In ultimii ani, piata cardurilor de
credit din Romania a
cunoscut cresteri spectaculoase, acestea devenind din ce in ce mai populare cu
fiecare an.
Un segment aflat in plina dezvoltare il reprezinta cardurile
co-branded. Acestea sunt oferite atat de
banci cat si de catre Institutii Financiare
Nebancare in colaborare cu anumiti parteneri (benzinarii, companii aeriene, lanturi
de magazine, etc) si confera posesorilor anumite avantaje la achizitionarea
produselor/serviciilor acestor companii. Cardurile co-branded imbina cu succes
caracteristicile cardurilor de
credit clasice cu ofertele promotionale, scopul fiind
fidelizarea clientilor.
Desi exista o multitudine de astfel de
carduri pe piata, fiecare
dintre ele se adreseaza numai unei categorii de clienti. Astfel exista un tip
de
card pentru aproape fiecare tip de achizitie de la cumparaturi alimentare la
plata facturilor, alimentarea cu carburanti, achizitionarea de mobila,
cosmetice, echipamente IT, muzica, plata biletelor de avion etc.
Majoritatea cardurilor co-branded pot fi folosite si ca linii
de
credit care permit retragerea de numerar de la ATM-uri avand utilizare
internationala online sau offline, si ofera posesorilor posibilitatea
rambursarii in rate precum si perioade de gratie pentru cumparaturile achitate
prin intermediul lor.
Beneficiile specifice variaza in functie de emitenti si
cuprind oferte promotionale, programe de loializare, reduceri pentru anumite produse sau servicii,
mergand pana la asigurari de viata oferite gratuit sau garantii tehnice pentru
produsele achizitionate.
Alegerea cardului se va face preponderent subiectiv, in
functie de stilul de viata al utilizatorului, insa cardurile co-branded nu se
exclud reciproc asa cum este cazul cardurilor de
credit clasice.
Concret, daca fac cumparaturile la un supermarket voi
alege un
card care imi confera benficii pentru acel magazin, daca sunt abonat
la o retea de telefonie sau televiziune voi opta pentru un
card care imi ofera
avantaje vis-a-vis de acea companie, daca imi alimentez masina la un anumit
lant de benzinarii voi alege unul ce-mi asigura reduceri la achizitionarea de
carburanti si lista poate continua cu o larga paleta de bunuri si servicii.
In final, daca doresc beneficii pentru toate aceste
aspecte, le voi alege pe toate, desigur, in limita permisivitatii veniturilor.
Totusi, pentru aceia interesati de o comparatie obiectiva,
aceasta se poate face in ceea ce priveste
rentabilitatea (dobanzi, comisioane) raportata la beneficiile aduse.