Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania Implineste 23 de ani de Activitate! Acesta este un articol vechi! Pentru a citi articole noi poti intra pe Articole Recente 08.02.2013 0 584 O poveste de 23 de aniBuna ziua, numele meu este X si sunt un consumator. De dimineata pana seara consum. Produse si servicii, caci despre asta este vorba. De exemplu atunci cand fac un dus, cand cumpar o cartela pentru transportul in comun, vorbesc la telefon sau mananc ceva la pranz. Astea sunt lucruri banale, comune, de zi cu zi. Nu mai vorbesc de cumparaturile mai mari cum ar fi un calculator, o calatorie cu avionul sau o vacanta. Problema mea nu este insa faptul ca fac toate aceste lucruri, care au devenit sinonime cu a trai sau cel putin cu o parte din a trai, ci cantitatea imensa de informatii, oferte speciale, precautii si asa mai departe pe care le primesc zilnic si intre care ar trebui sa invat sa ma descurc. Sau situatiile mai complicate care ar putea sa apara: intarzierea zborului, defectiuni ale calculatorului etc. Asa ca ma tratez.Situatia imaginata nu este departe de realitate, chiar daca putini de dam seama ca asa stau lucrurile. In aceste conditii, daca mai este permisa o exagerare, protectia consumatorilor reprezinta un tratament. Nu o solutie la deja vechea disputa legata de consum, ci un mod de a-i invata pe consumatori sa se descurce intre atatea produse si servicii, sa se protejeze si sa-si rezolve problemele.Deci, ce este protectia consumatorilor?In primul rand, un cadru legal care stabileste regulile jocului intre consumatori si comercianti - drepturi, obligatii, dar si sanctiuni pentru nerespectarea acestor reguli. Si un cadru institutional care urmareste modul in care sunt puse in aplicare regulile, dar si elaboreaza unele noi, atunci cand este cazul - la noi Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor prin Comisariatele Judetene pentru Protectia Consumatorilor.Apoi, iar acestea reprezinta in sine acel tratament pe care il mentionam mai sus, informarea si educarea consumatorilor. Aici intervin asociatiile pentru protectia consumatorilor, organizatii neguvernamentale. Rolul acestora este de a aduce regulile stricte, seci, la o forma care poate fi inteleasa de toata lumea, de a-i ajuta pe consumatori sa constientizeze ca au anumite drepturi, de a-i invata care sunt acestea, astfel incat atunci cand cumpara un produs sau un serviciu sa stie la ce sa se astepte, de a le explica cum trebuie sa actioneze atunci cand au probleme, cum se aplica o anumita regula la cazul lor specific si asa mai departe.De multe ori am fost intrebati: "Ei, si cum ma puteti ajuta, care este rolul vostru din moment ce nu interveniti pentru mine?" Experienta noastra, aici in Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania, a aratat ca atunci cand consumatorii stiu ce sa ceara si cum sa ceara, atunci cand cunosc foarte bine ceea ce trebuie sa primeasca, problemele lor se rezolva.In engleza exista un termen care exprima exact ceea ce reprezinta protectia consumatorilor si ceea ce urmaresc asociatiile de consumatori - empowering the consumers - a pune puterea in mainile consumatorilor, a le oferi cunostintele, mijloacele necesare pentru a se descurca intr-o lume aparent haotica a consumului, pentru a-si rezolva problemele, in primul rand singuri, si numai daca se impune, prin intermediul autoritatilor sau a instantelor de judecata.Pe data de 10.02.2013, Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania implineste 23 de ani de activitate.Sursa: Comunicat Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania Articole similare Protectia Consumatorului Subiecte relevante Protectia Consumatorului ANPC Q & A