Ce trebuie sa stie consumatorii care au probleme cu bancile sau IFN-urile 25.07.2017 1 1935 In urma analizei solicitarilor formulate de consumatorii care se adreseaza Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB), am constatat ca sunt necesare clarificari referitoare la cele doua proceduri pe care le administreaza Centrul SAL Bancar: procedura de solutionare alternativa finalizata cu propunerea unei solutii – Concilierea – si procedura de solutionare alternativa finalizata cu impunerea unei solutii – Arbitrajul.CONCILIEREA Aceasta procedura este preferata de consumatori, avantajul fiind ca partilor le este mult mai usor sa comunice, sa negocieze si sa discute punctual si liber despre nemultumirile pe care le au, in incercarea de a ajunge la o solutie comuna si agreata de acestea.Negocierea se face sub indrumarea conciliatorilor CSALB. Discutiile cu partile si schimbul de documente au loc in intalniri la sediul CSALB sau doar online, pe e-mail, telefon sau prin curier. Procedura este foarte flexibila, intalnirile sunt stabilite de comun acord, in functie de disponibilitatea fiecarei parti, iar solutia este prezentata si redactata astfel incat sa fie usor inteleasa de consumator.Consumatorul poate fi reprezentat si/sau asistat de un avocat al carui onorariu il suporta. De asemenea, exista posibilitatea de a fi reprezentat de o asociatie de consumatori al carei membru este. In cazul in care un consumator doreste sa fie reprezentat de o terta persoana, o poate mandata in baza unei procuri notariale.Fiind vorba de o conciliere, consumatorul si comerciantul au posibilitatea de a se retrage din procedura in orice moment sau de a alege daca accepta sau nu solutia propusa de conciliator. Consumatorul se poate adresa ulterior si instantelor judecatoresti.ARBITRAJULDenumirea acestei proceduri – de solutionare alternativa finalizata cu SOLUTIA IMPUSA – se refera exclusiv la faptul ca solutia pronuntata de Tribunalul Arbitral este obligatorie pentru ambele parti. Asadar, este important a se intelege faptul ca CSALB nu poate impune comerciantilor participarea la acest tip de solutionare, asa cum au inteles multi dintre consumatori (participarea la procedura fiind tot voluntara).Arbitrajul este o procedura mai stricta, mai apropiata de procedurile judiciare, partile putand sa se retraga doar pana la constituirea Tribunalului Arbitral. Ca si in cazul procedurii de conciliere, consumatorul poate fi reprezentat si/sau asistat de un avocat, o asociatie de consumatori sau de o terta persoana. De asemenea, solutionarea prin intermediul CSALB nu exclude posibilitatea de a formula ulterior anumite solicitari printr-o procedura judiciara.Ambele proceduri sunt gratuite si pot fi declansate doar de consumatori prin completarea si depunerea la sediu ori prin transmiterea via email sau prin curier a cererii care poate fi gasita pe site-ul www.csalb.ro. Pentru solutionarea litigiului prin intermediul CSALB (prin oricare dintre cele doua proceduri explicate) este necesar si acordul comerciantului, procedurile fiind facultative si voluntare conform Directivei 2013/11/UE, transpusa in legislatia interna prin OG nr.38/2015. De aceea, angajatii si colaboratorii CSALB nu pot oferi consultanta juridica decat pe chestiuni legate de procedurile SAL. Consumatorii care se adreseaza Centrului sunt cei care depisteaza eventuale nereguli in contractele lor, incheiate cu institutiile de credit sau leasing, si le mentioneaza in scris atunci cand completeaza cererea. Centrul SAL Bancar ofera platforma si suportul pentru ca actul de conciliere sau arbitraj sa se desfasoare in cele mai bune conditii.Sursa: CSALB Articole similare Credite Financiar Subiecte relevante clienti CSALB (Centrul de Solutionare a Litigiilor din Sectorul Bancar) banci Institutie Financiar Nebancara (IFN) Q & A