Incepand cu anul 2019, Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) inregistreaza o crestere a numarului de cereri prin care consumatorii solicita stergerea inregistrarilor din Biroul de Credit. Din pacate, solutionarea acestor cereri nu se poate face printr-un proces de negociere cu banca sau cu IFN-ul, asa cum se intampla, de regula, in cadrul procedurii de conciliere. CSALB trimite cererile primite catre institutia de
credit sau catre institutia financiara nebancara, iar aceasta pot doar sa verifice corectitudinea inregistrarii consumatorului in aceasta baza de date. Din acest motiv, 9 din 10 cereri care au ca obiect stergerea din Biroul de Credit sunt respinse de
banci si IFN-uri, fiind clasate. Restul de 10% dintre cereri sunt solutionate amiabil, dupa sesizarea CSALB. Adica, decizia de stergere a inregistrarii apartine comerciantilor si nu mai implica o negociere in cadrul Centrului.
Din aceste motive, recomandam consumatorilor sa se adreseze direct bancilor si IFN-urilor pentru solicitari care vizeaza Biroul de Credit si sa evite intermediarii care promit sau garanteaza succesul radierii acestor inregistrari
ATENTIE LA FIRMELE CARE INTAI PROMIT RADIEREA, APOI CHEAMA CONSUMATORII IN INSTANTA
"Asistam la un fenomen care este deja foarte pagubos pentru multi
consumatori. Sunt pe piata cateva firme care promit radierea inregistrarii in Biroul de Credit, iar apoi se indreapta in instanta impotriva consumatorilor pentru recuperarea unor sume care, cel mai probabil, sunt acceptate de acestia prin contracte care prevad onorariile acestor intermediari. Pe portalul instantelor se poate vedea faptul ca majoritatea solicitarilor sunt pentru suma de 1.500 de lei, iar in unele cazuri se ajunge si la executarea silita a consumatorilor care au avut incredere in promisiunea acestor firme. Numai in Bucuresti sunt peste 50 de procese intentate de o singura societate care se ocupa cu acest lucru. In multe cazuri, probabil ca oamenii au refuzat sa mai plateasca sumele prevazute in contract, dupa ce incercarea de radiere din Biroul de Credit a esuat. De aceea, facem un apel catre
consumatori sa se informeze in detaliu despre riscurile la care se supun si sa urmeze calea sigura si gratuita de rezolvare a acestei probleme: prin adresare directa catre banca sau IFN cu aceasta solicitare. Daca inregistrarea s-a facut dintr-o eroare, radierea va fi facuta independent de interventia unui intermediar care mai pretinde si bani pentru acest lucru. Cat despre cererile cu acest obiect transmise CSALB, le reamintim consumatorilor ca este limitata capacitatea de negociere in cazuri in care exista o legislatie speciala. In aceeasi categorie intra si solicitarile privind programul Noua Casa sau creditele cesionate catre societati care se ocupa cu recuperarea creantelor, acestea nefiind supravegheate si reglementate de Banca Nationala a Romaniei", spune Alexandru Paunescu, Presedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.
"Solicitarea de stergere din Biroul de Credit este un drept al consumatorului de servicii financiare, iar acest drept poate fi exercitat in doua feluri: printr-o solicitare directa catre banca sau IFN, ori printr-o solicitare online facuta pe portalul Biroului de Credit. Solicitarea facuta catre Biroul de Credit tot la banca sau la IFN ajunge, adica la institutia care a inregistrat persoana respectiva in Biroul de Credit si care are toate documentele pe baza carora poate fi analizata solicitarea consumatorului. In plus, Biroul de Credit nu are dreptul de a modifica inregistrarile facute de banca sau IFN. Chiar daca unele firme promit stergerea din Biroul de Credit, consumatorii nu au nevoie de niciun intermediar pentru acest demers. In plus, intermediarii percep anumite sume de bani si nu pot garanta un succes la capatul acestui drum. In prezent sunt peste 200 de mii de utilizatori inregistrati pe portalul Biroului de Credit. Unul dintre motivele frecvent invocate de consumatorii care solicita stergerea inregistrarii in Biroul de Credit este lipsa notificarii. Conform legislatiei in vigoare, pana la data de 25 mai 2018 banca sau IFN-ul trebuia sa notifice consumatorul cu 15 zile inainte de a-l inregistra in Biroul de Credit, dar obligatia se pastreaza si astazi. Cu toate acestea, daca institutia financiara sau o instanta decide ca din cauza lipsei notificarii trebuie sterse datele persoanei respective, trebuie retinut ca datoria fata de banca sau de IFN ramane. Aceasta nu se sterge si trebuie achitata", spune Serban Epure, Director General Biroul de Credit.
CERERILE DE RADIERE PRIMITE DE CSALB NU INTRA IN PROCEDURA NEGOCIERII CU BANCA/IFN-UL
Anul acesta, in 80% dintre cererile adresate IFN-urilor, prin intermediul CSALB, consumatorii solicita radierea inregistrarilor in Biroul de Credit. In cazul bancilor, ponderea cererilor care vizeaza Biroul de Credit este sub 20%. Daca in 2019 si 2020 era un echilibru intre cererile cu acest obiect adresate bancilor si IFN-urilor, anul acesta cererile catre IFN-uri sunt de peste doua ori mai multe decat cele adresate bancilor.
Cresterea numarului acestor cereri s-a suprapus cu perioada crizei sanitare, iar o parte din inregistrarile in Biroul de Credit ar putea avea drept cauza intarzieri la plata (inclusiv la
credite de valori mici) in cazul consumatorilor care nu au solicitat amanarea ratelor, nu s-au incadrat in conditiile cerute de moratoriile legislative si nici nu au solicitat o conciliere in cadrul CSALB cand au intampinat dificultati in achitarea datoriei.
Sursa: CSALB