Mediatorul Bancar: Cea Mai Ieftina Solutie pentru Evitarea Proceselor Clienti - Banci Acesta este un articol vechi! Pentru a citi articole noi poti intra pe Articole Recente 15.11.2010 0 780 Potrivit BM, cheltuielile cu judecata se ridica la 20% din valoarea reclamatiilor depuse intr-un anNemultumirile legate de Ordonanta de Urgenta 50/2010 continua atat la nivelul bancilor, cat si al clientilor, aplicarea acesteia intr-un mod tipic romanesc impingand sistemul bancar pe un butoi de pulbere care este gata sa explodeze in orice moment.Ceea ce pareau la inceput doar simple dezbateri pe internet legate de costurile ascunse ale creditelor, discutiile dintre clienti au ajuns la punctul in care un intreg proces colectiv sta sa inceapa impotriva bancilor. Problema este ca aceasta nu este doar o simpla actiune in justitie, iar efectele proceselor intentate de clienti vor fi probabil, pe termen lung, cu suma nula, adica nimeni nu va castiga si nimeni nu va pierde.Tocmai din aceasta cauza romanii nemultumiti pot apela la mediatorii bancari, statutul acestora fiind reglementat prin Legea nr. 192/2006 cu privire la mediere, dar si prin OUG 50 privind contractele de credit pentru consumatori.Astfel, prin mediere se poate evita un lung proces in instanta, sistemul judecatoresc din Romania fiind recunoscut pentru incoerenta pe care o ofera. De altfel, atat clientii, cat si bancile pot avea de castigat, deoarece costurile si timpul ar fi substantial reduse.Cat costa medierea bancara?Mediatorul bancar nu are voie sa fie angajat al vreunei banci, dar trebuie sa cunoasca foarte bine intregul sistem bancar. Medierea poate fi solicitata de institutia financiara ori de client, sau de amandoua. Dupa discutiile preliminare este semnat un contract si se stabilesc un numar de intalniri, data si locul acestora.Potrivit Uniunii Mediatorilor Bancari din Romania, beneficiile medierii sunt legate de faptul ca prin aceasta se sting conflictele existente, dar sunt preintampinate si alte neinteleri ulterioare. De asemenea, pe langa castigurile de ordin financiar pe care le ofera, medierea functioneaza pe criterii de neutralitate si impartialitate, niciuna din partile aflate in conflict nefiind afectata la nivel de imagine.Mediatorul nu poate impune nicio conditie partilor, atat clientul, cat si banca fiind cei care hotarasc ce conditii sunt avantajoase pentru o solutie amiabila. Totodata, sunt evitate cheltuieli generate de procese, iar conflictele sunt solutionate intr-un timp scurt.Potrivit unui studiu realizat de Banca Mondiala, mediatorul bancar ii poate scuti pe cei care vor sa dea institutia de credit in judecata de cheltuirea unor sume mari de bani. In Romania, cheltuielile cu judecata se ridica la 20% din valoarea reclamatiilor depuse intr-un an, peste costurile din Polonia - 10%, Ungaria - 13% sau Slovenia - 18,6%. Totodata, romanii trebuie sa astepte pana la 18 luni pana sa primeasca o decizie finala de la prima instanta.Cele mai scumpe taxe din valoarea reclamatiei sunt percepute in Cehia - 33%, Slovacia - 25,7%, Lituania - 23,6%, Marea Britanie - 23,4% si Bulgaria - 22,2%. In functie de durata de obtinere a deciziei la prima instanta, cel mai mult au de asteptat locuitorii din Slovenia - 1.350 de zile, Polonia - 830 de zile, Cehia - 820 de zile si Grecia - 819 de zile. Banca Mondiala spune ca, desi toate bancile au sisteme proprii de rezolvare a reclamatiilor, numai 42% dintre clienti au cunostinta de existenta lor. Mai mult decat atat, institutia internationala arata ca acest sistem de rezolvare individuala a cazurilor nu indeplineste standardele UE in ceea ce priveste, din punctul de vedere al clientilor, criterii precum accesibilitatea, promptitudinea si corectitudinea rezultatelor.Mediatorul bancar din Romania percepe, in general, taxe cuprinse intre 200 si 500 de lei, iar costurile pot ajunge la 5%-10% din suma care face obiectul cazului. In Romania sunt 1.200 de mediatori autorizati, peste 30 dintre ei fiind afiliati la Uniunea Mediatorilor Bancari.Cand se poate apela la medierea bancara?Clientii pot apela la mediatorul bancar in cazul in care dobanzile sau marjele, stabilite ca fiind fixe pe perioada intregului contract, sunt majorate, daca sunt percepute comisioane suplimentare, daca sunt modificate clauzele contractuale fara consultarea si acordul partilor si daca in acest sens nu este incheiat un act aditional sau daca rata dobanzii creste fara a avea o legatura cu un indice de referinta.Bancile pot apela la ajutorul mediatorului bancar in cazul in care clientii nu isi indeplinesc obligatiile de plata sau daca debitorii refuza restructurarea sau reesalonarea unui imprumut la propunerea institutiei de credit, preferand in schimb declansarea unor proceduri de executare silita ori insolventa.Cazuri ce pot fi sesizate de catre banca si solutionate prin apelarea la un mediator bancar* Neexecutarea obligatiilor asumate prin contract fata de banca (cel mai frecvent neplata de catre clientii debitori a datoriilor banesti ori de alta natura - rate, dobanzi, penalitati - catre banca creditoare; plata ratelor la credit si a dobanzilor cu intarziere, in mod reperat; instrainarea/ascunderea bunurilor aduse in garantie, fara acordul/stirea bancii) * Declansarea procedurii insolventei de catre clientii debitori, in mod abuziv si fara temei legal, cu scopul de a impiedica banca si restul creditorilor in realizarea creantei sale * Refuzul nejustificat al clientilor debitori de a considera restructurarea prin rescadentare, reesalonare a unei facilitati de credit cu restante, propuse de banca, preferand in schimb declansarea unor proceduri de executare silita, insolventa * Amenintarea, insultarea, calomnierea sau lovirea de catre clienti a angajatilor bancilor creditoare cu ocazia indeplinirii atributiilor de serviciu * Reclamatii nejustificate si abuzive fata de banci adresate autoritatilor si institutiilor publice, cu scopul de a impiedica realizarea creantei bancii. Sursa: Uniunea Mediatorilor BancariCazuri ce pot fi sesizate de catre clienti si solutionate prin apelarea la un mediator bancar* Majorarea dobanzilor si/sau a marjelor de profit si risc, stabilite ca fiind fixe pe perioada derularii intregului contract * Perceperea unor comisioane suplimentare * Introducerea in contractele de credit a unor clauze considerate de clienti ca fiind abuzive sau care nu sunt intelese de clienti * Informatii incomplete sau neclare cu ocazia incheierii/modificarii contractelor * Necomunicarea majorarii ratei dobanzii atunci cand aceasta nu are legatura cu un indice de referinta, public * Modificarea clauzelor contractelor fara consultarea si acordul partilor contractante si neincheierea unui act aditional, semnat de ambele parti * Erori in procesarea tranzactiilor cu carduri * Erori in procesarea tranzactiilor efectuate de clienti prin online/internet banking * Inregistrari eronate ale clientilor in Centrala Riscurilor Bancare (CRB) si in Biroul de Credit * Prelucrarea cu intarziere a ordinelor de plata Sursa: Uniunea Mediatorilor BancariSursa: Financiarul.com Articole similare Credite Nevoi Personale Credite Imobiliare Credite / Leasing Auto Carduri de Credit Depozite Credite Rapide Conturi Social / Economic Protectia Consumatorului Subiecte relevante Costuri Credit Banca Mondiala Legislatie Sistemul Bancar Mediere OUG 50 2010 Q & A