Poate Exista Viata Dupa Preluarea Datoriilor de Recuperatori? Acesta este un articol vechi! Pentru a citi articole noi poti intra pe Articole Recente Autor Diana Tarus 21.09.2011 1 3704 In cadrul conferintei de presa dedicata lansarii campaniei educationale "Datoria Mea", reprezentantii Kruk International au oferit informatii cu privire la procesul de recuperare a creantelor de la debitorii romani.Analistii FinZoom.ro prezenti la conferinta de presa au aflat mai multe informatii despre "temutul" proces resimtit de clienti dupa ce, in urma inregistrarii unor restante, si-au vazut datoriile vandute catre o companie de recuperare creante.De regula, datornicii iau contact cu companiile de recuperare creante in doua situatii: Compania a fost angajata de creditor (ex: banca) sa se ocupe de contactarea clientilor, datoria ramanand in portofoliul acestuia (bancii); Compania a achizitionat datoria devenind proprietarea contractului de credit, caz in care, toate demersurile ulterioare de stingere a datoriei trebuie negociate direct cu aceasta.Desi companiile de recuperare creante deservesc mai multe tipuri de clienti, printre care se numara si operatori de servicii sau de telefonie, analistii FinZoom.ro s-au concentrat asupra domeniului financiar-bancar incercand sa afle mai multe informatii pentru clientii care au contractat un imprumut si s-au gasit / se pot gasi in situatia de a nu-l mai putea achita, creanta fiind vanduta unei companii de recuperare.Aspecte legale o datorie poate fi vanduta unei companii de recuperare dupa minim 120 de zile de intarziere; termenul legal de informare a clientului ca datoria lui a fost preluata este de 10 zile; contractul de credit este preluat integral iar compania de recuperare nu poate percepe costuri suplimentare, neprecizate in contractul initial; clientul beneficiaza de aceleasi drepturi oferite de legislatia in domeniul protectiei consumatorului.Despre ce tipuri de credite este vorba?Conform declaratiilor reprezentantilor Kruk International, majoritatea creantelor vandute pe piata din Romania sunt credite de consum, bancile fiind reticente in a vinde creditele garantate cu ipoteca. Valoarea medie a creantelor transferate catre KRUK International in perioada iulie 2010 - iunie 2011 este de 5.075 RON.Ce solutii exista pentru clienti?Dna Isabela Iacob, Director General Kruk International, a avut amabilitatea de a ne explica ce se intampla cu creantele achizitionate de compania pe care o reprezinta in cadrul unui inteviu.Click aici pentru interviu (link).De ce este important un astfel de eveniment?Companiile de recuperare a creantelor nu sunt vazute "cu ochi buni" de majoritatea consumatorilor de servicii financiare din Romania. Acest lucru se datoreaza metodelor "mai putin ortodoxe" utilizate in relatiile cu debitorii, permise, pana la un punct, si de o legislatie deficitara insa si datorate unei acute lipse de transparenta. Multi dintre cei care au utilizat serviciile de consultanta oferite de FinZoom.ro au semnalat o serie de probleme dintre care amintim: lipsa comunicarii - clientii au aflat ca nu se mai afla in portofoliul bancii in momentul in care au incercat sa mai achite o parte din datorii si li s-a comunicat ca debitele lor au fost vandute companiilor de recuperare creante; lipsa informatiilor - majoritatea clientilor nu stiu la ce sa se astepte din partea companiilor de recuperare. Cei care doresc sa-si rezolve problemele au impresia ca li se va solicita intreaga suma si ca nu exista posibilitatea negocierii unor plati suportabile; lipsa de flexibilitate in relatia cu companiile de recuperare creante - clientii au fost somati de companiile de recuperare sa achite intreaga suma datorata intr-un interval foarte scurt de timp. O alta situatie intalnita a fost solicitarea unei parti importante a sumei datorate pentru a se putea discuta despre o reesalonare; practici abuzive ale agentilor companiilor de recuperare creante - limbaj agresiv, umilire verbala, dezinformare, aplicarea unor tehnici lipsite de etica pentru sporirea presiunii asupra clientului, contactarea parintilor/rudelor/vecinilor/angajatorului si informarea acestora cu privire la neplata datoriilor la timp ale clientului aflat la ananghie, amenintari cu privire la pierderea casei parintilor/rudelor desi acestia nu sunt implicati in contractul de credit si o executare a proprietatii acestora este imposibila (ilegala) etc.Pentru prima data o companie din domeniu da dovada de transparenta lansand o campanie de informare a publicului cu privire la procesul recuperarii creantelor si se promoveaza negocierea recuperarii datoriilor intr-un mod convenabil atat pentru compania de recuperare cat si, mai important, pentru clienti.Totodata este promovat un sistem de plata in rate negociate aspect foarte important in educarea persoanelor care doresc sa-si rezolve problemele financiare insa nu dispun de resursele achitarii integrale a debitelor.Fara a rezolva toate problemele sistemului, totusi, o astfel de campanie, reprezinta un prim pas cu beneficii pentru informarea consumatorilor despre cum ar trebui sa fie tratati de companiile care se ocupa cu recuperarea creantelor si despre existenta unor posibile solutii.Nu putem decat sa speram ca mai multe companii din domeniu vor urma acest exemplu si vor intinde o mana de ajutor clientilor care doresc sa-si rezolve problemele insa din motive obiective nu dispun de resurse suficiente pentru achitarea integrala a datoriilor.Totodata invitam utilizatorii FinZoom.ro sa ne scrie despre experientele avute cu companiile de recuperare (solutiile oferite, modul in care au fost tratati). Experientele neplacute si imposibilitatea achitarii unor datorii pot aparea in viata oricarui posesor de credit. Intr-un context de acest fel accesul la informatii privind marturiile altor oameni aflati intr-o situatie similara dar si date despre drepturile consumatorului sunt arme absolut necesare dar si eficiente pentru a razbate cu bine dificultatile momentului. Diana Tarus - Analist Financiar FinZoom.ro Articole similare Credite Nevoi Personale Credite Rapide Subiecte relevante Credit de Consum Rata Lunara Educatie Financiar Bancara Restante Protectia Consumatorului Contract de Credit Banci Rambursare Credit Recuperare Creante Legislatie Q & A