Societatea Academica din Romania (SAR) sustine ca Eximbank a incalcat legea cumparand "stiri editoriale" de la sapte posturi de televiziune, dovada in acest sens fiind un contract cu o agentie de publicitate furnizat ONG-ului chiar de banca, in urma unui proces pierdut de aceasta.
"Problema importanta si de fond este ca acest contract incalca legea prin cumpararea «stiri editoriale» la sapte televiziuni. Aceasta in conditiile in care Legea 504/2002 (Legea audiovizualului) prevede ca toate «Comunicarile comerciale audiovizuale cu continut comercial mascat sunt interzise» si ca «se interzice sponsorizarea unui serviciu de programe in integralitatea sa, precum si a programelor de stiri, de analize si dezbatere pe teme politice si/sau economice de actualitate»", sustin reprezentantii SAR intr-un comunicat de presa de joi.
Organizatia a dat publicitatii, cu aceasta ocazie, un contract incheiat intre Eximbank si o agentie de publicitate care, pentru suma de 289.030 de euro plus TVA, respectiv 343.945,7 euro, se obliga sa asigure transmiterea de "stiri editoriale" pe sapte posturi de televiziune - Antena 1, Antena 3, Money Channel, Realitatea TV, OTV, TVR si B1TV - si publicarea de stiri in "primele zece site-uri financiar bancare". Prin acelasi contract, banca urma sa primeasca expunere si pe crawl-urile unora dintre posturile de televiziune care difuzau si stirile.
Contractul a fost, initial, secretizat de reprezentantii Eximbank, insa, dupa ce SAR a castigat un proces deschis chiar pe aceasta tema, oficialii bancii s-au vazut nevoiti sa-l dea publicitatii.
De altfel, trei dintre posturile de televiziune carora Eximbank le-a platit, prin agentia de publicitate Real Prompt Solutions, aparitii editoriale si difuzari pe crawl au fost chiar amendate anul trecut de Consiliul National al Audiovizualului (CNA) pentru "publicitate mascata". Astfel, in 23 iulie, CNA a decis sa amendeze cu cate 5.000 de lei posturile Antena 3, Realitatea TV si OTV, dupa ce acestea au difuzat pe crawl-urile proprii publicitate nemarcata la produse ale bancii Eximbank.
Potrivit CNA, Antena 3 a difuzat, in 15 si 16 iulie, pe crawl, "in mod repetat si la diferite ore" informatii referitoare la ofertele Eximbank, incadrate in rubrica de stiri. Si OTV a difuzat, pe 24 si 25 iunie, pe crawl, tot in cadrul sectiunii de stiri, informatii despre oferte Eximbank. Informatiile au mai fost difuzate si pe 2 iulie. Realitatea TV a difuzat informatii despre Eximbank pe 15 si 16 iulie. Informatiile s-au derulat, alternativ, cu informatii din domeniul economic si au fost difuzate in mod repetat. Difuzarea a continuat pe 20 iulie.
In urma monitorizarii, membrii CNA au decis sa amendeze, cu cate 5.000 de lei, cele trei televiziuni, la propunerea lui Gelu Trandafir, membru al CNA.
"Este publicitate clara care nu se da in conditiile furnizate de lege", a spus atunci Ioan Onisei, vicepresedintele CNA.
In ciuda faptului ca au primit documentul solicitat, reprezentantii SAR critica "anonimizarea" unor date "importante" din contract, inclusiv numarul produselor cumparate, sustinand ca acest procedeu este unul "inadmisibil", motiv pentru care anunta ca vor reveni cu o solicitare catre banca pentru a le fi dat documentul integral, fara "mascarea" unor nume sau informatii.
In plus, SAR informeaza ca va cere bancii, in temeiul legii accesului la informatii de interes public, sa comunice suma exacta cheltuita de Eximbank pentru serviciile juridice cumparate de la diferite case de avocatura. Aceasta cerere vine dupa ce banca a fost reprezentata de o celebra casa de avocatura din Capitala chiar in procesul intentat de SAR, in ciuda faptului ca Eximbank are un departament juridic care ar trebui sa se ocupe si de litigile in instanta in care banca este parte.
Reprezentantii organizatiei au dat in judecata Eximbank, acuzandu-i pe reprezentantii acesteia ca au secretizat ilegal contractul de achizitie servicii de publicitate si promovare.
Actiunea SAR in justitie impotriva Eximbank este parte a unui program amplu de "litigatii strategice", sustinut cu fonduri PHARE si derulat in parteneriat cu APADOR-CH incepand din 2009. Programul este menit sa genereze precedente in justitie pe dosare "mari si sensibile" de achizitii sau concesiuni, la care accesul publicului "este limitat in mod abuziv".
La momentul la care instanta a decis desecretizarea contractului de publicitate, contactati de MEDIAFAX, reprezentantii EximBank au precizat ca banca se va conforma dispozitiilor cuprinse in hotararea instantei si va lua toate masurile pentru punerea acesteia in aplicare.
Totusi, reprezentantii au aratat ca, initial, valoarea totala a contractului de comunicare externa, incheiat pe o perioada de trei luni cu agentia Real Prompt Solutions, a fost de 289.000 de euro, cu plata in transe, pe masura prestarii serviciilor.
"Tinand
cont ca scopurile avute in vedere la demararea proiectului au fost atinse mai rapid decat s-a preconizat initial, EximBank a considerat oportuna suspendarea acestui proiect, urmand ca strategia de comunicare sa fie regandita. Din punct de vedere financiar, costul final total al contractului a fost de aproximativ 110.000 euro", arata EximBank.
In luna august 2009 s-a realizat o evaluare a impactului proiectului de comunicare externa demarat in mai si s-a constatat ca numarul aplicantilor online pe site-ul extern a fost de peste 20 de ori mai mare decat in primul trimestru al anului trecut, ca portofoliile de
credite acordate si garantii emise au urcat cu 10% si, respectiv, 140%.
Un alt document la care SAR si-a castigat accesul in instanta este contractul de privatizare a societatii Automobile Craiova, preluata de Ford.
In afara de cele doua dosare, SAR si APADOR-CH au in prezent pe rol procese si impotriva Primariei Sectorului 1, pentru desecretizarea contractului cu Romprest, impotriva Primariei Constanta, pentru desecretizarea a opt contracte cu agentii de presa si publicitate, firme de paza si securitate si companii care se ocupa de intretinerea domeniului public, impotriva Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale (ANRM), pentru contractele de explorare / exploatare in platforma continentala a Marii Negre, incheiate cu SNP Petrom sau impotriva Consiliului Judetean Brasov, pentru "contracte de lucrari incredintate direct, in regim de urgenta, pentru baze de agrement".
"In nici unul din aceste cazuri nu acuzam pe cineva de malversatiuni, ci doar incercam sa cream precedente in favoarea unei mai mari transparente a dosarelor de achizitie, stiut fiind ca lumina zilei este cel mai bun dezinfectant al fondurilor publice. Orice suspiciune sau zvon dispar in momentul in care autoritatea contractanta pune documentatia de achizitie integral la dispozitia opiniei publice", se preciza intr-un comunicat de presa dat publicitatii de ONG la inceputul acestei luni.
Sursa: Mediafax