Rezumat :
Sprijin pentru clienti in contextul pandemiei:
Peste 22.000 de oameni ajutati sa-si amane ratele si peste 1.000 de cereri primite de la companii (inclusiv clienti BCR Leasing)
Triplarea capacitatii Contact Center, preluarea unui volum de 16.000 de apeluri/zi
Peste 1,2 milioane de mesaje trimise clientilor
407 sucursale deschise, cu grija pentru oameni si cu asigurarea continuitatii independent de situatiile aparute, acoperind intreaga tara
86.000 de
carduri expediate prin curier in perioada starii de urgenta, 40% fiind
carduri George
Digitalizare accelerata:
George a ajuns in prezent la 820.000 de utilizatori, nivel dublu fata de T1 2019
Numarul de tranzactii prin George a crescut cu 150% an pe an in T1 2020
Crestere de 30% la accesarea de produse bancare in mediul digital
9.000 de
credite acordate 100% digital de la inceputul anului, 26% din numarul total de
credite de
nevoi personale
Deschisi pentru business:
Portofoliul total de
credite nete acordate clientilor de Banca Comerciala Romana (BCR) a crescut cu 8,2% an pe an la data de 31 martie 2020, sustinut atat de segmentul retail, cat si de cel corporate
Credite nou acordate in valoare de 2 miliarde de lei catre segmentul Retail – persoane fizice (credite ipotecare si de consum) si microintreprinderi in T1 2020
Finantari nou acordate segmentului Corporate de peste 1,8 miliarde lei in T1 2020, dintre care 35% reprezinta
credite de
investitii
Stocul de finantari acordate sectorului IMM in crestere cu 11,2% an pe an la 31 martie 2020
BCR va putea acorda
credite totale in valoare de 4 mld. lei (la un plafon de 3,4 mld. lei) in cadrul programului IMM Invest
In T1 2020, BCR a inregistrat un profit net de 428,3 milioane de lei (89,3 milioane de euro), in crestere cu 60% fata de 267,9 milioane de lei (56,6 milioane de euro) in T1 2019, datorita rezultatului operational mai mare si a impactului pozitiv din recuperarile semnificative de la clienti neperformanti.
"Societatea si mediul de business s-au transformat dramatic in ultimele luni, dar cel mai important este ca am reusit sa ne adaptam rapid la noua realitate. Stim ce ii preocupa pe clientii nostri: incertitudinea, scaderea businessurilor, pierderea joburilor, sanatatea angajatilor si suntem pregatiti sa salvam cat mai multe locuri de munca. Suntem puternici. Strategia implementata in ultimii ani, ce a inclus digitalizarea rapida si precautie in evaluarea riscurilor, isi dovedeste validitatea. Avem un rol important in repornirea economiei si suntem pregatiti sa ni-l asumam.
Le multumesc colegilor mei, care au realizat lucruri extraordinare intr-un timp atat de scurt, si care au inteles ca prioritatea noastra este si trebuie sa fie aceea de a nu ramane niciun client fara solutii si fara sprijin financiar si moral. Bankingul este un business facut de oameni pentru oameni", a declarat Sergiu Manea, CEO Banca Comerciala Romana.
Masuri luate in contextul Covid-19
Pentru persoane fizice:
Peste 22.000 de clienti persoane fizice, care detin peste 26.000 de
credite, au solicitat amanarea la plata, reprezentand 7% din portofoliul total. Circa 65% au fost
credite de
consum, iar restul de 35% a fost reprezentat de creditele ipotecare. Principalele domenii de activitate ale clientilor care au solicitat amanari au fost: HORECA, auto, transport si comert cu amanuntul.
Numarul total de
credite de
consum acordate prin George s-a ridicat la 9.000 de la inceputul anului, reprezentand 26% din creditele noi de
nevoi personale. In luna aprilie, 70% din creditele acordate au fost realizate pe fluxul 100% digital, fara suport din sucursale.
86.000 de
carduri au fost expediate prin curier catre adresele de domiciliu ale clientilor in perioada starii de urgenta, reprezentand 72% din totalul cardurilor expediate in acest an. 40% din cardurile expediate pe perioada crizei au fost
carduri George.
Au fost eliminate costurile de livrare a cardurilor prin curier, pana la data de 1 iunie 2020. Retragerile de numerar de la bancomatele altor
banci pentru cardurile persoanelor fizice in lei au comision zero pana la 1 iunie 2020.
Pentru companii:
Peste 1.000 de firme, IMM-uri si microintreprinderi, au solicitat amanarea ratelor prin OUG 37/2020 si prin fluxurile proprii ale grupului (BCR si BCR Leasing).
In cadrul programului IMM INVEST, BCR a primit un plafon total de 3,4 miliarde de lei. Luand in calcul nivelul de garantare de 80%, BCR poate acorda finantari de 4 miliarde de lei in cadrul acestui program.
BCR a continuat sa acorde finantari companiilor inclusiv in perioada starii de urgenta, respectand profilul de risc al bancii si politica de finantare.
In luna martie au fost lansate platile inteligente Apple Pay, Fitbit Pay, Garmin Pay pentru
carduri de business. A fost dezvoltat un sistem de transmitere PIN prin SMS si livrare prin curier pentru cardurile Business Debit.
Impactul BCR in economie
In activitatea de creditare retail, BCR a acordat
credite noi in moneda locala pentru persoane fizice si microintreprinderi de 2 miliarde de lei in T1 2020 datorita imprumuturilor de
nevoi personale, a creditelor ipotecare si a celor destinate microintreprinderilor. Vanzarile de
credite de
nevoi personale au crescut cu 23,7% an pe an, unul din patru
credite noi de
nevoi personale in T1 2020 fiind acordat pe fluxul 100% digital. Vanzarile de
credite ipotecare au crescut cu 19,3% an pe an in T1 2020 datorita cresterii puternice pe produsul ipotecar standard. Creditele noi pentru microintreprinderi au crescut cu 40,2% an pe an in T1 2020, cu o contributie semnificativa a creditelor pentru
investitii.
In activitatea de creditare corporate, BCR (doar banca) a aprobat
credite corporate noi in valoare de 1,8 miliarde de lei in T1 2020. Stocul de finantari acordate sectorului IMM (incl. prin subsidiara BCR Leasing) a crescut cu 11,2% an pe an la 31 martie 2020, atingand valoarea de 6,2 miliarde de lei (1,3 miliarde de euro) la data de 31 martie 2020, ca urmare a unei concentrari mai mari pe afacerile noi si pe dezvoltarea sectorului de leasing. Segmentul de Real Estate a crescut puternic cu 19,1% an pe an, ca urmare a tragerilor de fonduri in cadrul noilor proiecte de birouri si spatii comerciale finantate in ultimul an.
Platforma inteligenta de banking George a ajuns la 820.000 de utilizatori, inregistrand in perioada martie-aprilie un ritm de 300 de
conturi deschise zilnic 100% online. Numarul de tranzactii prin George a crescut cu 150% in T1 2020 comparativ cu aceeasi perioada din 2019. In contextul pandemiei, doar in luna martie numarul de tranzactii a crescut cu peste 125% fata de martie 2019.
Platforma online Casa Mea App, care gestioneaza fluxul de documente pentru creditele ipotecare standard, a fost deja utilizata pentru 45% din creditele ipotecare nou acordate in primul an de la lansare.
Programul Scoala de Bani a devenit 100% online, profesorii BCR organizand conferinte online cu cei care doresc sa faca
educatie financiara. Pentru parintii care vor sa le vorbeasca copiilor despre bani au fost pregatite materiale digitale care se pot descarca gratuit de pe www.scoaladebani.ro.
Platforma de educatie antreprenoriala Scoala de Business (www.bcrscoaladebusiness.ro) a ajuns la peste 5.500 de utilizatori si a lansat un nou modul cu sfaturi practice pentru antreprenori in contextul pandemiei.
Acceleratorul BCR-INNOVX a selectat 14 start-up-uri din tehnologie din Iasi, Cluj si Bucuresti ce au intrat in programul de accelerare dedicat grupei Start-ups, cu cifre de afaceri intre 100.000 si un milion de euro. In plus, au fost create 10 locuri noi dedicate firmelor care au solutii in contextul Covid-19.
Performanta financiara a BCR in Trimestrul 1 2020
BCR a inregistrat un profit net de 428,3 milioane de lei (89,3 milioane de euro) in T1 2020, in crestere cu 60% fata de 267,9 milioane de lei (56,6 milioane de euro) in T1 2019, datorita rezultatului operational mai mare si a impactului pozitiv din recuperarile semnificative de la clienti neperformanti.
Rezultatul operational s-a imbunatatit semnificativ cu 33% pana la 440,1 milioane de lei (91,7 milioane de euro) in T1 2020, de la 330,8 milioane de lei (69,8 milioane de euro) in T1 2019, pe fondul unor venituri operationale mai mari alaturi de cheltuieli operationale mai reduse favorizate de contributia anuala mai mica la fondul de garantare a depozitelor in 2020.
Venitul net din dobanzi a crescut cu 9,4% pana la 597,9 milioane de lei (124,6 milioane de euro) in T1 2020, de la 546,4 milioane de lei (115,4 milioane de euro) in T1 2019, favorizat de volume mai mari de
credite atat pe segmentul de clienti retail, cat si pe cel de corporate.
Venitul net din comisioane a scazut cu 6,6% pana la 163,7 milioane de lei (34,1 milioane de euro) in T1 2020, de la 175,2 milioane de lei (37,0 milioane de euro) in T1 2019, determinat de un volum mai redus de comisioane din tranzactii cu
carduri si din activitatea de creditare, partial compensat de un volum mai mare de comisioane pentru tranzactii cu numerar si de mentenanta.
Rezultatul net din tranzactionare a crescut cu 10,8% pana la 64,4 milioane de lei (13,4 milioane de euro) in T1 2020, de la 58,1 milioane de lei (12,3 milioane de euro) in T1 2019, in principal datorita volumelor mai mari de schimburi valutare.
Venitul operational a crescut cu 6,4% pana la 852,0 milioane de lei (177,6 milioane de euro) in T1 2020, de la 800,5 milioane de lei (169,0 milioane de euro) in T1 2019, determinat in principal de veniturile nete din dobanzi pe fondul volumelor mai mari de
credite, atat pe segmentul de clienti retail, cat si pe cel de corporate.
Cheltuielile administrative generale au inregistrat valoarea de 411,9 milioane de lei (85,9 milioane de euro) in T1 2020, in scadere cu 12,3% in comparatie cu 469,7 milioane de lei (99,2 milioane de euro) in T1 2019, mai ales ca urmare a contributiei anuale mai mici la fondul de garantare a depozitelor si a deprecierii mai scazute.
Astfel, raportul cost-venituri s-a imbunatatit la 48,3% in T1 2020, fata de 58,7% in T1 2019.
Costurile de risc si calitatea activelor
Rezultatul net din deprecierea instrumentelor financiare a inregistrat valoarea de 212,3 milioane de lei (44,3 milioane de euro) in T1 2020, comparativ cu 40,9 milioane de lei (8,6 milioane de euro) in T1 2019. Acest rezultat a fost influentat pozitiv de recuperari semnificative de la clienti neperformanti si insanatosiri atat pe segmentul de retail, cat si pe cel corporate, corelate cu o formare foarte redusa de noi
credite neperformante in special pe segmentul corporate.
Rata creditelor neperformante a ajuns la 3,7% in martie 2020, cel mai scazut nivel din ultimii 12 de ani, fata de 4,1% in decembrie 2019. Aceasta evolutie reflecta evolutia pozitiva a imprumuturilor acordate clientilor si reducerea portofoliului de
credite neperformante datorita recuperarilor semnificative reusite conform planului de rezolutie a creditelor neperformante. In acelasi timp, gradul de acoperire al creditelor neperformante cu provizioane a ajuns la 126,2% in martie 2020.
Capitalizare si finantare
Rata de solvabilitate a BCR in conformitate cu reglementarile privind cerintele de capital (CRR), doar banca, se afla in februarie 2020 la nivelul de 19,1%, semnificativ peste cerintele Bancii Nationale a Romaniei.
De asemenea, Rata capitalului de Rang 1+2 de 19,6% (Grup BCR, inainte de capitalizarea profitului pe 2019) in decembrie 2019 arata clar puternica adecvare a capitalului BCR si sustinerea sa continua de catre Erste Group. In acest sens, BCR se bucura mai departe de una din cele mai solide pozitii de capital si finantare dintre bancile romanesti.
Creditele si avansurile acordate clientilor au crescut cu 1,4% pana la 40.597,4 milioane de lei (8.408,2 milioane de euro) la data de 31 martie 2020 de la 40.049,0 milioane de lei (8.373,2 milioane de euro) la data de 31 decembrie 2019, sustinute atat de creditele retail (+1,8% fata de decembrie 2019) cat si de cele corporate (+1,2% fata de decembrie 2019).
Depozitele de la clienti au crescut usor cu 2,0% pana la 58.929,9 milioane de lei (12.205,1 milioane de euro) la data de 31 martie 2020 de la 57.791,8 milioane de lei (12.082,8 milioane de euro) la data de 31 decembrie 2019, sustinute de cresterea depozitelor retail (+2,1% fata de decembrie 2019).
Sursa: BCR