12% dintre utilizatorii de internet din UE au cazut deja victime fraudelor online. 8% au fost nevoiti sa faca fata furtului de identitate. Un nou raport al Retelei Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net) analizeaza problemele pe care le-au avut consumatorii atunci cand au facut achizitii online.

Raportul se concentreaza pe fraudele in comertul electronic transfrontalier si pe ceea ce ar putea face consumatorii pentru a se proteja in mediul online, fiind realizat pe baza reclamatiilor primite de ECC-Net in anul 2012.

Comisarul UE pentru Consumatori, Neven Mimica a declarat: "Achizitiile on-line au cunoscut o crestere spectaculoasa deoarece consumatorii profita de avantajele pietei unice digitale. Raportul ECC reprezinta un memento oferit consumatorilor asupra faptului ca acestia trebuie sa cumpere inteligent si sa evite capcanele fraudelor."

Estimarile au aratat ca economiile rezultate in urma achizitiilor online ar putea ajunge la 11,7 miliarde Euro, echivalentul a 0,12% din produsul brut al UE. Cu toate acestea, multi consumatori nu beneficiaza de aceasta oportunitate. Studiile arata ca 62% dintre consumatori mentioneaza teama de fraude printre motivele pentru care nu fac achizitii online.

Potrivit rezultatelor Eurobarometrului privind Securitatea Cibernetica cele mai mari procente de utilizatori ai internetului care afirma ca au experimentat fraude online sunt in Polonia (18%), Ungaria (17%), Malta (16%) si Marea Britanie (16%), in timp ce respondentii din Grecia (3%), Slovenia (6%) si Spania (7%) sunt cei care au experimentat cel mai putin fraude online.

Raportul evidentiaza o serie de sfaturi pentru a evita fraudele online. De exemplu, este bine sa fie utilizata mereu o metoda de plata sigura si sa se evite transferul de bani. Sfaturile includ si modalitati de a verifica acei comercianti online necunoscuti si ce ar trebui facut daca aveti cu un site fraudulent.

Cel mai comun tip de frauda evidentiat de Centrele participante (70%) a fost cel care implica site-uri care conditioneaza o achizitie de un transfer bancar si care nu livreaza niciodata produsele. Cel de-al doilea tip de frauda, mentionat de 45% din Centrele participante, se refera la autovehicule second-hand vandute online, urmat de vanzarea produselor contrafacute si vanzarile frauduloase de bilete. Raportul analizeaza si noi tipuri de aparute in online, precum programe periculoase indreptate catre telefoanele mobile si fraude care privesc site-urile de jocuri si intalniri online.

Cinci sfaturi pentru a evita frauda pe internet in perioada Sarbatorilor
  1. Nu tot ceea ce straluceste este aur
    Ofertele care par prea bune pentru a fi adevarate sunt adesea prea bune pentru a fi adevarate. Cititi cu foarte mare atentie conditiile introduse prin semnul "*" si alte precizari scrise marunt. Verificati claritatea conditiilor de livrare si in special a celor de returnare. Acordati atentie ofertelor de abonament ascunse atunci cand acceptati o mostra gratuita. Acordati de asemenea atentie marcajelor de garantie false si verificati daca marca respectiva de garantie exista in realitate.
  2. Transferul de numerar nu este cel mai sigur: alegeti o modalitate de plata cu adevarat sigura
    Nu platiti niciodata in avans prin nicio forma de transfer de numerar: in cazul in care intervine vreo , nu aveti nicio posibilitate de a recupera banii. Verificati daca site-ul internet respectiv pune la dispozitia clientilor o modalitate sigura de plata - puteti vedea acest lucru daca apare simbolul unei mici chei sau al unui lacat in partea de jos a ecranului sau daca adresa de internet a site-ului respectiv incepe cu "https://". Plata cu cardul de sau printr-o alta modalitate de plata sigura ofera adesea cea mai mare siguranta: in anumite circumstante, comerciantii vor accepta sa va restituie banii in cazul in care produsul sau serviciul achizitionat de dumneavoastra nu v-a fost livrat.
  3. Dar ce au de ascuns?
    Site-ul internet ar trebui sa ofere un minimum de informatii, cerut de legislatia UE: identitatea comerciantului, adresa geografica (atentie: nu numarul unei cutii postale!), adresa de e-mail, modalitatea de plata si de livrare, durata minima a contractului in cazul achizitionarii unui serviciu si perioada de razgandire, in timpul careia aveti dreptul de a va razgandi si de a returna produsele fara a fi necesara nicio explicatie.
  4. Verificati ca pretul sa fie corect
    Conform legislatiei UE, pretul ofertei, prezentat la inceput, trebuie sa fie si pretul final, sa includa TVA si alte taxe, precum si eventuale taxe administrative. Costurile si optiunile de livrare ar trebui sa fie explicate in mod clar si pretul lor ar trebui sa fie indicat. Cu toate acestea, in cazul in care cumparati de pe un site internet din afara UE, este posibil sa fiti nevoit sa platiti TVA la nivelul din tara dumneavoastra, precum si taxe vamale si taxe de transport. Acestea se adauga pretului si pot da nastere unei surprize neplacute.
  5. Nu vorbiti cu necunoscutii
    Ignorati mesajele de tip spam si fiti precaut cu privire la e-mailurile neasteptate. Nu transmiteti niciodata informatii cu caracter personal sau financiar daca vi se cere acest lucru prin e-mail si nu deschideti link-uri suspecte sau alte fisiere atasate de origine necunoscuta. Societatile legitime nu va vor cere niciodata astfel de informatii sensibile pe aceasta cale. Descarcati pe telefonul mobil sau pe tableta dumneavoastra aplicatii doar de pe site-urile autorizate.
Mai multe informatii
Raportul ECC-Net privind fraudele online poate fi consultat, in limba engleza pe site-ul Retelei ECC: http://goo.gl/zJcUQx.

Informatie furnizata de: Centrul European al Consumatorilor Romania