Reclamatiile Consumatorilor – O problema de Mentalitate? Acesta este un articol vechi! Pentru a citi articole noi poti intra pe Articole Recente 27.03.2009 0 4739 In cadrul Sectiunii FinZoom.ro - Intreaba Expertul (unde oamenii pot comenta si pune intrebari de orice fel legate de produsele financiare) am observat cresterea majora a sesizarilor care ne arata ca si consumatorii din Romania incep sa reactioneze la abuzurile bancilor cu care colaboreaza. Este adevarat, nu intotdeauna nemultumirile lor sunt fondate iar pentru unele dintre situatiile descrise este prea tarziu pentru a mai face ceva. Mentionam faptul ca in momentul in care ati semnat un contract (implicit ati agreat conditiile acelui document) nici Banca si nici Statul nu au obligatia de a remedia problema aparuta. Noi, consumatorii, trebuie sa invatam sa ne aparam interesul luand decizii responsabile. Daca conditiile contractuale sunt abuzive (depasesc limitele legale) sau daca acestea sunt incalcate, abia atunci putem arata cu degetul catre Banca si Autoritatile care pot remedia situatia. Ceea ce ne bucura este faptul ca observam modificarea mentalitatii romanilor de a merge la banca cu capul plecat. In ultimele 6 luni oamenii au inceput sa devina mult mai constienti cu privire la seriozitatea cu care trebuie tratata studierea unui contract inainte de a-l semna si urmarirea cu atentie a respectarii acestuia pe parcursul derularii colaborarii cu banca. De cele mai multe ori sesizarile privesc aparitia/ majorarea brusca a unor comisioane/ dobanzi. Din partea celor care, aflandu-se intr-o perioada dficila, au solicitat reesalonarea rambursarii creditului am aflat ca reprezentantii bancilor nu sunt deschisi la a discuta termenii in care consumatorii pot face fata platii ratelor. Ne-au fost aduse la cunostinta chiar abuzuri din partea recuperatorilor de creante, acestia invocand amenintari total neacoperite de termenii contractului semnat cu banca. Bancile percep taxe pentru orice schimbare a planului initial de rambursare a creditelor. Ne gasim in fata unei piete de consum aflata in plin proces de transformare fundamentala si acest lucru ar trebui sa ne faca pe noi toti sa reconsideram unele atitudini si practici de pana in prezent. Consumatorii trebuie sa: fie responsabili fata de cum anume isi gestioneaza achizitiile (de orice fel ar fi acestea); isi urmareasca exact cheltuielile frecvente pentru a aprecia corect puterea lor de cumparare (*in cazul produselor de finantare - de sustinere a rambursarii unui credit, dincolo de cat e dispusa banca sa le ofere); sa citeasca foarte bine termenii contractelor pe care le semneaza cu furnizorii de servicii/ produse pe termen mediu/lung (credite, telefonie fixa si mobila, TV prin cablu, internet etc); sa compare intotdeauna inainte de a decide care este produsul/ seriviciul pe care il achizitioneze; sa invete sa negocieze termenii standard ai unei oferte atunci cand este cazul (asta presupune ca s-au informat cu privire la alternativele existente pe piata, care sunt ofertele si conditiile acestora si au decis ce anume vor si cat sunt dispusi sa plateasca). Furnizorii trebuie sa: fie corecti si transparenti cu conditiile pe care le pot oferi clientilor lor (daca omit anumite conditii ale produselor cum anume ar putea acumula un portofoliu calitativ de clienti?); aiba programe reale de fidelizare si responsabilizare a portofoliului de clienti; negocieze cu clientii mereu optiuni de plata si NU amenintari de executare a clientului „conform cu contractul” (in cazul bancilor asta inseamna negocierea unor termene de rambursare realiste situatiei fiecarui client si incurajarea acestuia pentru a face tot posibilul sa respecte noul plan de rambursare). FinZoom.ro incurajeaza consumatorii sa se informeze cu privire la intreaga oferta financiara disponibila pe piata din Romania inainte de a lua o decizie. Prin activitatea FinZoom.ro in Romania construim trepte catre un mediu financiar transparent si puternic concurential care va avantaja de fiecare data consumatorii prin produse competitive, conditii mai bune si costuri mai reduse. FinZoom.ro isi dedica timpul formarii unui segment de consumatori “100% pusi in tema” prin activitatea redactionala care deserveste o retea extinsa de parteneri media constanti (online si offline) cu sfaturi, articole si analize financiare practice si cuprinzatoare pentru consumatori. Astfel clientii care studiaza FinZoom.ro isi cunosc pe deplin conditiile, drepturile si responsabilitatile. Articole similare Credite Nevoi Personale Credite Imobiliare Credite / Leasing Auto Carduri de Credit Depozite Fonduri Pensii Intrebari Frecvente Credite Rapide Fonduri Mutuale Subiecte relevante Taxe Comisioane Contract de Credit Recesiune Reclamatii Consumatori Q & A Eelyana Ce pot sa fac daca am ajuns in imposibilitatea de a plati ratele la banca (am ajuns si la rau platnici); se poate face reesalonare sau refinantare. Exista o solutie, eu vreau sa-mi platesc aceste rate. 00 0 07.04.2009 F/ASFinZoom / Alexandra Sare-Alba Multe institutii financiare au o serie de proceduri destinate clientilor care se afla in imposibilitatea de a-si achita ratele. Astfel le sunt oferite optiuni cum ar fi reducerea ratelor si extinderea perioadei de rambursare. Astfel, sfatul nostru este sa vorbiti cu cei de la banca si sa solicitati reesalonarea ratelor creditului, astfel incat sa le puteti plati. 00 0 07.04.2009 BEBurcea Eugen Doresc sa ma informez in legatura cu faptul ca potrivit legii (am aflat ulterior dintr-un reportaj televizat), bancile, in speta BCR, nu ar trebui sa perceapa comision de acordare la creditele ipotecare, în cazul meu s-a perceput comision şi la un credit Maxi cu ipotecă si ulterior pentru achiziţionarea unui apartament nou. Ce aş putea face în acest context? A doua problema pe care doresc să o ridic este cea a modificarii EURIBOR care ar trebui in mod normal sa aducă cu sine in cazul actual al scaderii şi o scadere a ratei dobanzii percepute de banca si o actualizare a ratei de credit lunare, ceea ce nu se intampla? 00 0 02.05.2009 F/ASFinZoom / Alexandra Sare-Alba Toate produsele bancilor comerciale sunt aprobate de catre BNR. Daca, acest comision nu ar trebui sa existe si acest lucru ar fi reglementat legal, atunci bancile nu l-ar percepe. In general, bancile iau in considerare in calculul dobanzii EURIBOR 1M, EURIBOR 3M sau EURIBOR 6M. La valoarea acestora se adauga o marja de risc a bancii. De exemplu, daca dobanda este calculate in functie de EURIBOR 6M inseamna ca aceasta se actualizeaza de 2 ori pe an, la 6 luni. La valoarea indicelui EURIBOR 6M se adauga marja bancii. Astfel, sfatul nostru este sa cititi cu atentie contractul de credit, aici fiind specificat la ce data este luata in considerare EURIBOR si datele la care se recalculeaza dobanda. 00 0 05.05.2009 BCbalan cornelea De ce la BCR,chiar daca a fost prevazut in contract,modificarea dobanzii,din sase in sase luni,in momentul cand au intrat in anul 2008,au marit dobanda la creditul pe care il am,in fiecare luna? Cand au de gand sa se stabilizeze si sa mai micsoreze dobanzile,cat si conditiile impuse de banci,in general,pentru a se putea plati datoriile? Sunt constienta de faptul ca este datoria mea si trebuie platita.Ce ar trebui facut? 00 0 06.05.2009 F/ASFinZoom / Alexandra Sare-Alba In BCR dobanzile sunt recalculate la inceputul fiecarei luni in functie de indicele EURIBOR 6M. BCR vine in sprijinul persoanelor care intampina dificultati in achitarea ratelor lunare cu produse de reesalonare. Pentru a afla mai multe solutii despre acestea si cum trebuie sa procedati, click aici. 00 0 06.05.2009 EAElena andrei Am un credit la banca Transilvania si nu este prevazut in contract cum se calculeaza dobanda. Este 10% indexabila, ,,in functie de politica bancii" sau cam asa ceva.Mi se pare ca este lipsa de transparenta sau clauza abuziva. Pot cere bancii sa- mi precizeze formula de calcul explicit a dobanzii de 10 %?Cum poate o institutie de control a bancii sa stabileasca daca banca recalculeaza corect dobanda daca nu este precizata modalitatea de calcul? Acum este 10,5% si creditul este de nevoi personale cu ipoteca pe un teren (50000 euro). Eu tot mai sper ca se poate face ceva pentru a putea controla felul cum se modifica dobanda! 00 0 24.02.2010 F/ASFinZoom / Alexandra Sare-Alba Sfatul nostru este sa solicitati institutiei financiare mai multe informatii despre modul de calcul al dobanzii. Dobanda prevazuta in contractul de credit trevuie sa fie transparenta si totodata trebuie precizata formula de calcul. 00 0 24.02.2010