CECCAR: Bancile Vor Trebui Sa Concilieze cu Statul Costurile Fiscale ale Trecerii la IFRS Acesta este un articol vechi! Pentru a citi articole noi poti intra pe Articole Recente 21.04.2011 0 1465 Performantele, potrivit standardelor internationale, sunt mai volatile decat cele obtinute ca efect al aplicarii directivelor europene Primul set de situatii financiare individuale conform noilor norme urmeaza fie cunoscut la sfarsitul anului 2012.La nivel national exista o lipsa de coerenta in ceea ce priveste asigurarea cadrului legal necesar trecerii la standardele internationale de raportare financiara (IFRS) in situatiile financiare ale bancilor, spune, intr-un interviu acordat "Fin.ro", Stefan Bunea, directorul Institutului National de Dezvoltare Profesionala Continua al CECCAR.In principal, explica oficialul, trebuie sa se asigure conditiile necesare schimbarii de referential, iar acestea implica modificari ce vor trebui aduse in legea societatilor comerciale si in Codul Fiscal. "Autoritatea fiscala va trebui sa stabileasca regimul fiscal al elementelor de performanta financiara recunoscute ca efect al trecerii la IFRS ca baza de tinere a contabilitatii. Practic, rezultatul obtinut prin aplicarea IFRS va fi baza in calculul rezultatului distribuibil si al sarcinii fiscale. Rezultatul obtinut conform IFRS este mai volatil decat cel obtinut ca efect al aplicarii directivei europene. Aceasta volatilitate interfereaza cu obiectivul de predictibilitate fiscala necesar asigurarii constructiei bugetare", a explicat Bunea.De cand sunt aplicate normeleBancile aplica IFRS inca din anul 2006 in vederea elaborarii situatiilor financiare consolidate. Incepand cu 1 ianuarie 2011 s-a trecut la aplicarea IFRS in situatiile financiare individuale in baza unui regulament al Bancii Nationale a Romaniei. Primul set de situatii financiare individuale conform IFRS urmeaza sa fie prezentat la finele anului 2012.Decizia de extindere a ariei de aplicare a IFRS este urmarea acordului incheiat cu Fondul Monetar International, dar exprima si punctul de vedere al bancilor din ultimii ani.Institutiile de credit oricum elaborau un al doilea set de situatii financiare conform IFRS pentru nevoi proprii, pe langa cel conform Ordinului BNR. Decizia de aplicare doar a IFRS in situatiile financiare ale bancilor va avea ca efect diminuarea costurilor legate de raportarea financiara. "Anul aceasta va fi un an dificil, deoarece pentru nevoia de control prudential si de determinare a efectelor fiscale, bancile vor aplica inca vechile reglementari. De altfel, acestea vor trebui sa furnizeze informatia autoritatii fiscale pentru luarea unor decizii privind costul fiscal al aplicarii IFRS. BNR a colectat anul trecut de la bancile comerciale situatii cu diferentele care apar intre profitul obtinut conform IFRS si cel raportat conform directivei europene, dar inca nu s-au adus modificari Codului Fiscal in acest sens", a precizat directorul din cadrul INDPC al Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania (CECCAR).Costuri pentru sistemul bancarStefan Bunea, care este si reprezentantul in cadrul Comisiei Tehnice a Consiliului Contabilitatii si Raportarilor financiare, spune ca decizia de a extinde aplicarea IFRS incepand cu sistemul bancar este justificata, deoarece schimbarea de referential contabil implica costuri semnificative, iar sistemul bancar poate sa le suporte. Acesta explica ca institutiile de credit vor avea de suportat costuri fiscale, costuri de ajustare a sistemelor informatice si a procedurilor interne si costuri cu resursele umane, valoarea acestor costuri putand fi cunoscuta doar pe masura implementarii IFRS. "Tot ce pot sa va spun este ca in cadrul Comisiei Consultative a raportarii financiare, reprezentantii bancilor au spus ca implementarea anumitor proceduri pentru aplicarea anumitor reguli IFRS este una care necesita timp si consum de resurse", a declarat Bunea. Directorul INDPC a precizat ca unele institutii de credit au avut dificultati in colectarea informatiilor conform referentialului IFRS."Acestea au trebuit sa fie sustinute de BNR, iar banca centrala a acordat un suport real pentru aceste banci, astfel incat si ele sa faca trecerea la IFRS de la 1 ianuarie 2011. Banca Nationala vrea o raportare «ultraprudentiala» cu privire la riscul la care sunt supuse bancile, or referentialul IFRS induce o doza de volatilitate a rezultatelor si o anumita flexibilitate in selectarea politicilor contabile. Va trebui ca BNR sa-si stabileasca procedurile pentru controlul prudential in contextul aplicarii IFRS la nivel individual, iar unele decizii se vor lua pe parcurs, in functie de situatiile reale care vor fi constatate la nivelul sistemului bancar", a completat Bunea.Acesta a adaugat ca exista diferente intre provizioanele care s-ar recunoaste "ultraprudential" prin aplicarea directivelor europene si a regulilor BNR, fata de provizioanele care s-ar recunoaste prin IFRS. "Problemele legate cu prudenta in sistemul bancar sunt mai vechi. Aplicand directivele europene, unele banci, chiar in situatii de criza, au facut rabat de la prudenta", a concluzionat Stefan Bunea. Astfel, prin aceste practici, unele banci si institutii financiare nebancare si-au subevaluat provizioanele in anii trecuti pentru a raporta o performanta multumitoare, iar efectele s-au vazut in rezultatele slabe publicate in 2010.Sursa: Financiarul.com Articole similare Social / Economic Subiecte relevante FMI (Fondul Monetar International) BNR (Banca Nationala a Romaniei) UE (Uniunea Europeana) Banci Provizioane Legislatie Codul Fiscal Q & A