Dupa Aparitia OUG 50/2010, Aplicarea IFRS Va Deveni o Arma cu Doua Taisuri pentru Banci Acesta este un articol vechi! Pentru a citi articole noi poti intra pe Articole Recente 02.12.2010 0 1707 Daca pierd un singur proces, vor trebui sa provizioneze toate creditele pentru populatieDe la 1 ianuarie 2012 bancile vor inlocui standardele romanesti de raportare financiara RAS cu reglementarile internationale IFRS. Teoretic, situatia ar putea fi convenabila pentru autoritati, pentru ca, pe acest sistem, provizioanele sunt mai reduse si profiturile mai mari, ceea ce ar aduce mai multi bani la buget. Dar odata cu aparitia OUG 50, ale carei prevederi lasa loc la interpretari, bancile ar putea fi nevoite sa faca provizioane mult mai mari decat in prezent.Diferenta dintre cele doua standarde de raportare poate reprezenta, pentru o banca, diferenta intre profit si pierdere, mai ales ca impunerile RAS sunt cu mult mai dure, in primul rand in ceea ce priveste modalitatea de provizionare a creditelor restante. De exemplu, potrivit standardelor romanesti de raportare, la imprumuturile cu restante mai mari de 90 de zile bancile sunt obligate sa provizioneze intreaga valoare, in timp ce IFRS permite deducerea colateralelor, inclusiv a garantiilor imobiliare.Cu toate acestea, adoptarea IFRS trebuie sa fie completa. Specialistii KPMG in consultanta financiara spun ca nu ar trebui realizata conversia de la RAS numai pentru partea de provizionare, favorabila bancilor, ci, de exemplu, si pentru evaluarea la valoarea justa a instrumentelor financiare, care ar putea induce insa o mai mare volatilitate in performanta financiara a institutiilor de credit. Totusi expertii sunt de parere ca, desi trecerea la standardele internationale este o oportunitate pentru institutiile de credit, IFRS va constitui o noua provocare pentru banci, in plus fata de gestiunea afacerilor in contextul economic dificil, de optimizare a proceselor sau de aplicare a OUG 50.Auditorii pun in practica regula contaminariiPe de alta parte, Radu Ghetea, presedintele Asociatiei Romane a Bancilor (ARB), a aratat ca intreaga comunitate bancara doreste aplicarea IFRS in forma „internationala“, nu intr-o „varianta romaneasca“. „Autoritatile din Romania trebuie sa aplice un IFRS curat, din care sa nu culegem ceea ce este favorabil din punct de vedere fiscal, al prudentialitatii, dar sa ignoram ceea ce nu este favorabil pentru colectarea veniturilor pentru bugetul de stat”, a precizat Radu Ghetea.In acest context, presedintele ARB a atras atentia ca IFRS poate fi o arma cu doua taisuri, in conditiile in care prevederile OUG 50, grevate de ambiguitate, nu vor fi clarificate. „Noi (comunitatea bancara, n.r.) am tot invocat ca ordonanta de urgenta excede cadrul de aplicare a Directivei 48, ca vor aparea probleme in conditiile in care OUG 50 ramane ambigua, iar o serie de clienti vor fi nemultumiti si vor interpreta in mod diferit fata de noi anumite prevederi”, atentioneaza presedintele ARB.Acesta subliniaza ca atat timp cat OUG 50 lasa loc la interpretari, clientii sunt indreptatiti sa actioneze dupa cum cred de cuviinta. „Noi nu spunem ca aceia care au dat bancile in judecata au gresit. Ei au tot dreptul, pentru ca ordonanta lasa libertate de interpretare”, a punctat Radu Ghetea.Problema intervine insa in momentul in care bancile pierd aceste procese, din cauza ambiguitatilor din ordonanta. „Exisa pericolul ca, in conditiile in care avem de-a face cu o masa omogena de credite, iar bancile pierd un singur proces, auditorii sa aplice regula conta-minarii, conform IFRS 39. Cu alte cuvinte, pentru un singur proces pierdut, bancile vor fi obligate sa provizioneze toate imprumuturile populatiei aflate in derulare”, a spus seful ARB. Acesta a subliniat ca in momentul in care are loc revizuirea rezultatelor financiare, firma care face auditul se uita sa vada ce litigii exista si mai ales care au fost pierdute.Precedentul care falimenteazaDe altfel, Radu Ghetea a exemplificat ca in cazul in care un client castiga un proces, prin care i se reduce dobanda de la 10% la 4% prin inlocuirea ratei de baza cu Euribor, atunci auditorul arata ca exista un precedent si se provizioneaza intregul portofoliu de imprumuturi. „In acest caz, din punctul de vedere al acordului de la Basel, cu privire la adecvarea capitalului, banca este falimentara daca nu cumva a actionat din timp si a adus capital sa suplineasca aceasta pierdere”, a explicat Radu Ghetea, care a subliniat ca OUG 50 este un mare pericol in forma actuala daca nu se vor lua masuri urgente pentru clarificarea prevederilor.In acelasi timp, comunitatea bancara spune ca va plati factura crizei si in 2010 pentru ca va trebui, prin provizioane, sa faca fata falimentelor si situatiilor in care clientii nu mai pot plati creditele.Deja Banca Nationala a calculat ca, in perioada iunie-decembrie 2010, veniturile neincasate de banci dupa aparitia OUG 50 vor fi de aproximativ 594 de milioane de euro. „Transpunerea Directivei 48 prin intermediul OUG 50 nu trebuie sa-l protejeze pe client scazandu-i rata, ci trebuie sa-l protejeze din punctul de vedere al transparentei, al neschimbarii unor clauze din contract.Dar, din cauza modului in care a fost facuta transpunerea se va ajunge in situatia in care OUG 50 va proteja atat de bine clientul incat bancile nu-i vor mai da credite. Nu trebuie pierdut din vedere ca nu exista un articol care sa oblige bancile sa dea credite si atunci se vor orienta catre alte segmente de creditare”, conchide Radu Ghetea.Sursa: Financiarul.com Articole similare Credite Nevoi Personale Credite Imobiliare Credite / Leasing Auto Credite Rapide Social / Economic Protectia Consumatorului Subiecte relevante Restante Banci ARB (Asociatia Romana a Bancilor) Provizioane Legislatie OUG 50 2010 Q & A