CSALB le prezinta sibienilor solutii pentru rezolvarea amiabila a problemelor cu bancile si IFN-urile 26.09.2019 0 717 Caravana CSALB, prima initiativa ce promoveaza negocierea si concilierea intre consumatori si banci/IFN-uri, a ajuns la Sibiu. Ce pot obtine consumatorii In ultimii trei ani de activitate operationala a CSALB, peste 1.000 de consumatori din Romania au obtinut de la banci si IFN-uri, cu ajutorul CSALB, reducerea sau eliminarea comisioanelor, scaderea ratelor la credite sau chiar stergerea intregului sold ramas de achitat. Beneficiile obtinute in urma negocierilor dintre consumatori si banci, in perioada mentionata, depasesc suma de 1,5 milioane de euro. Acest serviciu este gratuit pentru consumatori. In primele opt luni din 2019 peste 1.500 de romani s-au adresat CSALB, dintre care doar 28 de cereri au venit din Judetul Sibiu, ceea ce reprezinta sub 2% din totalul cererilor primite din tara. Din judetul Alba au venit 23 de cereri anul acesta.Intr-un top national, judetele Sibiu si Alba sunt printre ultimele zece judete din Romania in functie de numarul de cereri trimise catre CSALB. Cele mai multe solicitari au venit din Bucuresti si Ilfov (49% din total). Cum s-au rezolvat cateva dintre cererile sosite din Sibiu: U.M.-V. Banca dispune stergerea integrala a datoriei pentru o descoperire de cont din 2016 si sterge partial datoria dintr-un credit de nevoi personale contractat in 2018. Suma pe care banca nu o mai cere consumatorului este de peste 17.400 de lei. Datoria ramasa va fi achitata in rate de 690 de lei pe luna, fara comision datorat bancii, in urmatorii cinci ani. J.E. Banca a diminuat suma totala de plata cu 5.000 de lei, iar timpul de recuperare a sumei restante a scazut, fata de cel din executarea silita. Consumatorul si-a luat un angajament de plata a datoriei restante, in urma caruia banca va ridica poprirea pusa pentru recuperarea datoriei. A.S. a luat doua credite de nevoi personale, in CHF, acum 12 ani. Primul de peste 68 mii CHF, al doilea de peste 28 mii CHF. In 2017 a reusit rambursarea in avans a creditului cu valoare mai mica. Acum, a reusit sa negocieze cu banca pentru a primi o reducere de 4.200 de CHF (din suma pe care o mai avea de achitat).Cum s-au rezolvat cateva dintre cererile sosite din Alba: T.I. Pentru un card de credit luat in 2005, banca sterge integral datoriile si dobanzile viitoare de 14.500 de lei, in vederea inchiderii cardului. Acelasi lucru (stergerea datoriei si dobanzilor viitoare) il face in cazul unui contract de overdraft din anul 2006, pentru care suma totala restanta era de aproape 4.000 de lei. M.A Banca transfera in contul consumatorului suma de 5.500 de lei, in urma calculelor facute pe baza unui credit acordat in anul 2008. Suma acopera datoria curenta si restanta in valoare de 4.200 de lei, iar diferenta ramane la dispozitia consumatorului. A.D. Banca sterge sume restante si penalitati calculate de la data declararii scadentei anticipate, in valoare de 11.000 de lei. Banca propune mai multe masuri prin care codebitorii unui credit din anul 2015, aflati in litigiu in urma divortului, isi pot continua relatia cu institutia de credit. Solutia amiabila: prima optiune in neintelegerile pe care consumatorii le au cu bancileSpecialistii Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB), le prezinta consumatorilor din Sibiu solutiile prin care pot fi incheiate eventualele neintelegeri sau litigii financiare."Un studiu realizat in luna iunie a anului acesta ne-a aratat ca 96% dintre respondentii la un chestionar online considera necesara existenta CSALB in Romania. Cu toate acestea, 38% dintre consumatori nu stiu cum i-ar putea ajuta CSALB. Caravana CSALB a venit tocmai ca raspuns la aceasta nevoie de informare a persoanelor fizice cu privire la serviciile financiar-bancare si eventualele neintelegeri pe care acestia le au cu bancile si IFN-urile. Ne dorim ca prin promovarea CSALB, solutionarea amiabila sa devina prima optiune atunci cand oamenii au neintelegeri cu bancile”, a declarat Alexandru Paunescu, membru al Colegiului de Coordonare al Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB).Care sunt principalele probleme intampinate de consumatoriSchimbarea situatiei familiale (55%), nivelul dobanzilor (53%) si al comisioanelor (39%) sunt principalele dificultati cu care se confrunta consumatorii in plata ratelor la credite – potrivit studiului online realizat de CSALB si Finzoom.ro, in luna iunie 2019. Dintre situatiile familiale cele mai problematice, pierderea locului de munca pentru cel putin un sustinator al familiei ar genera cele mai mari dificultati in plata ratelor pentru 37% dintre respondenti. Pe locul doi, pentru 23% dintre persoanele chestionate, se situeaza aparitia unei probleme medicale care necesita rezolvare urgenta, precum si scaderea venitului pentru cel putin un membru al familiei (tot cu 23%).Conform unui studiu facut de CSALB, pe baza cererilor depuse in perioada ianuarie 2018 - aprilie 2019, consumatorii cauta solutii amiabile prin intermediul Centrului, pentru credite in lei (42% din cazuri), in moneda Euro (28%), CHF (25%). In doar 5% dintre cereri sunt analizate credite in moneda americana.Solutionarea amiabila, de peste 20 de ori mai rapida decat in instantaPotrivit unui raport realizat de KPMG la solicitarea Asociatiei Romane a Bancilor, durata unui proces civil care cuprinde toate cele trei faze de judecata - prima instanta, apel si recurs, se poate extinde la peste 3 ani. In comparatie, solutionarea amiabila cu ajutorul CSALB a fost de doar 50 de zile, in medie, anul trecut. Iar hotararea care reflecta intelegerea partilor in cadrul CSALB, in urma negocierii, are puterea unei hotarari in instanta.Peste 85% dintre romanii care se adreseaza Centrului, utilizeaza variantele online, prin intermediul emailul si aplicatiei mobile, accesibila pe site-ul www.csalb.ro. Spre exemplu, 55% dintre cererile trimise catre CSALB de la lansarea aplicatiei vin prin intermediul acesteia, lucru care arata cat de accesibil este acest serviciu pentru consumatorii din toate zonele tarii.Proiectul Caravana CSALB consta intr-o serie de intalniri intre specialistii institutiei si reprezentantii mass-media din principalele orase ale tarii, cu scopul de a promova avantajele solutionarii amiabile. Caravana CSALB este la a saptea editie, dupa ce a fost prezenta in Timisoara, Cluj-Napoca, Constanta, Iasi, Craiova si Oradea.Sursa: CSALB Articole similare Credite Subiecte relevante CSALB (Centrul de Solutionare a Litigiilor din Sectorul Bancar) Q & A