Increderea pe care o inspira, dobanda, comisioanele aplicate, proximitatea fata de locuinta si renumele bancii reprezinta cele mai importante aspecte pe care le iau in calcul romanii cand aleg sa lucreze cu o banca, potrivit Studiului "Digitalizarea sistemului bancar in perceptia romanilor" realizat in luna decembrie 2020 de Institutul Roman pentru Evaluare si Strategie (IRES) si comandat de Asociatia Romana a Bancilor.
Pentru deschiderea unui
cont la o banca, din analiza individuala a criteriilor, 82% dintre respondenti considera ca existenta unei sucursale in apropiere este foarte importanta si destul de importanta, 79% apreciaza ca fiind foarte si destul de importante costurile serviciilor/produselor contractate, iar pentru 69% este foarte importanta si destul de importanta posibilitatea de acces la servicii si produse bancare la distanta, prin canale digitale.
Aproximativ 71,7% dintre barbati considera foarte si destul de importanta posibilitatea de acces la servicii si produse bancare la distanta, prin canale digitale. In functie de varsta, tinerii cu varsta intre 18-35 de ani sunt cei mai interesati de posibilitatea de acces la servicii si produse bancare la distanta, prin canale digitale, cu o pondere de 85,3% din totalul respondentilor la acest nivel de varsta, si doar 60% dintre persoanele cu varsta intre 51-65 de ani au notat ca fiind foarte important acest aspect. Recomandarea serviciilor unei
banci de catre prieteni/familie este foarte importanta in proportie de 26%, fiind cotata aproape in mod similar cu recomandarea serviciilor de catre un agent (27%).
Media generala acordata de romanii care utilizeaza produse si servicii bancare institutiei de
credit cu care lucreaza cel mai mult este 8,54, arata rezultatele Studiului "Digitalizarea sistemului bancar in perceptia romanilor". 80% dintre respondentii care utilizeaza produse si servicii bancare au acordat note intre 8 si 10 bancii cu care lucreaza cel mai mult. 39% dintre utilizatorii de produse si servicii bancare s-au declarat "foarte multumiti" de relatia pe care o au cu banca cu care lucreaza cel mai mult si au acordat nota 10, 19% au notat cu 9 si 22% cu nota 8. Relatia clientilor cu banca cu care lucreaza cel mai mult a fost evaluata cu note de la 1, in care intra clientii "foarte nemultumiti", la 10, unde clientii s-au declarat "foarte multumiti". In categoria clientilor "foarte nemultumiti" intra 1% dintre respondenti. 9% dintre clienti au acordat nota 7, iar restul de 10% dintre respondenti au acordat note mai mici.
62% dintre respondentii care utilizeaza produse si servicii financiare au declarat ca lucreaza cu o singura banca, 29% apeleaza la serviciile a doua institutii de
credit, 7% la trei
banci, in timp ce 2% dintre romani interactioneaza cu patru sau mai multe institutii de
credit. 66% dintre femei prefera sa lucreze cu o singura banca, in timp ce proportia barbatilor este de 58,5%.
Peste 80% dintre respondentii studiului si-au exprimat acordul total privind afirmatiile ca angajatii bancilor respecta mereu termenele privind solicitarile depuse, au fost in masura sa solutioneze toate problemele care au aparut, iar comportamentul angajatilor bancii le inspira incredere. Doar 1% dintre clienti s-au aflat in dezacord total. Un procent de peste 71% dintre clientii chestionati au fost de acord total cu privire la faptul ca serviciile bancare pot fi accesate cu usurinta de pe Internet/Mobil, toate serviciile de care au nevoie sunt disponibile la aceeasi unitate bancara si ar recomanda serviciile bancii rudelor, prietenilor si cunoscutilor.
La nivel national, 67% dintre romani utilizeaza produse si servicii bancare de orice fel. Aproximativ 79% dintre utilizatorii de produse si servicii bancare au declarat ca utilizeaza un
cont curent (inclusiv
card de salariu), 16% au un imprumut de
nevoi personale, 11% au un
credit imobiliar/ipotecar in derulare, 36% detin un
card de
credit (card de cumparaturi), iar 7% dintre respondenti au un overdraft. La capitolul economisire, 14% dintre respondenti au
depozite bancare si tot 14% au mizat pe conturile de economii. Un client poate utiliza simultan mai multe produse si servicii bancare.
Sondajul de opinie a fost realizat in luna decembrie 2020 pe un esantion de 1.479 respondenti adulti, dintre care 1.158 sunt utilizatori de servicii bancare, eroarea maxima tolerata fiind de +/- 2,8%.
Sursa: www.dreptullabanking.ro