin lansarea sectiunii FONDURi DE PENSII, pune la
dispozitia consumatorilor cel mai performant instrument de analiza comparata
din Romania prin care vizitatorii www.FinZoom.ro obtin informare completa, corecta, comparata si
usor accesibila cu privire la fondurile de pensii.