Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) lanseaza campania #Conciliatorii, care popularizeaza in randul consumatorilor si institutiilor financiar-bancare metoda concilierii si rezolvarii conflictelor in afara instantelor de judecata. Beneficiile solutiilor de tipul win-win, rezultate in urma negocierilor pe marginea contractelor existente, reprezinta argumentul principal ale acestei campanii de informare.

Nota: Interviurile fac referire, in majoritatea cazurilor, la dosarele de conciliere dintre consumatori si banci. Numarul dosarelor acceptate de IFN-uri ramane in continuare scazut, situandu-se sub 2% din totalul dosarelor formate la CSALB.

Interviurile video din campanie pot fi vazute aici: https://csalb.ro/corpul-conciliatorilor/ sau https://www.youtube.com/channel/UCfFZhzrqlG-YvmhHXnZ8d6A?view_as=subscriber

Concilierea reechilibreaza contractele

Campania prezinta recomandari pentru consumatori si banci/IFN-uri, detalii despre modul in care decurg negocierile in cadrul CSALB si exemple de situatii intalnite in dosarele solutionate. In plus, interviurile video care sustin campania ii prezinta pe conciliatori prin prisma calitatilor profesionale si umane pe care acestia le au.

"Filosofia concilierii este noua in Romania, dar incepe sa isi faca tot mai mult loc in mentalul colectiv. Iar asta se intampla datorita unui lucru foarte interesant: daca in instanta litigiile sunt judecate dupa litera legii, la CSALB sunt judecate in echitate. Mai exact, conciliatorii incearca sa repuna partile in echilibru. Pentru noi, la CSALB, aceasta campanie este si un motiv de mandrie profesionala, deoarece conciliatorii sunt profesionisti, oameni avand cariere impresionante, avocati de renume, profesori universitari, fosti judecatori sau presedinti de institutii in domeniul financiar. Expertiza pe care ei o aduc in dosarele de conciliere ar trebui sa reprezinte pentru consumatori si banci un garant si un argument in sine pentru corectitudinea, impartialitatea si eficienta procedurii derulate in cadrul Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar", a spus Alexandru Paunescu, membru al Colegiului de Coordonare CSALB.

Recomandari pentru consumatorii care intra in negociere cu bancile

Dragos Gheorghe: Multi dintre consumatori spera ca un conciliator sa se substituie unui judecator si sa emita o hotarare care sa oblige . Ceea ce le explic este ca in cadrul acestei proceduri se face efectiv o negociere, conciliatorul este un canal de comunicare intre consumator si .

Ionut Stefan: Sfatul meu pentru consumatori ar fi acela ca ar trebui sa nu gandeasca in primul rand prin prisma a cat pot castiga, ci prin prisma a ceea ce ar putea pierde.

Nela Petrisor: In primul rand, consumatorul trebuie sa stie ca nu are costuri, spre deosebire de instanta de judecata, unde taxele sunt impovaratoare, unde se adauga costuri pentru expertize sau pentru avocati.

Doru Traila: Consumatorii trebuie sa ia in calcul ca propunerea pe care o fac in cererea catre CSALB este, din punctul de vedere al negocierii, maximul pe care si-l doresc. Cu toate astea, negocierea se poate bloca daca vor deveni inflexibili in maniera: "Vreau totul, iar daca nu imi dati totul, plec suparat si trantesc usa!"

Recomandari pentru bancile care accepta intrarea in procedura concilierii

Doru Traila: Sunt banci foarte flexibile, care au infiintat un departament special pentru concilierile in cadrul CSALB, care au bugete special aprobate pentru situatiile acestea. Dar, sunt si banci care vin si spun sec: noi am facut o statistica la nivelul bancii, iar daca ne-ar da in judecata avem sanse de 70%-80% sa castigam.

Ionut Stefan: Bancile ar trebui sa accepte faptul ca, de-a lungul perioadei de derulare a contractului, situatia financiara a consumatorului se poate schimba! Sa accepte acest lucru in acelasi mod in care consumatorul a acceptat regulile bancii la semnarea contractului.

Roxana Mustatea: Bancile reactioneaza foarte pozitiv la cazurile sociale. Nici nu stiu daca au fost astfel de cazuri in care sa nu fi raspuns. Poate nu a reactionat 100% prin stergerea intregii datorii, dar au propus o reesalonare, o perioada de gratie sau chiar micsorare semnificativa a soldului. Nu au fost cazuri sociale in care sa spuna: "Eu trebuie sa-mi iau toti banii!"

Mihai Tanasescu: Bancile trebuie sa inteleaga ca este nevoie de foarte multa suplete in gandire, ca trebuie sa accepte solutii care, la prima vedere, par favorabile consumatorului. De fapt, aceste solutii sunt favorabile si bancii pentru ca isi pastreaza clientul!

Ce este concilierea?

Mircea Stroe: Esenta concilierii este sa cauti o cale de compromis. Nu poti sa ai dreptate 100%, si nu poti sa te astepti ca cealalta parte sa respecte 100% pozitia ta! Este in beneficiul tuturor sa fie o dreptate impartita!

Camelia Popa: Concilierea este o filosofie noua spre care consumatorii si bancile vin tot mai mult. Totusi, sa nu vina cu asteptari doar din partea celeilalte parti. Pentru ca aici este vorba de echitate, iar beneficiile nu se pot obtine doar de catre o parte.

Septimiu Stoica: In conciliere, participarea este voluntara pentru ambele parti. In plus, te poti retrage din procedura cand doresti. In al treilea rand poti sa refuzi solutia propusa de conciliator. Dar, ceea ce este cel mai important, poti sa contribui la construirea unei solutii care, daca nu iti da satisfactie 100%, macar poate sa iti dea o satisfactie de 80%, de 60%, de 50%. Oricum, nu de 0%.

Mihaela Budisteanu: Consumatorii sunt surprinsi de faptul ca nu trebuie sa plateasca nimic, nu li se pretinde nicio taxa si ajung sa obtina, de foarte multe ori, aceleasi rezultate ca atunci cand s-ar adresa instantei de judecata. Dar, cu mult mai putina energie consumata. Ideea este ca ei sunt foarte surprinsi ca exista aceasta procedura si chiar functioneaza! De exemplu, in ceea ce ma priveste, procentul dosarelor rezolvate favorabil este unul foarte mare, de peste 90%.

Sursa: CSALB