Cine ar Trebui sa Medieze Conflictele Intre Clienti si Banci? Acesta este un articol vechi! Pentru a citi articole noi poti intra pe Articole Recente 25.01.2010 1 1340 Criza economica, care a dus la inmultirea si agravarea conflictelor dintre banci si clienti, ii determina pe bancheri sa urgenteze procedurile de infiintare a unui sistem de mediere, care ar putea prezenta o serie de avantaje comparativ cu metoda clasica de rezolvare a litigiilor de acest tip – mersul la tribunal.Presiunile vin si din partea mediatorilor independenti, o profesie liberala relativ noua pe piata romaneasca, care si-au infiintat o uniune specializata in medierea conflictelor intre banci si clientii acestora.Problema este ca o mediere nu poate avea loc fara acordul ambelor parti, asadar implicarea bancilor este esentiala, doar ca acestea ar dori ca mediatorul bancar, un proiect vechi din 2006, dar care a trenat pana acum, sa fie infiintat sub tutela asociatiei bancherilor.De altfel, un raport al Bancii Mondiale din iulie 2009 recomanda infiintarea unui „ombudsman financiar sau o procedura de mediere similara, cu scopul intaririi increderii clientilor in serviciile financiare. Procedura ar trebui sa ofere o metoda eficienta si independenta de rezolvare a disputelor. Ca prim pas, ombudsmanul ar putea functiona in cadrul asociatiilor profesionale”, mentioneaza raportul.Totusi, acest lucru ar ridica probleme de credibilitate cu privire la independenta sa, iar daca functionarea in aceasta formula se va dovedi ineficienta, ar trebui analizata infiintarea unui ombudsman printr-o lege speciala, mai arata Banca Mondiala. De altfel, ombudsmanul bancar in Europa functioneaza in diverse formule: in Marea Britanie este controlat de Parlament, in timp ce, in alte state, functioneaza sub tutela asociatiilor bancare.„Asociatia Romana a Bancilor (ARB) continua procedurile pentru infiintarea unei entitati cu sarcini de mediere in domeniul bancar, care sa fie acceptata si recunoscuta de comunitatea bancara, al carei nivel de profesionalism si cunoastere a activitatii bancare sa reprezinte garantia unei analize competente si pertinente a cauzelor supuse medierii, asigurand, pe cale de consecinta, o decizie corecta, care sa vina in intampinarea asteptarilor celor ce apeleaza la serviciile acestei entitati”, se arata intr-un comunicat al ARB.Reactia ARB a aparut dupa anuntul cu privire la infiintarea Uniunii Mediatorilor Bancari din Romania, care „nu reprezinta materializarea proiectului pe care si l-au propus ARB si comunitatea bancara”, precizeaza reprezentantii bancilor.Disputa intre banci si mediatorii independentiInfiintarea unei institutii sau a unor proceduri care sa permita medierea intre banci si clienti, denumita mediatorul bancar sau ombudsman-ul bancar, a fost pe agenda bancilor inca din 2006 si a fost sprijinita de Banca Mondiala, dar nu a fost finalizata pana acum.Principala problema a reprezentat-o impartialitatea pe care o presupune procedura medierii si eventualele riscuri ce ar putea aparea ulterior, dar si costurile aferente oferirii serviciului de mediere.Mediatorul este o profesie liberala, asemeni avocatilor sau notarilor, iar institutia care o administreaza este Consiliul de mediere, autoritate nationala de reglementare in domeniul medierii, infiintata prin Legea 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator.„Un mediator isi poate desfasura activitatea, dupa obtinerea autorizatiei, in orice domeniu, inclusiv in cel bancar, asa incat, din punct de vedere juridic, mediatorul bancar nu este o profesie in sine”, precizeaza Anca Elisabeta Ciuca, presedintele Consiliului de Mediere.Medierea intre doua parti in conflict se realizeaza pe baza unui contract semnat cu mediatorul, iar avantajul il reprezinta rapiditatea si costurile reduse cu care se poate rezolva un litigiu, evitandu-se apelul la justitie.Mediatorul este obligat de lege, in acelasi timp, sa asigure impartialitatea rezolvarii cazului, indiferent care dintre cele doua parti implicate in conflict achita comisionul de furnizare a serviciului de mediere. „In mod normal, comisionul se plateste de ambele parti, insa legea prevede ca acesta poate fi achitat si de o singura parte, interesata sa rezolve mai rapid si mai ieftin conflictul, respectiv banca, in acest caz”, spune doamna Ciuca. Mai ales ca putini clienti, care oricum se considera pagubiti, sunt interesati sa plateasca din propriile buzunare si comisionul datorat mediatorului.„Proiectul mediatorului bancar, pe care noi il sustinem in continuare, prevede oferirea gratuita a serviciului de mediere intre banci si clienti”, spune Radu Gratian Ghetea, presedintele Asociatiei Bancilor. Singura problema in calea infiintarii mediatorului bancar, in cadrul Institutului Bancar, ar fi specializarea viitorilor mediatori in domeniul bancar. „Noi am organizat deja cursuri pentru ca mediatorii sa se specializeze in domeniul bancar, astfel incat sa poata oferi servicii in cunostinta de cauza, insa nu au aparut doritori. Fara ei nu putem functiona”, adauga Ghetea.Problema e: cine plateste?Mediatorii independenti pun insa problema impartialitati, si in cazul functionarii unui mediator bancar platit din banii bancilor.„Chiar daca bancile ar fi dispuse sa plateasca si comisionul aferent clientilor, apare problema impartialitatii. Clientii s-ar putea intreba, ulterior, daca nu cumva mediatorul a favorizat banca, pentru ca aceasta a achitat onorariul, chiar daca mediatorul este obligat de lege sa fie obiectiv”, precizeaza Anca Ciuca. Astfel, adauga aceasta, mediatorul s-ar putea confruta ulterior cu actiuni in justitie tocmai din aceste considerente, clientii bancilor urmarind sa obtina o despagubire.Acesta a fost principalul impediment in punerea in practica a proiectului mediatorului bancar, care se rezuma de fapt la gasirea unei proceduri prin care bancile sa fie de acord sa accepte medierea. „Pentru ca, sa nu uitam, principala conditie a functionarii medierii este acceptul bancilor”, precizeaza presedinta Consiliului de Mediere.O solutia pentru iesirea in impas ar fi constituirea unui fond la care sa cotizeze toate bancile si din care sa fie platiti mediatorii, acestia nemaiputand ulterior sa pretinda ca au fost dezavantajati pentru ca o anumita banca a platit comisionul, adauga Ciuca, precizand ca institutia pe care o conduce colaboreaza cu Asociatia Bancilor pentru gasirea unei formule de rezolvare a problemei.Asadar, problema mediatorului bancar pare a fi mai degraba una de finantare a respectivului fond de sprijinire a mediatorilor, dar si de colaborare cu mediatorii independenti. Ramane sa vedem daca bancile vor considera ca merita efortul financiar pentru a iesi mai ieftin in conflictele cu clientii, mai ales ca astfel ar putea avea si un castig de imagine.Sursa SFin.ro Articole similare Credite Nevoi Personale Credite Imobiliare Credite / Leasing Auto Carduri de Credit Depozite Prima Casa Conturi Subiecte relevante Banci Uniunea Mediatorilor Bancari din Romania Q & A