Pensiile Private si Asigurarile S-Ar Putea „Romaniza” Acesta este un articol vechi! Pentru a citi articole noi poti intra pe Articole Recente 04.08.2010 0 789 Institutiile de supraveghere din asigurari si pensii private inaspresc normele de autorizare a persoanelor cu functii de raspundere din companiile de profilComisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) vrea sa interzica membrilor Consiliilor de Administratie sau Supraveghere ale administratorilor de fonduri de pensii private, conducatorilor si directorilor acestora sa mai ocupe pozitii similare in companii din acelasi grup sau sa mai aiba raporturi de munca ori comerciale cu acestea. De asemenea, directorii responsabili cu activitatile de asigurari generale, respectiv de viata, conducatorii de directii din societatile de asigurare, precum si actuarii vor trebui sa sustina interviuri profesionale in limba romana, pentru a fi aprobati de catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), potrivit unei noi norme a Comisiei, intrata in vigoare la 1 iulie 2010.Persoanele propuse pentru functiile de presedinte sau vicepresedinte in Consiliile de Administratie ale societatilor de administrare de fonduri de pensii private obligatorii (pilonul II) si facultative (pilonul III) trebuie sa aiba cetatenie romana, se arata in proiectele de norme privind autorizarea administratorilor de fonduri de pensii private, elaborate de CSSPP si puse recent in dezbatere publica. De asemenea, potrivit acelorasi proiecte, cel putin unul dintre membrii conducerilor executive ale companiilor de pensii va trebui sa cunoasca limba romana. „Cel putin o persoana propusa pentru functia de director, pentru membru al directoratului, respectiv pentru conducator, trebuie sa cunoasca limba romana. (...) Persoana propusa pentru functia de presedinte sau vicepresedinte al Consiliului de Administratie trebuie sa fie de cetatenie romana”, se stipuleaza in proiectele de norme.Se incalca legislatia europeanaJuristii contactati de SFin afirma ca aceste prevederi incalca legislatia comunitara cu privire la interzicerea discriminarii pe motiv de cetatenie in interiorul Uniunii Europene. Astfel, Tratatul de baza privind functionarea UE prevede, la articolul 18, ca „in domeniul de aplicare a prezentului tratat si fara a aduce atingere dispozitiilor speciale pe care le prevede, se interzice orice discriminare exercitata pe motiv de cetatenie sau nationalitate”.De asemenea, Regulamentul european nr. 1612/68 privind libera circulatie a lucratorilor in cadrul Comunitatii isi propune, inca din preambul, „eliminarea oricarei discriminari intre lucratorii statelor membre pe criteriul cetateniei in ceea ce priveste incadrarea in munca, remunerarea si alte conditii de munca”. Acelasi regulament prevede, la articolul 3, ca „nu sunt aplicabile actele cu putere de lege si actele administrative sau practicile administrative ale unui stat membru care restrang (...) accesul la ocuparea unui loc de munca sau dreptul strainilor de a desfasura o activitate”.In plus, notele de fundamentare ale proiectelor de norme nu contin justificarea necesitatii introducerii acestor prevederi in legislatia pensiilor private. Juristii mai spun ca exigenta de cunoastere a limbii romane pentru cel putin unul dintre conducatorii executivi este justificata intr-o oarecare masura, dat fiind ca sectorul pensiilor private este unul puternic reglementat si este nevoie de o comunicare cat mai fluenta intre responsabilii administratorilor si autoritati. Pe de alta parte insa, restrictionarea accesului cetatenilor straini in Consiliile de Administratie ale companiilor de pensii private nu are nicio motivatie obiectiva, legata de calitatea profesionala si prudentiala a activitatii acestora, astfel incat, in ultima instanta, Romania risca chiar declansarea unei proceduri de infringement din partea Comisiei Europene, daca normele in cauza vor fi adoptate in forma lor actuala.Potentiale conflicte de intereseCSSPP mai reia si o prevedere inclusa intr-un proiect mai vechi de norma, retras intre timp, potrivit careia membrii Consiliului de Administratie, directorii, membrii Consiliului de Supraveghere, membrii Directoratului sau conducatorii administratorului nu pot avea raporturi de munca, comerciale sau alte raporturi similare cu persoane afiliate administratorului sau cu alte entitati din grupul din care fac parte. Atunci, Comisia isi justifica initiativa afirmand ca aceste situatii pot genera conflicte de interese, in defavoarea participantilor la fondurile de pensii.Daca va fi mentinuta in forma finala a normelor, aceasta prevedere va crea mari probleme in piata, intrucat, potrivit registrului CSSPP, majoritatea Consiliilor de Administratie ale administratorilor de fonduri de pensii contin membri cu functii de conducere si la alte enti-tati din acelasi grup. Noile proiecte de norme prevad ca persoanele cu functii de raspundere aflate in stare de incompatibilitate au la dispozitie patru luni pentru a renunta la una dintre functiile detinute, in caz contrar pierzandu-si automat mandatul si fiind necesara inlocuirea lor.La vanatoare de necunoscuti?Juristii spun ca aceste interdictii vizate de CSSPP nu pot fi introduse prin norme ale Comisiei, care tin de legislatia secundara, ci doar prin lege. In plus, in acest fel sunt puse in pericol anumite drepturi prevazute de Constitutie, cum ar fi dreptul la munca, dreptul la alegerea unei profesii si dreptul la asociere. De asemenea, obligatia de a „recruta” membri pentru Consiliile de Administratie ale companiilor de pensii in afara grupurilor financiare din care acestea fac parte ar crea probleme de organizare administratorilor de fonduri, intrucat in acest fel ar fi impiedicati sa aleaga oameni de incredere, familiarizati cu cultura organizationala si de business a grupurilor si cu experienta in cadrul acestora.In plus, legislatia romaneasca a pensiilor private contine deja prevederi precise destinate evitarii conflictelor de interese si protectiei participantilor la fonduri. Astfel, administratorii nu pot investi activele fondurilor in instrumente financiare emise de societatea-mama a administratorului, grupul din care administratorul face parte, precum si de catre orice alta persoana afiliata sau aflata in mod direct ori indirect in pozitie de control fata de societate.De asemenea, legislatia prevede ca administratorii trebuie sa-si ia toate masurile astfel incat sa se asigure ca situatiile de conflict de interese intre societate, inclusiv conducatori, salariati, societatea-mama, grupul din care administratorul face parte sau orice persoana afiliata ori aflata in mod direct sau indirect in pozitie de control fata de societate, si fondul de pensii sunt identificate si gestionate astfel incat interesele participantilor sa nu fie afectate.Interviuri In limba romanaLegislatia din domeniul asigurarilor prevede deja ca cel putin unul dintre membrii conducerii executive ai unui asigurator trebuie sa cunoasca limba romana, prevederea fiind inclusa in normele privind autorizarea asiguratorilor, puse in aplicare prin Ordinul presedintelui CSA nr. 16/2009. Insa de la 1 iulie 2010 au intrat in vigoare o serie de modificari ale acestor norme, potrivit carora toti directorii responsabili cu activitatile de asigurari generale, respectiv de viata, toti conducatorii de directii din societatile de asigurare, precum si toti actuarii vor trebui sa sustina interviuri profesionale in limba romana, pentru a fi aprobati de catre Comisie.„Persoanele propuse pentru aprobare in functiile de conducere mentionate (...) sustin un interviu profesional, in limba romana, in prezenta unei comisii de evaluare din cadrul CSA. (...) Comisia de evaluare poate propune Consiliului CSA respingerea solicitarii asiguratorului de aprobare a unei persoane propuse pentru functiile de conducere mentionate, urmand ca asiguratorul sa nominalizeze o alta persoana”, se stipuleaza in noua varianta a normelor.Interviurile respective se vor axa pe activitatea pe care persoanele propuse in functii de conducere urmeaza sa o desfasoare, pe experienta lor in specialitatea pe care urmeaza sa o conduca si vor testa, de asemenea, cunoasterea de catre acestea a legislatiei din domeniul asigurarilor si reasigurarilor. De la 1 octombrie 2010, CSA va derula un proces de evaluare a tuturor acestor persoane, potrivit noilor exigente legiferate in norme.Cetateni straini, presedinti de CA ai companiilor de pensii private Aegon: Peter Zoltan Mahig Aviva: Janos Bartok BCR: Martin Skopek BRD: Philippe Peret Eureko: Timo Laurens Van Voorden Generali: Marie Kovarova OTP: Charles Marie Philippe de Tinguy de la GirouliereExemple de cumul de functii intragrup la pilonul II Cornelia Coman, presedinte CA ING Fond de Pensii, este si director general al ING Asigurari de Viata Marie Kovarova, presedinte CA Generali Fond de Pensii, este si director gene-ral si presedinte al Directoratului Generali Asigurari Martin Skopek, presedinte CA BCR Pensii, este si vicepresedinte BCR, responsabil cu activitatea de retail Janos Bartok, presedinte CA Aviva Fond de Pensii, este si director general interimar al Aviva Asigurari de Viata si director general al Aviva Ungaria Ciprian Ladunca, membru CA Alico Fond de Pensii, este si director financiar al Alico Asigurari Romania Frans Van der Ent, membru CA Eureko Fond de Pensii, este si director gene-ral al Eureko Asigurari Romania Damien Marechal, membru CA BRD Fond de Pensii, este si director general al BRD Asigurari de Viata Laszlo Diosi, membru CA OTP Fond de Pensii, este si director general al OTP Bank.Sursa: Saptamana Financiara (SFin.ro) Articole similare Fonduri Pensii Asigurari Subiecte relevante Fond de Pensii Asigurare Pensie Privata CSSPP (Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private) UE (Uniunea Europeana) Pilonul II Pilonul III CSA (Comisia de Supraveghere a Asigurarilor) Legislatie Q & A