CSALB: bilant dupa 9 luni de activitate: 80 de litigii in lucru, 30 deja rezolvate 05.12.2016 0 1894 In aproape 9 luni de cand Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar functioneaza efectiv, numarul cererilor conforme a ajuns la 200. Dintre acestea, 40 de solicitari sunt in faza de filtru, si alte 40 sunt deja dosare in diverse stadii de solutionare. Pana acum, 27 de dosare au fost finalizate si alte 3 hotarari sunt in redactare, cu 10 mai multe decat acum o luna.Intr-un litigiu solutionat luna aceasta, in urma negocierilor, banca i-a convertit unui consumator creditul din CHF in LEI la data semnarii actului aditional si i-a redus aproximativ 15.000 CHF din sold. Rezultatul, in functie de particularitatile concrete ale cazului, a fost reducerea ratei lunare la aproape o treime, de la 1.300 de lei cat platea pana acum, la 480 de lei, lunar, pana la rambursarea integrala a imprumutului. De asemenea, a fost introdusa in contractul de credit o clauza conform careia, daca apar noi dispozitii legale privitoare la conversia creditelor acordate in CHF acestea se vor aplica contractului.In alt caz, s-a semnat o tranzactie prin care banca a renuntat la executarea silita (ce avea ca obiect recuperarea creantei ce a rezultat din contractul de credit) si la orice pretentie ar avea impotriva consumatoarei. In total, a fost vorba de aproximativ 4.500 EUR.Consumatorii incep sa aiba incredere tot mai mare in CSALB. Cei care s-au adresat Centrului considera ca este singura modalitate de a dialoga cu bancile sau IFN-urile si de a rezolva litigiul fara sa ajunga in instanta. Cele mai importante avantaje sunt timpul scurt de solutionare a diferendelor, maxim 90 de zile, precum si faptul ca procedurile derulate prin CSALB sunt gratuite pentru consumatori.Cat priveste cererile clasate, acestea au urcat la 120. 20% dintre ele sunt clasate din cauza ca unii consumatori, dupa ce depun cererea de solutionare amiabila, nu mai transmit catre CSALB si celelalte documente necesare solutionarii, in termenul de 90 de zile. Desi bancile si IFN-urile incep sa aiba incredere tot mai mare in solutionarea amiabila, inca exista o anumita reticenta din partea lor. 80% dintre cereri sunt clasate ca urmare a refuzului comerciantilor de solutionare prin procedurile SAL, pentru urmatoarele motive:Exista deja un proces de solutionare a cererii depuse de client la banca, conform procedurilor interne ale bancii respective;Exista sentinte definitive pronuntate de instantele de judecata, pe aceleasi solicitari pe care consumatorul le-a prezentat CSALB;Creanta nu mai apartine bancii;Banca are deja un litigiu in instanta cu respectivul client;Banca a facut mai multe oferte, dar toate au fost refuzate de consumator (anterior sesizarii de catre consumator a CSALB).Astfel ca CSALB intampina urmatoarele dificultati:Reticenta comerciantilor de a participa la procedurile SAL;Consumatorii nu inteleg ca solutionarea e conditionata de acceptul comerciantului, indiferent de procedura (participarea ambelor parti la procedura fiind voluntara, iar nu obligatorie);Gradul (inca) redus de constientizare a misiunii CSALB;Nerespectarea termenelor care conduce la intarzieri in solutionarea dosarelor/clasarea cererilor;Reticenta consumatorilor fata de posibilitatea de solutionare a cererilor lor in cadrul CSALB.Sursa: CSALB Articole similare Credite Subiecte relevante clienti clauze abuzive CSALB (Centrul de Solutionare a Litigiilor din Sectorul Bancar) banci Institutie Financiar Nebancara (IFN) Q & A