CEJ: Taxa pe Poluare din Romania Este Contrara Normelor Uniunii Europene Acesta este un articol vechi! Pentru a citi articole noi poti intra pe Articole Recente 08.07.2011 1 2307 Taxa pe poluare aplicabila in legislatia din Romania, inclusiv varianta modificata din 2009, este contrara normelor si dreptului Uniunii Europene, a hotarat, joi, Curtea de Justitie a UE, intr-o decizie data in cazul unui roman care a dat statul in judecata pentru a-si recupera banii pe taxa auto."Legislatia europeana se opune ca un stat membru sa instituie o taxa pe poluare aplicata autovehiculelor cu ocazia primei lor inmatriculari in acest stat membru daca regimul acestei masuri fiscale este astfel stabilit incat descurajeaza punerea in circulație in statul membru mentionat a unor vehicule de ocazie cumparate din alte state membre, fara insa a descuraja cumpararea unor vehicule de ocazie avand aceeași vechime si aceeasi uzura de pe piata nationala", se arata in decizia Curtii de Justitie de la Luxembourg.Astfel, Curtea arata ca legislatia romana a instituit, incepand de la 1 iulie 2008, o taxa de poluare care trebuie sa fie platita cu ocazia primei inmatriculari a unui autovehicul in Romania. "Reglementarea mentionata nu face distinctie intre vehiculele fabricate in acest stat membru si cele produse in strainatate. De asemenea, aceasta nu face distinctie intre vehiculele noi si vehiculele de ocazie", potrivit deciziei de joi a Curtii de la Luxembourg.In continuare, Curtea detaliaza cazul romanului Iulian Andrei Nisipeanu, care a inmatriculat in Romania un autovehicul de ocazie cumparat in Germania. Masina a fost inmatriculata in Germania in anul 1997, are o capacitate cilindrica de 1597 centimetri cubi si respecta norma de poluare Euro 2.Pentru a putea sa inmatriculeze acest autovehicul in Romania, Iulian Andrei Nisipeanu a platit, la data de 1 februarie 2010, suma de 4.431 de lei ca taxa de poluare. Apreciind ca taxa este contrara dreptului Uniunii, a solicitat restituirea sumei platite.Tribunalul Gorj, sesizat cu litigiul, a adresat Curtii de Justitie a UE mai multe intrebari cu privire la compatibilitatea legislatiei respective cu dreptul Uniunii.In acest sens, Curtea UE mentioneaza ca, astfel cum a stabilit deja in cauza "Tatu", o reglementare precum OUG nr. 50/2008 are ca efect faptul ca autovehiculele de ocazie importate si caracterizate printr-o vechime si o uzura importante sunt supuse, in pofida aplicarii unei reduceri mari a cuantumului taxei pentru a tine seama de deprecierea lor, unei taxe care se poate apropia de 30% din valoarea lor de piata, in timp ce vehiculele similare puse in vanzare pe piata nationala a vehiculelor de ocazie nu sunt in niciun fel grevate de o astfel de sarcina fiscala. In aceste conditii, reglementarea mentionata are ca efect descurajarea importarii si punerii in circulatie in Romania a unor autovehicule de ocazie cumparate din alte state membre.Curtea de la Luxembourg sustine ca obiectivul protectiei mediului invocat de guvernul roman pentru justificarea taxei si care se materializeaza in faptul, pe de o parte, de a impiedica, prin aplicarea unei taxe disuasive, circulatia in Romania a unor vehicule deosebit de poluante, precum cele care corespund normelor Euro 1 si Euro 2 si care au o capacitate cilindrica mare, si, pe de alta parte, de a folosi veniturile generate de aceasta taxa pentru finantarea unor proiecte de mediu, ar putea fi realizat mai complet si mai coerent aplicand taxa pe poluare oricarui vehicul de acest tip care a fost pus in circulatie in Romania. "O astfel de taxare, a carei punere in aplicare in cadrul unei taxe anuale rutiere este perfect posibila, nu ar favoriza piata nationala a vehiculelor de ocazie in detrimentul punerii in circulatie a vehiculelor de ocazie importate si ar fi, in plus, conforma principiului poluatorul plateste", potrivit deciziei Curtii de Justitie.In ceea ce priveste riscul unor perturbari grave, existenta unor consecinte financiare care ar rezulta pentru un stat membru dintr-o hotarare preliminara nu justifica, prin ea insasi, limitarea in timp a efectelor acestei hotarari. Statului membru care solicita o astfel de limitare ii revine obligatia de a prezenta in fata Curtii date cifrice care sa stabileasca riscul unor repercusiuni economice grave.Or, in ceea ce priveste repercusiunile economice care pot decurge din prezenta hotarare, prin care Curtea declara ca dreptul Uniunii se opune unui regim de impozitare precum cel instituit prin OUG nr. 50/2008, guvernul roman s-a limitat in esenta la mentionarea numarului mare de cereri de rambursare a taxei percepute, care s-ar ridica la aproximativ 40 000, si sa faca referire la criza economica de care este afectata Romania.In lipsa unor date cifrice mai precise care sa permita sa se concluzioneze ca economia romaneasca risca sa fie serios afectata de repercusiunile prezentei hotarari, Curtea constata ca Guvernul roman nu a facut dovada criteriului privind existenta unor perturbari grave.In acest sens, fara a mai considera necesar sa verifice indeplinirea criteriului privind buna-credinta a celor interesati, Curtea respinge cererea de limitare in timp a efectelor hotararii sale, se mai arata in decizia de joi.Sursa: Money.ro Articole similare Social / Economic Subiecte relevante Taxe UE (Uniunea Europeana) Legislatie Piata Auto Q & A Fflorin Concret,cand scapam de aceasta taxa? 00 0 13.07.2011 F/ASFinZoom / Alexandra Sare-Alba Echipa de analisti FinZoo.ro nu detine informatii despre data la care nu va mai fi perceputa aceasta taxa 00 0 13.07.2011 FCflorin crisan Cei care au dat statul in judecata,fara sa plateasca taxa auto,si au pierdut ce mai pot face ca sa scape de nenorocita asta de taxa.. Mai sunt alte portite pentru ei sau pot sa duca masina la fier vechi? 00 0 25.07.2011 F/ASFinZoom / Alexandra Sare-Alba FinZoom.ro este Ghidul Financiar lider in Romania, care are ca obiectiv informarea consumatorilor in legatura cu intreaga oferta financiara de pe piata si usurarea eforturilor acestora de cautare a celor mai bune produse financiare, in functie de propriile necesitati. FinZoom.ro colecteaza informatii complete cu privire la produsele bancilor si institutiilor financiare si compara toate produsele impartial, dupa mai multe criterii relevante pentru consumator. Serviciul nostru de consultanta se bazeaza, in principal pe intrebari referitoare la credite, depozite, carduri de credite, leasing. Nu va putem raspunde la intrebare deoarece nu tine de domeniul nostru de activitate 00 0 25.07.2011