CSALB le prezinta bihorenilor solutii pentru rezolvarea amiabila a litigiilor financiare 21.06.2019 0 977 Caravana CSALB, prima initiativa ce promoveaza negocierea si concilierea intre consumatori si banci/IFN-uri, a ajuns la Oradea. Ce pot obtine consumatorii In ultimii trei ani de activitate operationala a CSALB, peste 700 de consumatori din Romania au obtinut de la banci si IFN-uri, cu ajutorul CSALB, reducerea sau eliminarea comisioanelor, scaderea ratelor la credite sau chiar stergerea intregului sold ramas de achitat. Numai anul trecut, beneficiile obtinute in urma negocierilor dintre consumatori si banci, prin intermediul CSALB, au depasit suma de 1 milion de euro. In 2018 si primele luni din 2019 aproape 2.300 de romani s-au adresat CSALB, dintre care doar 26 de cereri au venit din Judetul Bihor, ceea ce reprezinta sub 2% din totalul cererilor primite din tara. Intr-un top national, Judetul Bihor este printre ultimele zece judete din Romania in functie de numarul de cereri trimise catre CSALB. Cele mai multe solicitari au venit din Bucuresti si Ilfov (49% din total). Iata cum s-au rezolvat cateva dintre cererile sosite din Oradea: M. L. : In conditiile renuntarii la procesul intentat de consumator, banca sterge 13.338 EUR din datoria pe care acesta o are de platit;C. V. : Banca acorda reduceri in cazul a doua contracte de credit pe care le avea consumatorul (din 2011 si 2012), astfel: restituirea a 16.500 lei in cazul contractului de credit din anul 2011. Pentru soldul ramas, de 12.000 lei, banca acorda o restructurare pentru urmatorii doi ani, cu o rata lunara de aproximativ 530 de lei ;restituirea a 3.900 de lei pentru contractul din 2012 ;decontarea cheltuielilor de executare silita catre biroul unui executor judecatoresc ;C. I. : Banca renunta la comisionul anual de administrare credit si reduce marja dobanzii cu 1,54% ;C. F. : Anularea integrala a creditului de nevoi personale contractat in 2013, a datoriei cardului de credit si a datoriei aferente descoperitului de cont ; N. I. : Banca acorda consumatoarei 3.500 lei din care se va rambursa partial creditul de nevoi personale din 2010, comisionul de administrare lunar va fi zero, iar dobanda va fi fixa, de 6% ;P. A. : Comerciantul va plati consumatorului 1.200 de Euro si va face o reducere de costuri astfel: dobanda fixa de 5,95% pe urmatorii cinci ani si eliminarea comisionului de administrare ;S. A. : Stergerea partiala a unei datorii de 10.000 lei dintr-un credit de nevoi personale incheiat in 2017 si stergerea integrala a datoriilor si dobanzilor rezultate din contractul de overdraft din anul 2015 (4.950 lei). Solutia amiabila: prima optiune in neintelegerile pe care consumatorii le au cu bancileSpecialistii Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB), le prezinta consumatorilor din Oradea solutiile prin care pot fi incheiate eventualele neintelegeri sau litigii financiare."Un studiu realizat anul trecut la solicitarea CSALB ne-a aratat ca 27% dintre respondentii la un chestionar nu stiu cu ce i-ar putea ajuta CSALB. Caravana CSALB a venit tocmai ca raspuns la aceasta nevoie de informare a oamenilor cu privire la serviciile financiar-bancare si eventualele neintelegeri pe care acestia le au cu bancile si IFN-urile. Ne dorim ca prin promovarea CSALB, solutionarea amiabila sa devina prima optiune atunci cand oamenii au neintelegeri cu bancile", a declarat Alexandru Paunescu, membru al Colegiului de Coordonare al Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB).Care sunt principalele probleme intampinate de consumatoriConform unui studiu facut de CSALB, pe baza cererilor depuse de consumatori in perioada ianuarie 2018 - aprilie 2019, cel mai adesea, solictarile fac referire la credite de nevoi personale - 70%, in timp ce creditele ipotecare sunt aduse in discutie in 30% dintre cazurile care au ca obiect creditele bancare. De cele mai multe ori, consumatorii cauta solutii amiabile prin intermediul Centrului, pentru credite in lei (42% din cazuri), in moneda Euro (28%), CHF (25%). In doar 5% dintre cereri sunt analizate credite in moneda americana.Cele mai frecvente solicitari in relatia cu bancile, adresate de consumatori Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar se refera la: gasirea unei solutii pentru rezolvarea problemelor 30%, comisioane 30%, conversie credit 10% si situatii legate de Biroul de Credit 7%.Peste 84% dintre romani se adreseaza Centrului online, prin intermediul emailul si aplicatiei mobile, accesibila pe site-ul www.csalb.ro. Spre exemplu, 55% dintre cererile trimise catre CSALB de la lansarea aplicatiei vin prin intermediul acesteia, lucru care arata cat de accesibil este acest serviciu pentru consumatorii din toate zonele tarii.Solutionarea amiabila, de peste 20 de ori mai rapida decat in instantaPotrivit unui raport realizat de KPMG la solicitarea Asociatiei Romane a Bancilor, durata unui proces civil care cuprinde toate cele trei faze de judecata - prima instanta, apel si recurs, se poate extinde la peste 3 ani. In comparatie, solutionarea amiabila cu ajutorul CSALB a fost de doar 50 de zile, in medie, anul trecut. In plus, consumatorii nu platesc nimic pentru acest serviciu, asa cum cere Directiva Europeana transpusa in legislatia romaneasca. Proiectul Caravana CSALB consta intr-o serie de intalniri intre specialistii institutiei si reprezentantii mass-media din principalele orase ale tarii, cu scopul de a promova avantajele solutionarii amiabile. Caravana CSALB este la a sasea editie, dupa ce a fost prezenta in Timisoara, Cluj-Napoca, Constanta, Iasi si Oradea. Sursa: CSALB Articole similare Credite Subiecte relevante CSALB (Centrul de Solutionare a Litigiilor din Sectorul Bancar) Q & A