Conciliere sau arbitraj: pasii solutionarii alternative a litigiilor din domeniul bancar 15.05.2018 0 1515 CSALB administreaza infrastructura necesara solutionarii alternative prin 2 tipuri de proceduri: propunerea unei solutii (conciliere) si impunerea unei solutii (arbitrajul).Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar (CSALB), o entitate europeana non-profit, de interes public, le recomanda consumatorilor sa apeleze la solutionarea alternativa, prin intermediul concilierii sau al arbitrajului, pentru a-si rezolva neintelegerile cu bancile sau IFN-urile.Serviciul este simplu, fiind necesari doar cativa pasi.Pentru CONCILIERE:Consumatorul trebuie sa completeze cererea pentru Conciliere care se gaseste pe site-ul csalb.ro si sa trimita documentele care stau la baza disputei cu banca sau IFN-ul, impreuna cu incercarea scrisa de solutionare individuala cu banca/IFN-ul. CSALB analizeaza cererea si documentele pentru a verifica daca sunt conforme (daca exista toate datele de identificare ale consumatorului si ale bancii/IFN-ului, daca este specificat motivul pentru care apeleaza la solutionarea alternativa, daca vine din partea unei persoane fizice si nu a unei companii etc.)Daca cererea este conforma, CSALB informeaza banca/IFN-ul, solicitandu-i acceptul pentru solutionarea divergentei in cadrul CSALB. Daca banca/IFN-ul accepta concilierea, CSALB desemneaza aleatoriu un conciliator din Corpul Conciliatorilor (un grup de experti independenti cu care CSALB colaboreaza pentru solutionarea litigiilor).Dupa confirmarea conciliatorului de catre parti, acesta analizeaza situatia pe baza documentelor puse la dispozitie de consumatori si comercianti si poarta negocieri cu cele doua parti. Negocierile pot fi telefonice, pe email sau in intalniri cu partile la sediul CSALB.Conciliatorul PROPUNE o solutie pentru litigiul in cauza. Solutia propusa de conciliator poate fi diferita de o sentinta obtinuta in instantele de judecata. Partile pot accepta sau refuza solutia in termen de 15 zile de la primirea acesteia.Solutia acceptata este obligatorie pentru ambele parti si devine executorie. Concilierea sau solutia propusa este o procedura gratuita pentru consumatori, din care partile se pot retrage oricand. Procedura este mai flexibila, marja de negociere dintre parti este mai mare, iar partile pot refuza solutia sau o pot renegocia daca exista deschidere.Pentru ARBITRAJ:Consumatorul trebuie sa completeze cererea pentru ARBITRAJ care se gaseste pe site-ul csalb.ro si sa trimita documentele care stau la baza disputei cu banca sau IFN-ul, impreuna cu incercarea scrisa de solutionare individuala cu banca/IFN-ul. De asemenea, consumatorul desemneaza arbitrul din lista conciliatorilor (in procedura de arbitraj, conciliatorii au calitatea de arbitri).CSALB analizeaza cererea si documentele pentru a verifica daca sunt conforme (daca exista toate datele de identificare ale consumatorului si ale bancii/IFN-ului, daca este specificat motivul pentru care apeleaza la solutionarea alternativa, daca vine din partea unei persoane fizice si nu a unei companii.)Daca cererea este conforma, CSALB informeaza banca/IFN-ul si solicita acceptul pentru solutionarea divergentelor prin procedura arbitrajului. Daca banca/IFN-ul este de acord, aceasta poate accepta arbitrul desemnat de consumator sau poate alege propriul arbitru. Daca exista doi arbitri, acestia vor alege un supraarbitru.Arbitrii analizeaza situatia si poarta discutii cu partile.Arbitrii IMPUN o solutie. Solutia impusa de arbitri poate fi diferita de o sentinta obtinuta in instantele de judecata. Solutia pronuntata constituie titlu executoriu si este obligatorie pentru parti. Arbitrajul sau solutia impusa este o procedura gratuita pentru consumatori. In cazul arbitrajului, procedura se finalizeaza prin pronuntarea unei solutii care este obligatorie pentru ambele parti. Procedura este similara celei din instantele de judecata, insa termenele sunt mai scurte, astfel incat speta sa fie solutionata in maximum 90 de zile, si se pot fixa de comun acord. Partile nu se mai pot retrage din procedura dupa constituirea Tribunalului Arbitral.Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor din domeniul Bancar isi propune sa rezolve in mod echilibrat, rapid si gratuit pentru consumatori neintelegerile dintre banci si consumatori, in afara instantelor de judecata. Doar consumatorii persoane fizice pot sesiza CSALB. Sursa: CSALB Articole similare Credite Subiecte relevante CSALB (Centrul de Solutionare a Litigiilor din Sectorul Bancar) Q & A