La inceputul lunii septembrie, in urma cu cinci ani, intra in vigoare Ordonanta Guvernului 38/2015 care infiinta Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB). Transpunerea unor directive europene facea posibila functionarea si in Romania a centrelor de solutionare alternativa a disputelor dintre
consumatori si comercianti, pe modelul practicat in majoritatea domeniilor de activitate in tarile vest-europene. Desi directiva recomanda costuri modice pe care consumatorul sa le suporte pentru negocierea cu banca sau IFN-ul, ordonanta a promovat gratuitatea pentru acest serviciu in Romania. Tot pe model european, aceasta forma de "justitie privata" este sustinuta financiar de comerciantii care au provocat nemultmirea consumatorilor. In timp ce costul platit de comercianti pentru solutionarea unui dosar este de aproximativ 200 de euro, beneficiul mediu obtinut de consumatorii care negociaza cu bancile este de 2.700 de euro (in crestere de la 2.150 de euro in 2019).
Ce au adus primii cinci ani
Sunt mai mult de 1.500 de negocieri intre
consumatori si banci/IFN-uri incepand cu 1 martie 2016, dintre care 1.300 s-au incheiat cu acordul partilor. In total, consumatorii au obtinut beneficii de 3,5 milioane de euro din aceste negocieri. Acest lucru arata si calitatea solutiilor propuse de cei 19 conciliatori ai CSALB, specialisti cu o solida experienta ca avocati, profesori universitari sau fosti judecatori. Prin infiintarea CSALB s-a creat cadrul legal pentru negocierea, pentru prima data in Romania, pe marginea unui contract existent. Astfel, raporturile dintre
banci si
consumatori au putut fi reechilibrate prin scaderea sau eliminarea unor comisioane, diminuarea dobanzilor, stergerea partiala sau totala a datorie. Recordurile valorice ajung pana la 298.000 de lei, 52.000 de CHF sau 44.600 de Euro, iar unele cazuri si-au gasit rezolvarea intr-o singura zi. 54% dintre creditele conciliate sunt in lei, 23% in euro si 20% in CHF.
Cererile de negociere au crescut si ele de la un an la altul, iar anul acesta vom inregistra de zece ori mai multe cereri decat in 2016. De exemplu, dintre cererile primite, 16% se refera la reducerea sau eliminarea comisioanelor.
Pe 30 octombrie 2018 CSALB depasea cifra de 1.000 de cereri inregistrate intr-un an. La inceputul lunii septembrie inregistram deja 1.900 de cereri pe anul 2020 si peste 5.800 in toti anii de activitate.
Ce isi propune CSALB pentru perioada urmatoare
"In primul rand ne asteptam ca cererile respinse de
banci sa nu depaseasca 10% din totalul cererilor trimise de
consumatori. Apoi, ne dorim ca CSALB sa devina prima optiune a oricarui consumator care are o nemultumire in raport cu bancile sau cu IFN-urile. In acest fel, instantele se vor degreva tot mai mult de litigii, reclamatiile catre ANPC vor continua sa scada, iar
educatia financiara a consumatorilor se va imbunatati. Ne asteptam ca IFN-urile sa devina cel putin la fel de receptive precum bancile in acceptarea cererilor de negociere trimise de
consumatori. Tinand
cont ca IFN-urile si bancile activeaza pe aceeasi piata a serviciilor financiare, putem spune ca institutiile financiare nebancare vor avea un dezavantaj concurential daca nu se vor indrepta catre rezolvarea amiabila a nemultumirilor semnalate de
consumatori. Credem ca optiunea concilierii va fi tot mai cunoscuta si utilizata in randul persoanelor juridice. CSALB poate solutiona incepand cu acest an si problemele legate de plati si emiterea de moneda electronica.
Nu in ultimul rand, asteptam sa se concretizeze demersul Ministerului Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri de a inregistra CSALB in reteaua FIN-NET a Comisiei Europene ca entitate SAL. Acest lucru ne va da acces la experienta entitatilor FIN-NET similare din toata Europa si ne-ar permite evolutii, in special pe partea de digitalizare si de pregatire a resursei umane.
Totodata speram ca dupa cinci ani de la infiintare sa fie posibila in Parlament si transformarea OG 38/2015 in lege", spune Alexandru Paunescu, Presedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.
CSALB, asa cum este vazut
Am sintetizat sub forma unui ziar atat activitatea Centrului, cat si opiniile principalilor actori din piata financiar-bancara despre negocierea dintre
consumatori si banci/IFN-uri. Ziarul in format electronic poate fi consultat aici: https://csalb.ro/evenimente/csalb-implineste-5-ani-de-la-infiintare-in-septembrie-2020/ sau prin QR code.
Guvernatorul BNR Mugur Isarescu incurajeaza "toate bancile sa mearga spre CSALB. Desi impacarea partilor parea la inceput imposibila, treptat, prin implicarea conciliatorilor si a Centrului, imposibilul a devenit posibil. Nu foloseste nimanui razboiul dintre
banci si clienti sau cultivarea acestui razboi."
Paul Anghel, directorul general al ANPC si fost reprezentant al ANPC in Colegiul de Coordonare al Centrului, spune ca "imaginea institutiilor financiar-bancare poate fi schimbata prin intermediul CSALB. Asteptarile consumatorilor romani fata de CSALB sunt mari, dar gradul de neincredere in sistemul financiar-bancar a ramas ridicat. De aceea, suntem cu totii obligati sa construim aceasta incredere."
Florin Danescu, Presedintele executiv al Asociatiei Romane a Bancilor: "CSALB consolideaza increderea dintre clienti si sistemul bancar. Reprezinta nu doar un sistem de solutionare alternativa a litigiilor, cat si un centru de informare activ care sprijina consumatorii si sistemul bancar, prin identificarea variantelor optime de intelegere intre parti."
Irina Chitu, analist financiar si director Finzoom.ro este de parere ca "CSALB reprezinta cel mai bun lucru care s-a intamplat la nivelul societatii financiare in ultimii cinci ani". Mihai Mereuta, Presedintele Ligii Habitat crede ca CSALB poate reprezenta un model pentru infiintarea unor centre similare, in domenii de activitate precum servicii publice, telefonie, utilitati, transporturi etc.
Cat priveste negocierea propriu-zisa, conciliatorii Centrului au inventat o noua meserie in Romania:
Concilierea este o filosofie noua spre care consumatorii si bancile vin tot mai mult. Totusi, nu trebuie sa vina cu asteptari doar din partea partenerului de dialog. Ambele parti trebuie sa faca anumite compromisuri, iar rolul conciliatorilor este tocmai de a muta partile din pozitia rigida in care se afla. (Camelia Popa)
Prin aceasta procedura facem sa supravietuiasca contractul partilor. Un contract adaptat, o haina mai potrivita si pentru consumator, dar si pentru banca. Ceea ce m-a cucerit pe mine in aceasta procedura a fost rapiditatea. Din acest punct de vedere, un record personal ar fi solutionarea unui caz in decurs de o zi! De dimineata si pana seara, partile au avut inclusiv hotararea redactata! (Nela Petrisor)
La inceput mi-am exprimat scepticismul ca aceasta idee frumoasa poate functiona. Ideea ca bancile si consumatorii nu s-ar afla pe pozitii ireconciliabile parea o utopie in 2015. CSALB a reusit sa demonteze mitul ca debitorii si creditorii sunt "dusmani naturali". (Radu Rizoiu)
Cand am aflat de Centru am crezut ca este "o girafa". Eram precum taranul lui Marin Preda la gradina zoologica care spunea ca acest animal nu exista. Iata ca acest Centru nu si-a probat doar existenta in acesti ani, ci si eficienta. (Valeriu Stoica)
Bancilor le-as recomanda ceva mai multa flexibilitate, iar consumatorilor ceva mai multa rabdare. Concilierea este atunci cand consumatorul se multumeste cu mai putin decat a cerut, iar banca ofera mai mult decat a fost dispusa sa cedeze initial. (Valentin Cocean)
Sursa: CSALB