Imbunatatirea Protectiei Transfrontaliere a Consumatorilor: Comisia Europeana Doreste Sa Cunoasca Opiniile Dumneavoastra Acesta este un articol vechi! Pentru a citi articole noi poti intra pe Articole Recente 14.10.2013 0 784 Europa are 500 de milioane de cetateni, care ar trebui sa beneficieze de aceleasi drepturi in calitate de consumatori, indiferent daca isi fac cumparaturile acasa, in alta tara a Uniunii Europene sau online in Europa. Astazi, Comisia Europeana a initiat o consultare cu consumatorii, organizatiile de protectie a consumatorilor si mediul de afaceri pentru a identifica cele mai bune modalitati de consolidare a protectiei consumatorilor la nivel transfrontalier.Neven Mimica, comisarul european pentru protectia consumatorilor, a declarat: "Ameliorarea punerii in aplicare efective a drepturilor consumatorilor este una dintre prioritatile mele. Astazi, pentru noi, intreaga Europa reprezinta un centru de cumparaturi. Doresc sa aflu de la consumatori, de la proprietarii de magazine, de la intreprinderi in ce mod putem consolida protectia consumatorilor, in special la nivel transfrontalier, fara a spori birocratia."Aceasta revizuire va sta la baza activitatilor curente ale Comisiei, care nu au limite temporale, dedicate imbunatatirii retelei paneuropene de autoritati insarcinate cu aplicarea legislatiei in materie de protectie a consumatorilor. Aceasta retea are un rol vital in garantarea faptului ca cetatenii din intreaga UE beneficiaza de drepturi egale fara discriminare in functie de unde sau de la cine isi fac cumparaturile. Consultarea este deschisa pana la 31 ianuarie 2014 si este accesibila on-line.Intrebarile specifice din cadrul consultarii publiceConsultarea urmareste obtinerea de feedback cu privire la aspecte precum: De ce mijloace de investigatie si de interventie au nevoie autoritatile nationale insarcinate cu aplicarea legislatiei pentru a coopera mai bine in lupta impotriva incalcarilor legislatiei in materie de protectie a consumatorilor care sunt constatate in mai multe tari? Ce sanctiuni sunt necesare pentru a lupta mai bine impotriva practicilor ilicite? Cum pot autoritatile insarcinate cu aplicarea legislatiei sa actioneze mai eficient si sa combata mai bine practicile frauduloase care sunt foarte raspandite in UE sau care sunt savarsite de acelasi operator in mai multe state membre?Avand in vedere constrangerile actuale privind finantarea publica, o problema fundamentala abordata in aceasta consultare este daca - si in ce mod - o eventuala abordare mai coordonata la nivelul UE ar putea contribui la punerea in comun a resurselor si a expertizei si la gasirea de raspunsuri comune eficiente in materie de aplicare a legislatiei, care sa combata practicile ilicite ce aduc prejudicii consumatorilor si intreprinderilor din UE. La nivel practic, revizuirea ar trebui sa contribuie la dezvoltarea de indicatori mai buni si la identificarea oportunitatilor de punere in comun a datelor, ducand la ameliorarea metodologiilor de aplicare a legislatiei.ContextRegulamentul UE privind cooperarea in materie de protectie a consumatorului (CPC) pune in legatura autoritatile nationale pentru protectia consumatorilor prin intermediul unei retele paneuropene de asigurare a respectarii legislatiei. Aceasta retea abordeaza incalcari ale legislatiei UE care implica cel putin doua tari din UE. Un exemplu concret este cel al comerciantilor care desfasoara activitati de vanzare la distanta intr-o anumita tara, dar care abordeaza in mod ilegal consumatorii din alte tari, folosind practici comerciale agresive. De la intrarea in vigoare in 2007 a Regulamentului CPC, o autoritate nationala din tara UE in care se aduce atingere intereselor consumatorului poate apela la omologul sau din statul membru in care se afla sediul comerciantului, solicitand masuri care sa puna capat incalcarii. Autoritatile de aplicare a legislatiei pot, de asemenea, sa se alerteze reciproc in privinta practicilor frauduloase pe care le-au identificat si care sunt susceptibile sa afecteze si alte tari.Din ce in ce mai mult, operatorii aflati in concurenta intr-un anumit sector adopta tehnici de marketing similare, astfel incat practicile frauduloase asociate se raspandesc pe scara larga in intreaga UE. In plus, eventualele practici frauduloase pot sa se raspandeasca mai repede si sa afecteze un numar mare de consumatori in UE ca urmare a dezvoltarii noilor canale comerciale on-line si mobile (peste 50 % dintre consumatori afirma ca este cel mai probabil sa intalneasca practici comerciale ilegale pe internet).Pentru mai multe informatii: http://ec.europa.eu/dgs/health_consumer/dgs_consultations/ca_current_consultations_en.htmSursa: Comunicat Centrul European al Consumatorilor din Romania Articole similare Social / Economic Subiecte relevante Protectia Consumatorului Comisia Europeana UE (Uniunea Europeana) Legislatie Q & A