Bancile Sunt Dispuse Sa Accepte Medierea Diferendelor cu Clientii Acesta este un articol vechi! Pentru a citi articole noi poti intra pe Articole Recente 19.01.2011 0 1523 Presedintele Asociatiei mediatorilor financiar-bancari spune insa ca in Romania lucrurile sunt de-abia la inceputInstitutia mediatorului in domeniul financiar-bancar este foarte noua. Ca atare, nici clientii nemultumiti nu sunt constienti de eficienta acestei metode, comparativ cu deja clasica rezolvare pe cale judiciara, nici bancile nu sunt in totalitate pregatite in a-si desemna reprezentantii in astfel de negocieri.Cu toate acestea, medierea este o procedura care cadreaza cu insusi spiritul romanilor, dispusi sa discute si chiar sa negocieze.Medierea diferendelor aparute in contractele de natura financiar-bancara se practica de foarte putin timp in Romania. De altfel, legislatia existenta nici nu defineste strict profesia de „mediator financiar-bancar”, ci doar pe cea de „mediator”. Insa, ca si in cazul celorlalte profesiuni liberale, fiecare persoana care imbratiseaza aceasta meserie se poate specializa ulterior, prin practica si instruire, intr-o forma sau alta de mediere.In aceste conditii, in domeniul financiar-bancar au inceput sa activeze in special mediatorii care au lucrat in banci sau in alte institutii financiare, dat fiind faptul ca au acumulat cunostintele necesare pentru a avea succes in negocieri. Dintre acestia, 14 au fondat, anul trecut, Asociatia Mediatorilor din Domeniul Financiar-Bancar, FINBAN, care a devenit functionala in luna septembrie, odata cu inscrierea in Registrul Asociatiilor si Fundatiilor, functionand in incinta Institutului Bancar Roman. In FINBAN sunt reuniti mediatorii care se ocupa cu rezolvarea diferendelor aparute intre banci, societati de asigurari si de pensii private, IFN-uri sau institutiile subordonate Ministerului de Finante si clientii acestora, atat persoane fizice, cat si juridice. Pe langa promovarea meseriei din punctul de vedere al activitatii pe care aceasta o presupune, Asociatia si-a propus sa sustina actiuni de constientizare a faptului ca medierea reprezinta o modalitate eficienta de rezolvare a conflictelor.Cum se invinge reticenta institutiilor de credit „Important este ca bancile, care de altfel isi doresc o relatie contractuala de lunga durata cu un client, agreeaza medierea si dau semnale ca o vor agrea tot mai mult in viitor. Practic, o data acceptata intrarea in negociere, s-a facut si primul pas spre intelegere, spre solutionare”, explica presedintele FINBAN, Constantin Rotaru.Pare simplu, insa lucrurile sunt ceva mai complicate. In primul rand, la o mediere, banca nu va fi dispusa sa accepte prezenta oricarui mediator. „De aceea vrem sa aducem in Asociatia noastra elita acestor practicieni, cu suficiente cunostinte in domeniul financiar-bancar si cu disponibilitate de a urma cursuri de formare profesionala continua. Suntem constienti ca, in cadrul medierii, banca trebuie sa puna la dispozitie informatii interne si doar cu profesionisti putem sa preintampinam reticenta lor”, precizeaza Constantin Rotaru. De altfel, asociatia are criterii stricte pentru primirea noilor membri, cele mai importante fiind experienta profesionala in domeniul financiar-bancar si recomandarea primita de la un mediator deja intrat in FINBAN sau de la Asociatia Romana a Bancilor. „Pe site-ul nostru ne promovam membrii si de aceea numele care apar acolo trebuie sa presupuna un profesionalism ireprosabil”, adauga Constantin Rotaru.In al doilea rand, intr-o negociere nu este suficienta doar prezenta clientului nemultumit si a mediatorului, ci si a reprezentantului bancii, care, firesc, nu poate sa fie presedintele acesteia. „De aceea am inceput sa promovam medierea si la nivelul institutiilor financiare, pentru ca acestea sa-si pregateasca reprezentantii, pe baza unor mandate clare in privinta limitelor in care sunt dispuse sa negocieze”, mai arata presedintele FINBAN.Tarife mai mici decat costurile unui procesIn ceea ce priveste tariful angajarii unui mediator, Constantin Rotaru spune ca acesta depinde de complexitatea si de subiectul in sine al cazului, insa considera ca este inferior costului unui proces in Justitie. „Principiul meu este ca plata serviciilor unui mediator trebuie impartita in mod egal intre cele doua parti, pentru a se evita orice suspiciune de subiectivism. Sigur, bancile, de exemplu, pot suporta integral plata, dar numai daca se obtine si acordul celeilalte parti. Vreau insa sa fac o paranteza. Daca un client nemultumit imi cere sa rezolv un conflict pe care il are cu banca pentru ca nu-si mai poate plati ratele intr-un contract de credit, iar aceasta i-a respins cererea de reesalonare, cati bani pot eu sa-i cer? Pe de alta parte, si mediatorul traieste intr-o economie de piata. Cu alte cuvinte, tarifele se stabilesc in mod independent, ca in cazul oricarei profesii liberale”, explica Constantin Rotaru.Obiectivul Asociatiei pe termen scurt este sa constituie o retea nationala de mediatori financiar-bancari si sa organizeze cursuri de instruire pentru ca aceasta meserie sa se dezvolte. „Pana atunci, in cadrul primelor medieri din domeniul financiar-bancar ne bucuram de sprijinul unor mediatori cu experienta in negocierile dintre state, prezenta acestora fiind o garantie a obiectivitatii“, adauga presedintele FINBAN.Sursa: Financiarul.com Articole similare Credite Nevoi Personale Credite Imobiliare Credite / Leasing Auto Carduri de Credit Depozite Credite Rapide Asigurari Conturi Social / Economic Subiecte relevante Banci ARB (Asociatia Romana a Bancilor) IFN Persoane Fizice Ministerul Finantelor Companii de Asigurari Mediere Q & A CFCHIFOR FLORIN Cum pot obtine o refinantare a unui credit ipotecar obtinut in 2008 in CHF? 00 0 26.04.2011 F/ASFinZoom / Alexandra Sare-Alba www.FinZoom.ro va ofera posibilitatea de a compara si aplica pentru un credit de refinantare cat mai avantajos. Accesati sectiunea “Credite Imobiliare”, completati criteriile de cautare, iar la campul “Destinatia”, alegeti “Refinantare”. In urma filtrarii, va vor fi afisate cele mai avantajoase credite, ordonate crerscator in functie de dobanda anuala efectiva. In partea dreapta a fiecarui produs, se gaseste butonul Aplica, accesarea caruia va deschide formularul de aplicatie online. Aici, dupa completarea tuturor campurilor, puteti trimite aplicatia care va ajunge la consultantii bancii alese. In 24 de ore lucratoare de la trimiterea aplicatiei veti fi contactata de un reprezentant al institutiei care va va raspunde la toate intrebarile, va face un prescorring si dupa caz, va fixa o intalnire la sucursala. 00 0 26.04.2011