Valoarea medie a beneficiilor obtinute in cadrul negocierilor intermediate de Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) a crescut cu aproape 40%, pana la 3.700 de euro. Anul trecut, beneficiile totale rezultate din negocierile consumatori-banci, au depasit 1,3 milioane de euro, fiind cele mai mari din cei cinci ani de activitate ai CSALB.
Numarul cererilor conforme inregistrate in 2020 marcheaza o crestere cu aproximativ 18% in raport cu anul 2019. Numarul dosarelor (cereri acceptate de banci/IFN spre negociere in 2020 vs 2019) inregistreaza o scadere de 14 procente.
Numarul cererilor solutionate amiabil in 2020 (direct de parti, dar dupa sesizarea CSALB), a inregistrat o crestere cu 32% fata de anul anterior.
Procentul cererilor clasate din total a scazut la 28% in 2020 (de la 31% in 2019 si 45% in 2018). Multe cereri au fost clasate din motive obiective. Astfel, 435 cereri au fost respinse de
banci pentru ca se refereau la radierea din Biroul de Credit, erau solicitari referitoare la creditele de tip "Prima Casa", prima de stat, creante cesionate, adica se refereau la situatii pentru care exista legislatii speciale. In cazul a 260 de cereri clasate de
banci consideram ca motivele de respingere invocate sunt nejustificate.
In 2020 consumatorii au trimis catre IFN-uri 576 cereri. Doar 22 de cereri s-au transformat in dosare (au fost acceptate pentru negociere). Alte 63 de cereri au fost solutionate amiabil (fara parcurgerea procesului de conciliere).
Valoarea beneficiilor obtinute din negocierile consumatori-banci/IFN in cei cinci ani de activitate ai CSALB a depasit 4 milioane de Euro. In conditiile reducerii numarului de dosare si a recordului valoric in ceea ce priveste beneficiile obtinute anul trecut, a crescut valoarea medie a beneficiilor per dosar finalizat prin impacarea partilor (hotarare). Daca in 2019 valoarea medie/hotarare era de 2.700 de euro, in 2020 a fost de 3.700 de euro.
69% dintre dosarele incheiate prin impacarea partilor au valoarea beneficiilor sub 5.000 de Euro (fata de 82% in 2019). Pentru 31% dintre dosarele incheiate prin impacarea partilor valoarea beneficiilor depaseste 5.000 de euro (fata de 18% in 2019)
Cazul unui consumator care a apelat la CSALB dupa amanarea cu 9 luni a ratelor
Angela Pantiloiu, Sebes: Aveam trei
credite facute la aceeasi banca, insa dupa decesul sotului nu le mai puteam plati din pensia mea de fost cadru didactic. Din acest motiv, timp de doi ani am fost nevoita sa ma reangajez. Anul trecut am apelat si la amanarea cu 9 luni a ratelor, in speranta ca imi voi reveni. Am depus o cererea la CSALB pe 7 ianuarie, fara sa am mari asteptari. Dar, dupa doar doua saptamani am primit o mare bucurie. Conciliatorul Dragos Gheorghe a propus unificarea creditelor in unul singur si o perioada de gratie de sase luni, timp in care nu platesc dobanda. Tot conciliatorul a propus ca pentru ultimele 30 de luni din
credit rata lunara sa scada de la 1.600 de lei la 1.200 de lei. Din fericire banca a acceptat, iar reducerea totala este de aproximativ 4.000 de euro, fara de care nu stiu cum m-as fi descurcat.
Alexandru Paunescu, Presedintele Colegiului de Coordonare al CSALB: Toate mesajele noastre din ultimul an catre
consumatori au indemnat la prudenta fata de amanarea ratelor si au amintit de beneficiile negocierii in cadrul CSALB, in situatia in care problemele se mentin si dupa perioada celor 9 luni de amanare. Cazul prezentat este chiar din aceasta categorie – o problema amanata timp de 9 luni si-a gasit rezolvarea pentru toata perioada de derulare a creditului in cadrul Centrului. Anul trecut, numarul cererilor adresate CSALB a crescut, iar al dosarelor a scazut deoarece moratoriile legislative si private au trimis consumatorii direct la
banci – aceasta fiind cea mai simpla cale de rezolvare. Pe de alta parte, in cadrul CSALB, atat beneficiile cat si valoare medie a dosarelor au crescut, semn ca avem mai multe negocieri in care bancile sunt dispuse sa faca mai mari concesii consumatorilor. Speram ca acest trend sa se consolideze in 2021, iar exemplul bancilor deschise spre astfel de solutii sa fie luat atat de IFN-uri, cat si de bancile mai putin dispuse sa negocieze cu clientii lor persoane fizice.
Consumatorii pot considera ca solutia generala, pentru orice problema intampina in relatia cu banca sau IFN-ul, este solicitarea unei negocieri cu institutia financiara, in cadrul CSALB. Consumatorii trebuie sa fie atenti la costurile asociate amanarii ratelor! Cei care nu se incadreaza in conditiile Ordonantei (au
restante, au depasit termenul de 9 luni, au contractul de
credit semnat dupa 30 martie 2020) sau constata de pe acum ca nu vor putea plati rata dupa expirarea perioadei de amanare, se pot adresa CSALB. Important este sa nu inregistreze intarzieri la plata in raport cu banca! In plus, moratoriile legislative ofera solutionare standard pentru toti consumatorii. Solutiile obtinute in cadrul CSALB sunt personalizate. De aceea, nu trebuie sa compare propria situatie cu solutiile obtinute de alti
consumatori, ci sa solicite in cadrul negocierilor o rezolvare adaptata propriilor nevoi.
Recomandam bancilor sa mentina sau sa creasca implicarea in concilierea disputelor pe care le pot avea cu clientii lor, persoane fizice, prin intermediul CSALB si sa colaboreze cu Centrul, mai ales in contextul crizei sanitare. Consideram ca este important si oportun orice sprijin pe care o banca il poate oferi unui consumator, indiferent ca o face ca urmare a aplicarii cadrului normativ actual, dupa analiza unei cereri transmise prin intermediul CSALB sau daca negociaza direct cu consumatorii si obtin impreuna o solutie amiabila. Clasarea cererii ar trebui sa fie ultima optiune. Remarcam ca in 2020 rata de clasare in cadrul CSALB, pentru tot sistemul bancar, este in scadere: 28% in 2020 fata de 31% in 2019.
Vestea buna este ca media cererilor clasate in mod nejustificat de primele 5
banci (in ordinea numerica a cererilor primite) este de 17%. Adica este un procent mai bun decat cel recomandat de CSALB anul trecut, de maximum 20%.
Recomandam pentru acest an ca toate institutiile financiar-bancare si nebancare sa aiba ca obiectiv acest plafon maxim de clasare de 20%, mai ales ca acest lucru ar consolida incredere consumatorilor in sistemul financiar-bancar.
In randul IFN-urilor exista inca inertia de a nu da curs negocierilor solicitate de clientii lor. Acest fapt vine, probabil, si din valoarea mai mica a contractelor de
credit din aceasta piata, comparativ cu piata bancara. Credem ca nu suma beneficiilor trebuie sa fie un criteriu de acceptare a concilierii, ci multumirea consumatorului si fidelizarea acestuia. Exista si exemple pozitive in piata IFN-urilor. Provident, una dintre cele mai mari Institutii Financiare Nebancare din Romania, s-a angajat pentru un parteneriat mai consistent in anul 2021 cu CSALB. Pentru o astfel de colaborare invitam si celelalte IFN-uri; sa vada concilierea relatiei cu clientii lor drept o strategie de business pe termen lung. Anul trecut doar doua IFN-uri au acceptat negocierea cu consumatorii (Credit Europe Ipotecar IFN si Axi Finance IFN).
Sursa: CSALB