Finantare pentru achizitia
unei masini second-hand este un subiect delicat atat pentru persoanele fizice cat si pentru
persoanele juridice.
Incet – incet, clientul incepe
sa urmareasca calitatea serviciilor financiare, servicii venite la timp si la
un anumit standard, pliindu-se tot mai bine pe necesitati individuale. In
conditiile in care nivelul dobanzilor pe piata nu difera foarte mult, in
ultimul an competitia intre institutiile de finantare a devenit acerba,
bazand-se pe costuri.
In 2007 diferenta intre
finantatori o va face calitatea superioara si complexitatea serviciilor
oferite.
Un alt aspect important,
modificarile fiscale operate pe segmentul leasingului financiar (aplicarea
TVA-ului la intreaga rata lunara, nu numai la principal cum se intampla
initial) au dus la egalizarea pozitiei de competitivitate cu creditul bancar.
Rezultatul? In ultimul an si
jumatate dobanzile au scazut cu 2.5 puncte procentuale pe segmentul finantarii
auto, fie ca vorbim de
credit sau leasing auto.
Viitorul apropiat?
In cazul companiilor de
leasing auto, anul 2007 nu va aduce scaderea dobanzilor, eventual, un scenariu
extrem de optimist previzioneaza o reducere moderata a dobanzilor si mentinerea
cotelor actuale a costurilor de administare.
Aceasta se datoreaza pe de o
parte presiunii exercitate de cresterea EURIBOR (cu 1.2 pp. numai in ultimul an)
si de operatiunile de refinantare, iar pe de alta parte de cresterea concurentei.
Se observa o re-orientare a
crereii pentru autoturisme de la masini noi la cele second-hand atat pe
sectorul retail cat si pe cel corpoarate.
Pentru segmental second-hand
un aspect important il constituie riscul major de a nu fi cunoscut istoricul
acestora. Pot fi reparate in baza unor contracte de asigurari
pentru acoperirea de daune totale survenite in urma unor accidente majore si in
plus pot aparea
probleme de mentenanta. Poate aparea surpriza ca dupa 1 – 2 ani
masina sa nu mai valorize mare lucru. Acestea fiind spuse, ideal ar fi ca
persoana interesata in achizitionarea uneui masini second sa nu se angajeze la
sume foarte mari si pe perioade mari.
In acest sens, FinZoom Romania
prin portalul financiar www.FinZoom.ro a
crecetat ofertele de finantare ale masinilor rulate disponibile pentru
persoanele fizice si juridice, concluziile sunt prezentate in cele ce urmeaza.
Optiunile persoanelor fizice
Pentru persoanele fizice,
recomandate sunt masinile sub 15.000 EURO iar perioada de creditare sa nu
depaseasca 3 ani.
Ofertele bancare de creditare
in ordinea celei mai mici DAE (Dobanda Anuala Efectiva) pentru o masina cu
o vechime de 2 ani in valoare de 13.000
EURO pe o perioada de 3 ani, fara avans, sunt urmatoarele:
|
BANCA
|
DAE
|
RATA DOBANZII
|
RATA LUNARA (EUR)
|
TOTAL DE PLATA
|
VECHIME MAXIMA ADMISA
|
PERIOADA MAXIMA CREDITARE
|
|
Leumi Bank
|
10.34%
|
8.5% variabila
|
410.38
|
15.033,58
|
2 ani
|
7 ani
|
|
OTP Bank
|
11.68%
|
9.0% variabila
|
413.40
|
15.272,25
|
2 ani
|
6 ani
|
|
UniCredit-Tiriac Bank
|
11.77%
|
5.95% variabila
|
421.19
|
15.241,76
|
5 ani
|
5 ani
|
|
Banca CR Firenze
|
12.75%
|
7.5% variabila
|
436.88
|
15.466,82
|
5 ani
|
10 ani
|
|
Banca Transilvania
|
13.77%
|
10.5% variabila
|
422.53
|
15.666,12
|
5 ani
|
10 ani
|
|
www.FinZoom.ro
|
Conditiile de creditare pentru
masini rulate sunt diferite fata de conditiile de creditare pentru masinile
noi. Astfel, marea majoritate a bancilor
acorda
credit pe o perioada medie de 5-7 ani, numai CR Firenze, Banca
Transilvania, BCR si BRD permit obtinerea
creditului pe 10 ani. Suma maxima
oferita de o banca pentru o masina rulata este de 45.000 EURO (la
UniCredit-Tiriac Bank) in comparatie cu oferta pentru o masina noua pentru care
oferta de finantare poate ajunge si pana la 100.000 EURO (la Volksbank).
Foarte importanta este vechimea
masinii. Aceasta pentru ca o reglementare BNR spune ca vechimea masinii plus
perioada de creditare nu trebuie sa depaseasca perioada maxima de creditare
stabilita de banca.
Pentru creditele auto la care
nu s-a platit un avans minim de 5%,
indiferent de vechimea masinii, banca solicita de obicei un girant. Girantul este o persoana care se
angajeaza sa plateasca datoriile scadente ale unui tert, in cazul in care
acesta din urma este incapabil sa le achite. Insa atentie, in urma normei 20 a
BNR care stipuleaza faptul ca nu vor fi luate in considerare in calculul
venitului total al familiei si veniturile membrilor care au calitatea de
girant, va fi foarte greu de gasit persoane dispuse sa se angjeze alaturi de
solicitant intr-un
credit. Insa oricare banca accepta cate un codebitor in
calcului eligibilitatii. Codebitorul este acea persoana care participa cu
venitul sau net la stabilirea venitului total net cert luat in considerare
pentru acordarea unui imprumut solicitat de o terta persoana.
Companiile trebuie sa negocieze inteligent.
In ceea ce priveste oferta de
creditare pentru persoanele juridice, bancile nu se prea inghesuie sa aloce
bani pentru o flota invechita. Insa prin deschiderea unei linii de
credit si
folosirea banilor in acest sens, societatea poate achizitiona treptat masinile
de care are nevoie.
Societatile de leasing vin cu
oferte avantajoase de leasing financiar si operational. Prin leasing
operational, recomandat marilor companii, societatile ofera pachete de produse
si servicii aditionale precum:
intretinere si revizie, inspectia
tehnica periodica (ITP), road assistance, parc auto tampon, program asigurare
sau
card carburant, managementul anvelopelor si acumulatorilor.
Este foarte important ca in
momentul in care o companie cauta solutii de
finantare pentru parcul auto sa analizeze cat mai multe oferte si sa se
prezinte la institutia financiara pregatita sa negocieze in detaliu fiecare
clauza si aspect al contractului.
Mai nou, cu ocazia targului
international TRANSPORT-AR desfasurat la ARAD in perioada 7-10 iunie, compania
britanica de remarketing BCA Autoactionen a anuntat lansarea si pe piata
romaneasca a serviciilor companiei. Aceasta va aduce programe avansate de innoire a flotei prin
licitatie. Practic vor prelua flotele clientilor, le vor evalua si vor stabili
un pret, apoi le vor vinde prin licitatie celor interesati in achizitia flotei
uzate care insa raspunde necesitatilor sale. Societatea ofera si servicii
aditionale de consultanta si informare completa asupra pietei financiare romane
si internationale, si mai mult, la cerere, pot intocmi documentatia necesara
activitatii de remarketin si, eventual de obtinere a unui
credit bancar sau
leasing (financiar, operational). Serviciul de licitatie este extrem de
flexibil, fiind disponibil si online, prin folositrea camerelor web. Aceasta operatiune
comerciala cu dublu sens reprezinta varianta modernizata a sistemului buy-back
(operatiune prin care un automobil rulat este cumparat de o companie
specializata in vanzarea de masini si valorificata). Contravaloarea obtinuta
poate fi folosita drept avans pentru un
automobil nou.
Operatiunea clasica a
buy-back-ului, aceea de garantie a rascumpararii masinii vandute de catre
dealerul auto inca de la vanzarea sa, este la fel de uzitata si in prezent.
Astazi, marii importatori isi
infiinteaza propriile firme de buy-back sau isi consiliaza dealerii pentru
demararea acestui tip de activitate (vezi concesionarii Renault Nissan,
dealerii Ford Romcar Motors si Star Forum, Weltauto pentru Porsche Romania, XBG
Automobile, Automobile Bavaria pentru BMW). Motivul este simplu: numarul
masinilor noi vandute in ultimii ani a crescut considerabil, iar proprietarii
incep deja sa le vanda. Ia nastere astfel o activitate intensa cu masini destul
de valoroase si care poate genera profituri importante pentru dezvoltator si
pentru companiile nou infiintate.
Pentru compania interesata in
innoirea flotei, avantajele sunt evidente: o flota innoiota va aduce companiei
fluidizarea fluxului de productie si fiind vorba despre modele noi dotate dupa
ultimele standarde, cheltuielile destinate consumului de combustibil si
intretinerea se vor diminua considerabil.
Pentru cumparatorul
autoturismului/flotei rulate avantajul va consta, in primul rand, in faptul ca
exista o garantie (6-12 luni) in ceea ce priveste functionarea masinii, precum
si un istoric (se stie care au fost proprietarii anteriori, eliminand posibilitatea
ca masina nu este furata).
Orice companie sau persoana
fizica interesata sa-si schimbe flota/masina va trebui sa se informeze foarte
bine inainte de a alege varianta de finantare, pentru a gasi solutia care
raspunde cel mai bine cerintelor sale. Pe www.FinZoom.ro
acestia pot gasi informatii pretioase si comparatii pentru
credit si leasing
auto, precum si consultanta gratuita in efectuarea alegerii. Portalul www.FinZoom.ro mai pune la dispozitie calcule
DAE si comparatii pe baza valorii acestuia si pentru
credite (nevoi personale
fara garantii,
nevoi personale cu ipoteca, imobiliare, ipotecare,
credite de
vacanta,
credite de studii),
carduri de
credit si
depozite (calcului
profitabilitatii acestora). Prin intermediul site-ului puteti accesa serviciul gratuit
de brokeraj (intocmirea si depunerea dosarului)
credite ipotecare si nevoi
personale cu ipoteca pentru Bucuresti.