Auka, o companie norvegiana din domeniul tehnologiei financiare, lanseaza raportul "Solutii de plata mobila pentru IMM-urile din Romania", care ofera o analiza a principalilor factori care influenteaza dezvoltarea si gradul de adoptie a platilor mobile in randul retailerilor din Romania.

Raportul are la baza o cercetare de piata efectuata in ianuarie 2019 pe un esantion de 28,000 de respondenti - IMM-uri din domeniul serviciilor, comertului si industria ospitalitatii, din toate cele 28 de state membre UE. Pornind de la intrebari care privesc consumul actual de plati mobile din Romania si provocarile companiilor mici si mijlocii, Auka a reusit sa identifice tendintele in acest domeniu pe piata autohtona.

"Din perspectiva noastra, Romania este o piata cu potential pentru platile mobile. Desi majoritatea romanilor inca se bazeaza in mare masura pe numerar, putem vedea din raport ca exista o tranzitie catre mai multe modalitati inovatoare de plati, care sunt adoptate deja pe alte piete. Mai exact, in Romania exista un puternic ecosistem tehnologic, cu o comunitate in crestere, astfel incurajam consumatorii si companiile sa adopte aceste metode noi, ceea ce va duce in cele din urma la cresterea performantei afacerilor si la devoltarea economiei in ansamblu", a declarat Daniel Döderlein, CEO, Auka.

Daca ne referim la plati, Romania se regaseste in continuare in urma multor dintre vecinii europeni. In timp ce consumatorii si companiile din Romania au acum mai mult acces la plati mobile, trebuie depuse in continuare eforturi pentru educarea si informarea publicului larg cu privire la beneficiile lor legate de siguranta, securitate si accesibilitate, tinand cont ca majoritatea tranzactiilor sunt in continuare sub forma de cash. Iata cele mai importante rezultate ale studiului:

Prezenta online
  • Aproximativ 87% dintre reprezentantii companiilor mici si mijlocii din Romania au declarat ca organizatiile pe care le reprezinta au o prezenta online, foarte aproape de media europeana de 88%. Procentul este similar cu piata din Bulgaria si Grecia.
  • Industriile cu cea mai vizibila prezenta in online sunt retail-ul si cea a ospitalitatii, acestea doua fiind cu mult in fata altora.
  • Motivele pentru care aceste segmente inregistreaza cea mai buna prezenta online sunt: cresterea veniturilor prin e-commerce (38%), atragerea sau retentia de noi clienti (36%) si cresterea interactiunilor directe intre brand si consumatori (13%).
Metode de plata
  • In Romania, 88% dintre respondenti au declarat ca organizatiile pe care le reprezinta accepta plata cash si 87% au declarat ca in companiile lor se accepta plata cu cardul. Aceste procente reprezinta o crestere semnificativa, indicand faptul ca plata prin a ajuns la un nivel mult mai ridicat decat media europeana de doar 78%. Comparativ cu alte state UE, Romania se situeaza in fata unor tari precum Austria (58%), Belgia (73%) sau chiar Marea Britanie (73%).
  • Aproximativ 58% dintre companiile mici si mijlocii folosesc plata prin intermediul telefoanelor mobile, indiferent ca vorbim despre tehnologia contactless, aplicatii tip portofel electronic sau coduri QR. Si la acest capitol, companiile mici si mijlocii din Romania par sa exceleze comparativ cu media europeana sau cu tarile vecine.
  • In alte state membre UE, acceptarea platilor prin telefonul mobil (fie contactless sau prin portofel electronic) pare a fi o trasatura reprezentativa pentru industria ospitalitatii. La polul opus, sectorul buticurilor de cartier si al magazinelor de bauturi si tigari par a fi cele mai putin dispuse sa accepte plata prin telefon mobil, indiferent de forma folosita. Cash-ul este inca la putere in randul acestor mici distribuitori.
  • Aproximativ 39% dintre respondentii din Romania au indicat ca ar lua in considerare introducerea platilor prin telefonul mobil, in timp ce 40% au declarat ca nu sunt inca siguri cu privire la decizia de a adopta acest tip de plata.
Provocari privind plata prin , cash sau prin tehnologia mobila
  • Aproximativ 51% dintre respondentii din Romania au indicat ca la momentul completarii chestionarului nu s-au confruntat cu niciun fel de referitoare la plata prin numerar, prin sau prin tehnologia mobila.
  • Cu toate acestea, o treime dintre respondenti au declarat ca plata prin numerar este consumatoare de timp, existand o insatisfactie fata de aceasta comparativ cu plata prin , care este mult mai rapida din acest punct de vedere.
Ce prefera companiile mici si mijlocii din Romania?
  • Metoda de plata preferata in randul companiilor mici si mijlocii din Romania ramane numerarul, aproximativ doua treimi (60%) dintre respondentii studiului din Romania nominalizand-o ca fiind cea mai des folosita. Platile non-numerar (prin sau mobil) au fost preferate de doar 40% dintre respondentii din Romania. Concluziile acestui raport arata ca, in ciuda faptului ca majoritatea IMM-urilor din Romania nu intampina o atunci cand efectueaza plati prin metode non-cash, acestea arata o reticenta evidenta fata de metodele digitale. Acest lucru nu poate decat sa arate nevoia de educare a tuturor categoriilor de utilizatori de plati, fie ca vorbim despre companii sau consumatori obisnuiti.
  • Ca motive principale pentru care antreprenorii prefera si accepta ca metoda de plata numerarul in defavoarea platilor non-cash au fost mentionate cererile venite din partea clientilor si obisnuinta. De remarcat aici este faptul ca preferintele consumatorilor finali au cea mai mare influenta asupra antreprenorilor in decizia de a adopta o metoda de plata in defavoarea alteia.
  • Aproximativ 63% dintre respondentii din Romania au declarat ca deciziile guvernamentale sau schimbarile legislative in domeniu ii influenteaza in mica si foarte mica masura.
  • Intrebati despre tendintele in domeniul platilor, 78% dintre respondentii din Romania au indicat ca in urmatorii 10 ani platile prin telefonul mobil (fie ele contactless sau prin alte metode) vor fi dominante. Aceeasi opinie se reflecta si la nivel european, media respondentilor care considera metodele digitale si non-cash de plata ca fiind viitorul reprezentand aproximativ 72%.
Cum sunt promovate metodele de plata in Romania
  • Aproximativ 39% dintre respondentii din Romania au declarat ca promoveaza diferite metode de plata prin productii OOH si publicitate offline. In mod surprinzator, publicitatea online a metodelor de plata acceptate nu pare a fi in interesul companiilor mici si mijlocii pentru a-si atrage clientii.
  • Respondentii din Romania au fost rugati de asemenea sa clasifice problemele cu care se confrunta la nivelul cresterii vanzarilor. Conform raspunsurilor obtinute, absenta unor cunostinte in domeniul marketingului, al vanzarilor si relatiilor cu clientii par a fi cele mai importante identificate:
1. 43% au declarat ca brandul lor nu este suficient de cunoscut;
2. 38% au declarat ca alte branduri sunt percepute ca fiind mai accesibile ca pret comparativ cu brandurile din portofoliul propriu;
3. 20% au declarat ca principala lor bariera o reprezinta absenta cunostintelor de marketing si a instrumentelor necesare promovarii bunurilor si serviciilor comercializate;

Sursa: AUKA