Dilemele Consumatorului Acesta este un articol vechi! Pentru a citi articole noi poti intra pe Articole Recente 13.01.2010 0 1096 Anul trecut a fost prudent si a facut ceva economii; nu multe, pentru ca i-a scazut salariul si nici optimismul nu l-a dat afara din casa. Nu credem ca va persista in cumintenie si in 2010, pentru ca banii trebuie cheltuiti si viata trebuie traita. Dar consumatorul va trebui sa isi ocupe locul ce-l merita cu adevarat in economia romaneasca, lucru care nu prea s-a intamplat pana acum. Bugetul mizeaza pe o crestere cu 3% a consumului populatiei, in conditiile in care anul trecut acesta a scazut cu 12%.Vor mai intra branduri noi de lux pe piata?"Mi-ar placea sa mai vad pe piata jucatori de liga A si cred ca vom mai asista la intrari de branduri noi, pentru ca este o concluzie naturala a evolutiei", raspunde Daniel Rosner, managing director al Alsa Boutique. In ultima vreme s-a conturat tot mai mult un tip de consumator care cumpara lux pentru ca tine de modul sau de viata si nu doar pentru a iesi in evidenta, asa cum se intampla in anii de boom economic, ceea ce inseamna ca piata s-a mai maturizat. "Acest tip de consumator este unul constant si este luat in calcul si de noii competitori", adauga Rosner, fara a furniza posibile nume de companii ce ar putea alege Romania.Inapoi la creditul de consum?Creditul de consum este motorul pe care bazeaza bancherii pentru a-si accelera afacerile anul acesta, dupa ce in 2009 intreaga piata s-a concentrat pe atragerea de depozite si cosmetizarea bilanturilor. Si in cazul firmelor, bancherii prefera tot creditele acordate pe termen scurt, pentru capital de lucru. Planurile de crestere sunt insa foarte rezervate, bancile mari, precum Raiffeisen, avand tinte de o singura cifra, in conditiile in care economia da doar semne timide de revenire. Bancile de talie mica, cum sunt Garanti Bank sau ProCredit, mizeaza pe cresteri de doua cifre atat pe credite, cat si pe depozite, intrucat majorarea bilantului este mai facila plecand de la o baza de comparatie redusa. Daca in 2007-2008 bancile marsau pe creditele cu garantii imobiliare, care datorita sumelor mari le asigurau o eficienta mai mare a operatiunilor, acum prefera creditele de consum, unde expunerea fata de fiecare client este mai mica. Desigur, nimeni nu se mai gandeste la formulele foarte relaxate - credit doar cu buletinul - din anii de boom ai pietei. Unele banci, care s-au fript o data cu deteriorarea rapida a portofoliului, prefera chiar sa ramana in continuare in afara jocului, vanzand pe retail doar credite cu garantii imobiliare. Ce vor face bancile cu clientii restructurati?Anul 2010 va fi momentul adevarului pentru clientii care au negociat anul trecut cu bancile lor reesalonari sau restructurari ale creditelor, in conditiile in care majoritatea facilitatilor de care au beneficiat ajung acum la final. Bancherii s-au grabit anul trecut sa recurga la masuri de diminuare a ratelor pentru clientii care se confruntau cu scaderi ale veniturilor - fie ca erau firme sau persoane fizice - pentru a-i tine pe linia de plutire, in speranta ca in cateva luni economia isi va reveni. Perioadele de gratie sau reducerile de dobanda au fost acordate doar pe cateva luni, cel mult un an, iar acum clientii ar trebui sa se intoarca la conditiile standard, insa veniturile nu au crescut. Pe piata nu exista date agregate privind volumul creditelor restructurate, insa la banci din esalonul al doilea, cum este OTP Bank, ponderea ajunsese inca din toamna trecuta la 10% din portofoliu. Bancile au acum alternativa fie de a prelungi facilitatile acordate clientilor, fie de a trece la executarea garantiilor, in cazul in care acestia nu isi platesc ratele. Bancherii au cerut anul trecut relaxarea normelor de provizionare pentru creditele restructurate, considerand prevederile descurajant de dure. BNR a promis un set de indrumari, explicand ca bancile nu au aplicat corect reglementarile, ajungand sa faca provizioane mai mari decat era cazul. Prim-viceguvernatorul Florin Georgescu a subliniat chiar recent ca bancile nu ar trebui sa acorde facilitati de restructurare a creditelor clientilor cu probleme decat o singura data.Se va reintoarce consumul de bere la nivelul anului 2008?In 2009 consumul de bere s-a situat la acelasi nivel cu cel inregistrat in 2006, adica aproximativ 85 de litri pe cap de locuitor, cu 10 litri mai putin decat cantitatea de bere consumata de un roman anul trecut."Pentru anul acesta, consumul de bere se va situa la acelasi nivel cu cel de anul trecut", a prognozat Shachar Shaine, presedintele URBB, producatorul marcii Tuborg. Pentru a isi majora afacerile, companiile din domeniu se vor concentra pe exportarea produselor in tarile vecine.Cele mai mari provocari pe care anul 2010 le va aduce industriei sunt legate de stabilitatea economica si de fluctuatia cursului de schimb valutar.Ce se va intampla cu pensiile facultative?Cei mai multi administratori ai fondurilor de pensii cred ca in 2010 va creste substantial numarul de participanti la sistemul de pensii private facultative. Dorin Boboc crede insa ca 2010 va fi mai mult un an pregatitor pentru 2011, cand piata pensiilor facultative va exploda. "Deja in 2010 oamenii vor incepe sa ne asculte si sa ne inteleaga mai mult, ceea ce ne va pregati pentru 2011, cand vom avea parte de o crestere accelerata pe acest segment." Administratorii mai mizeaza si pe faptul ca in 2010 angajatorii ar putea reintroduce pensiile facultative in pachetul de beneficii al angajatilor, ceea ce ar creste numarul participantilor la sistem.Va mai creste ponderea cheltuielilor cu bunuri alimentare?In 2009 ponderea cheltuielilor cu alimentele si bauturile nealcoolice si-a reluat trendul ascendent si a reprezentat 42% din totalul cheltuielilor unei gospodarii, potrivit unui studiu realizat de compania A.T. Kearney. Dupa ce a scazut de la 44,2% in 2005 la 40,9% in 2008, ponderea alimentelor in bugetul familial s-a majorat. "Obiceiurile de a cheltui ale romanilor sunt foarte dezechilibrate, aproape jumatate din acestea fiind indreptate spre mancare si bauturi nealcoolice, de 2,7 ori mai mult decat media europeana", se arata in studiu. Alimentele si bauturile nealcoolice si-au majorat ponderea in cheltuielile de consum pe fondul diminuarii salariului real cu 2,3% si al cresterii preturilor bunurilor de consum cu 5,7%.Masini electrice in Romania?Renault a anuntat inca din toamna anului trecut un proiect de realizare a unei infrastructuri pentru modelul electric Fluence Z.E., care va fi lansat anul viitor."In 2015 vom avea pe strazile noastre masini electrice, care se vor alimenta de la priza. Se va pune mult mai mult accent pe masinile ecologice, pe masura ce taxele si impozitele vor creste", a spus Nicolae Sorescu, director general al Radacini Motors. Pana atunci, este de asteptat ca si in Romania sa continue fenomenul de downsizing, adica inlocuirea masinilor cu unele mai economice si chiar in unele cazuri de dimensiuni mai reduse, pe masura ce asigurarile, taxele si impozitele vor creste.Vom cheltui mai putin pentru bunuri de larg consum in 2010?Cheltuielile cu bunurile alimentare si nealimentare ale populatiei s-au contractat in 2009 cu 17% fata de anul trecut si este de asteptat ca acestea sa inregistreze in 2010 o crestere de 3%, potrivit Comisiei Nationale de Prognoza. In 2009 am consumat cu 2 litri de lapte mai putin decat anul trecut, am mancat cu 20 de kilograme de carne mai mult, am renuntat la 40 de paini si la 23 de sticle de bere. "E greu de spus cum va evolua consumul. Piata lactatelor va creste in volum abia din al doilea trimestru al anului 2010, tinand cont si de sezonalitatea produselor", a declarat Radu Bugica, directorul general al operatiunilor SigmaBleyzer din Romania.Cum va evolua consumul in fashion?Evolutia consumului in 2010 depinde esential de stabilitatea economica si politica si de masurile luate la nivel macroeconomic pentru relansarea economiei si minimizarea efectelor negative ale recesiunii, apreciaza Ramona Stanciulescu, CEO al Rafar, divizia de fashion a RTC Holding: "Ne asteptam la o perioada foarte grea in ianuarie si februarie, perioada de soldare, cand probabil vanzarile vor mai scadea cateva procente, iar marjele vor fi cele mai mici sau inexistente". Intregul semestru I va fi in ansamblu sub nivelul din 2009, intrucat scaderile s-au accentuat in a doua parte a anului trecut. In ansamblu, 2010 ar putea avea o crestere de cateva procente fata de 2009, considera Stanciulescu.Vom da mai multi bani pentru carne?Stoparea subventiilor incepand cu 1 ianuarie 2010 si lipsa unei forme alternative de ajutor de stat va duce la majorarea pretului carnii de catre producatori. Crescatorii de porci au anuntat deja o majorare a preturilor de 25%, in timp ce proprietarii complexelor avicole sustin ca o scumpire de 20% va fi necesara."Daca ne vom mentine preturile la acelasi nivel, in conditiile in care subventia va fi eliminata, riscam sa dam faliment", a declarat Camelia Hoinarescu, directorul de marketing al Agroli.Crescatorii de oi si vite au declarat ca o scumpire a carnii cu 50% este iminenta. In aceste conditii, vor creste importurile, iar productia interna se va diminua.Ce noi intrari de companii ar mai putea avea loc in retail?Frenezia investitiilor si a extinderilor din ultimii ani s-a stins complet; retelele comerciale nu se mai inghesuie sa anunte multe deschideri. Razlet doar, marile lanturi care si-au bugetat extinderi pe termen lung au planuit ca in 2010 sa deschida unul-doua magazine (cum sunt Metro sau Selgros). Doar retelele de discount - ca Plus, Penny sau miniMax, care au deschis in medie un magazin la fiecare cinci zile anul trecut - e de asteptat sa continue seria investitiilor. In aceste conditii, Ciprian Moga, managing partener la firma de consultanta in comert iQuest Consulting, nu crede ca pe termen scurt Romania va fi prea interesanta pentru un nou-venit. Potentialul pe termen mediu, cand tara va trece peste criza economica, este insa enorm, precizeaza Moga. Prin urmare, daca vor exista, "noii veniti vor fi doar companii cu fonduri suficiente pentru dezvoltare: retaileri internationali sau fonduri de investitii care vor prelua retele existente".Racoritoarele - carbogazoase sau nu?Producatorii de bauturi racoritoare carbonatate au anuntat scaderi ale afacerilor, in timp ce segmentul de bauturi neacidulate a inregistrat cresteri, ca o consecinta a schimbarii comportamentului de consum. Coca-Cola, liderul pietei de bauturi racoritoare carbonatate, a inregistrat pentru prima data in Romania o scadere de peste 10% a afacerilor, dupa ritmuri de crestere de doua cifre. Si concurenta de la Pepsi a raportat reduceri de 9% ale vanzarilor in Europa Centrala si de Est si s-a concentrat pe investitii in segmentul necarbonatatelor. "Cresterile de peste 10% s-au incheiat pentru majoritatea companiilor, dar exista segmente in portofoliul nostru, cum ar fi bauturile necarbonatate, care isi mentin ritmurile de crestere de doua cifre", a declarat Mike Holmes, presedintele Pepsi Americas.Mai scad preturile apartamentelor?Este poate intrebarea care prezinta cel mai mare interes pentru public si in acelasi timp si una dintre intrebarile de care consultantii si dezvoltatorii imobiliari se feresc, dupa un 2009 care a schimbat total piata. "Nu stiu ce sa spun", "Depinde de multi factori" sau "Nu anticipam!" sunt doar cateva dintre raspunsurile primite cu diverse ocazii. Cei care spun ca s-a atins deja punctul minim al preturilor locuintelor sunt destul de putini, la fel ca si cei care considera ca preturile vor continua sa scada. "Preturile apartamentelor noi vor varia in minus in mod cert in functie de eventuale preluari de proiecte din partea bancilor. Daca prima preluare va merge bine se vor grabi si restul sa ia proiecte cu probleme. Piata veche nu cred ca se va modifica prea mult in afara de variatiile standard de 5 - 10%", spune Valentin Ilie, CEO al Coldwell Banker Affiliates of Romania.Mai mult zahar din import?Daca pana in acest an drepturile de rafinare erau alocate pentru fiecare tara membra in parte, din octombrie 2009 Uniunea Europeana lasa statele sa aleaga singure sursele din care doresc sa importe zahar pentru procesare. Producatorii romani sunt dezavantajati de acest sistem, deoarece nu au puterea de negociere a statelor dezvoltate, de aceea vor rafina mai putin si se vor axa cel mai probabil pe comert. "Daca anul trecut importam 330.000 de tone de zahar procesat, anul acesta toti producatorii au solicitat doar 100.000. In aceste conditii, consumul intern nu va putea fi satisfacut de productie", a declarat Emilian Dobrescu, directorul general al Agrana, lider pe piata zaharului. Consumul european s-a diminuat oricum pe fondul crizei, iar pentru ca marii producatori din Franta si Germania sa nu fie penalizati din cauza neindeplinirii cotelor obligatorii, prefera sa exporte zaharul, chiar si la un pret mai mic decat cel practicat pe piata interna.Va avea loc in 2010 liberalizarea pretului gazelor?In Romania, pretul de productie al gazelor din intern este la circa jumatate fata de cel provenit din importuri. Romania a pregatit insa un calendar pentru liberalizare, pe care ar trebui sa il urmeze din martie 2010, pentru a evita procedura de infringement cu care ameninta Comisia Europeana. UE a solicitat Romaniei sa finalizeze in cursul anului 2010 procedura de liberalizare a pretului gazelor. Liberalizarea gazelor ar pune si mai mare presiune pe costurile companiilor, deoarece pretul mediu de vanzare a gazelor va creste. Romgaz asigura, alaturi de Petrom, peste doua treimi din consumul national de gaze naturale din exploatarea zacamintelor interne, iar restul este importat din Rusia prin intermediari impusi de Gazprom. In 2009, pe fondul reducerii consumului de gaze in special din partea industriei, importurile de gaze rusesti au scazut.Care vor fi cele mai vandute asigurari in 2010?"Si in anul 2010, planurile financiare pentru copii vor fi in atentia clientilor, continuand astfel sa se afle printre produsele cele mai solicitate datorita nevoii constante a parintilor de a le oferi copiilor sustinere financiara la maturitate", preconizeaza Cornelia Coman, directorul general al ING Asigurari de Viata si presedintele consiliului de administratie al ING Fond de Pensii. Coman crede ca si categoria unit-linked va inregistra o redresare, "pe fondul cresterii apetitului pentru investitii". Reprezentantii companiilor de asigurari spun ca, in ciuda contextului economic nefavorabil din 2009, randamentele la astfel de polite au fost pozitive, iar acesta va fi un motiv in plus pentru clientii ce vor avea de ales intre produsele cu componenta garantata si cele de tip unit-linked. Cu toate acestea, portofoliul asiguratorilor va ramane dominat de produsele traditionale. Sursa BusinessMagazin.ro Articole similare Credite Nevoi Personale Credite Imobiliare Credite / Leasing Auto Carduri de Credit Depozite Fonduri Pensii Intrebari Frecvente Credite Rapide Analize Lunare Fonduri Mutuale Asigurari Prima Casa Conturi Subiecte relevante Economie Q & A