Bunuri si Servicii Nesatisfacatoare: Propunerile UE privind Solutionarea Alternativa a Litigiilor (ADR) si Solutionarea On-Line a Litigiilor (ODR) Acesta este un articol vechi! Pentru a citi articole noi poti intra pe Articole Recente 13.03.2013 0 811 DESPRE CE ESTE VORBA? Uneori, consumatorii intampina dificultati in solutionarea problemelor legate de produse sau servicii nesatisfacatoare - de exemplu, cand un comerciant refuza sa repare un laptop care sa stricat in perioada de garantie sau un agent de voiaj refuza sa restituie banii atunci cand vacanta pe care a organizat-o nu a decurs corespunzator. Situatia este si mai dificila in cazul tranzactiilor on-line si al celor transfrontaliere. Litigiile de acest tip pot fi solutionate rapid, eficient si ieftin fara prezentarea in instanta, apeland la organismele de solutionare alternativa a litigiilor (ADR). Din pacate, nu toate tarile UE au organisme ADR care sa acopere toate tipurile de litigii dintre consumatori si comercianti. Mai mult, unele entitati ADR nu indeplinesc standardele minime de calitate. Prin urmare, consumatorii nu sunt intotdeauna in masura sa isi solutioneze problemele si pot pierde bani.IN CE CONSTA PROPUNEREA?UE propune noi reglementari (doua acte legislative complementare) pentru a-i ajuta pe consumatori sa-si rezolve litigiile cu comerciantii pe cale extrajudiciara. Datorita noilor norme: consumatorii vor putea apela la organisme ADR pentru orice litigiu, indiferent de produsul/serviciul cumparat si de tara de unde l-au achizitionat se va imbunatati calitatea serviciilor oferite de organismele ADR, acestea trebuind sa dea dovada de impartialitate, corectitudine, transparenta si eficienta organismul ADR relevant va fi usor de gasit, intrucat facturile si chitantele vor trebuie sa precizeze entitatea care poate fi contactata in cazul unui litigiu se va infiinta o platforma europeana pentru litigiile legate de achizitiile on-line din alte tari ale UE - consumatorii vor fi in masura sa inainteze litigiul pe cale electronica si sa-l solutioneze on-line.CINE VA BENEFICIA SI IN CE MOD Consumatorii isi vor putea solutiona litigiile intr-un mod simplu, rapid si eficient, fara sa fie nevoiti sa apeleze la cai judiciare. Intreprinderile vor putea solutiona litigiile cu consumatorii intr-un mod simplu, rapid si eficient, evitand procedurile judiciare si costurile excesive asociate acestora, precum si daunele provocate reputatiei.DE CE ESTE NECESARA INTERVENTIA UE? Doar actionand la nivel european ne putem asigura ca toti consumatorii beneficiaza de acelasi nivel de protectie si pot accesa la fel de usor organismele de solutionare extrajudiciara a litigiilor. Infiintarea unei platforme on-line care sa permita solutionarea litigiilor legate de achizitiile online efectuate in alte tari ale UE va stimula comertul transfrontalier.CAND AR PUTEA INTRA IN VIGOARE PROPUNEREA? In 2014, in cazul masurilor referitoare la organismele ADR In 2015, in cazul platformei de solutionare on-line a litigiilor (odata cu extinderea retelei de organisme ADR).Sursa: Comunicat Centrul European al Consumatorilor Romania Articole similare Protectia Consumatorului Q & A