Doua stiri importante despre Alipay au fost anuntate in decursul ultimelor saptamani. Prima stire este ca firma de plati din China a primit in Luxemburg licenta pentru bani electronici. A doua informatie este ca utilizarea platilor mobile, in randul turistilor chinezi in strainatate, este mai folosita decat plata in numerar.
Pana de curand, Alipay s-a bazat pe parteneriate pentru a se adresa clientilor din regiunile din afara Chinei. Acest model de parteneriat a functionat cu siguranta, in ceea ce priveste construirea unei retele de acceptare masiva (locatii care accepta solutia lor de plata mobila). In schimbul acceptarii tranzactiilor Alipay, partenerii lor internationali, inclusiv bancile, primesc o parte din suma tranzactiei sub forma de comision. Cand acest comision provine de la turistii chinezi, care platesc in magazine locale, este evident un
castig pentru bancile si companiile locale de
carduri, de asemenea si pentru alti parteneri Alipay, care au facut tranzactia posibila. Insa acum, o miscare strategica din partea firmei Alipay, dupa cum este mentionat in cadrul acestui post, schimba totul. Si s-ar putea dovedi a fi chiar opusul asteptarilor partnerilor internationali ai lui Alipay.
Noua licenta a firmei Alipay, in combinatie cu noua directiva europeana de plati care revolutioneaza industria bancara – PSD2, va permite companiilor sa se adreseze in mod independent pietelor UE/SEE. Mai precis, vor putea face doua lucruri importante in defavoarea partenerilor lor:
1. Sa ofere Alipay direct consumatorilor
2. Comerciantii se vor putea inscrie pe
cont propriu
Unul dintre principalii factori de succes ai initiativelor de plata mobila s-a dovedit a fi dualitatea multor
consumatori. Initial, acestia erau adusi in schema cu o oferta de plata personalizata sau gratuita. Odata ce astfel de modalitati de plata au castigat o baza solida, un numar din ce in ce mai mare de comercianti au inceput sa accepte metoda platii prin aplicatie. Ceea ce Alipay a reusit sa faca a fost sa contruiasca o retea masiva de comercianti, la nivel international, in UE, cu promisiunea comisioanelor din partea turistilor chinezi care folosesc aplicatia Alipay.
Acum, cu licenta UE obtinuta, Alipay are posibilitatea de a oferi acelasi serviciu consumatorilor din Europa. Asta inseamna ca oamenii care au platit anterior cu cardul in magazinele locale, pot plati acum cu ajutorul aplicatiei Alipay, iar in acest fel compania va putea sa controleze ambele parti. Intre timp, bancile care castigau din plata cu cardul, majoritatea de la consumatorii locali, vor vedea cum din ce in ce mai multe dintre aceste plati vor migra catre Alipay. In timp ce consumatorii din UE o sa se alature firmei Alipay, dorinta comerciantilor sa accepte Alipay o sa continue sa creasca dincolo de cererea actuala provenita de la turisti, cat si de la localnicii care platesc cu aplicatia.
Cu noua licenta obtinuta, Alipay poate oferi servicii direct comerciantilor, fara sa fie nevoiti sa se asocieze cu parteneri locali, lasand bancile traditionale care obisnuiau sa controleze aceste tranzactii, cu mai putini clienti.
In China, Alipay a adresat o multitudine de scenarii de plata, care depasesc cu mult ce pot face modalitatile de plata cu cardul. Nu exista un motiv pentru care Alipay sa nu aduca aceste tipuri de oferte in Europa si sa isi extinda serviciile de plati si oportunitatile comerciale, precum transportul public, taxiurile si magazinele.
Astfel se pune intrebarea daca bancile din Europa (si restul bancilor din lume, cand propriile lor reglementari bancare vor aparea) vor ajunge sa piarda in fata unor jucatori precum Alipay.
Daniel Döderlein, CEO-ul Auka, preconizeaza trei scenarii posibile pentru bancile traditionale si companiile de
carduri.
Prima optiune ar fi sa construiasca si sa lanseze propriul lor "Alipay" pentru piata locala. Problema majora este ca noile reguli bancare intra in vigoare in luna Septembrie a acestui an, iar bancile trebuie sa isi stabileasca planurile de conformitate potrivit standardelor tehnice de reglementare (RTS) care guverneaza punerea in aplicare cu sase luni in prealabil – martie 2019. Crearea, lansarea si reusita, intr-un timp scurt, a unui nou brand de plati mobile, inainte ca Alipay sa se lanseze pe piata, se va dovedi a fi o provocare chiar si pentru cele mai competente si pricepute
banci in zona de digital.
Cea de a doua optiune pentru
banci este sa se asocieze cu un furnizor deja existent pe piata, astfel nu trebuie sa isi petreaca timpul construind un nou produs si o strategie de la zero. Castigurile vor fi impartite, iar bancile vor putea sa mentina un grad ridicat de control asupra clientilor. Cu toate acestea, timpul este destul de limitat pentru a iesi pe piata inaintea competitorului Alipay (sau altii). Mai multe
banci au observat aceasta evolutie si au fost proactive in crearea unei solutii. Printre exemple se numara: Vipps in Norvegia, Swish in Suedia, Mobilepay in Danemarca, Keks in Croatia, Klik in Polonia si asa mai departe.
A treia optiune este sa nu faci nimic (doar daca nu devine obligatoriu conform PSD2) si sa astepti sa vezi ce se intampla. Mizand pe aceasta posibilitate, bancile trebuie sa isi asume riscul si sa renunte la un grad ridicat de control. Unele
banci ar putea observa ce se intampla in regiunile invecinate si apoi sa actioneze, daca este o strategie avantajoasa pentru ei in acel moment. Insa, pentru alte
banci ar putea insemna ca modalitatea lor de plata va fi cu siguranta preluata de o companie tech, care lanseaza si castiga teren cu o alternativa mai atragatoare.
"Indiferent de optiunea aleasa de
banci, singurii care au de castigat acum vor fi consumatorii. PSD2 a fost creat sa zguduie bancile si metodele traditionale de plata, aducand inovatia intr-un sector care a stagnat pentru prea mult timp. Este timpul ca toti cei care au un smartphone sa isi usureze toate scenariile de plata - toate taxele ascunse, preocuparile de securitate, administrarea si barierele de confort", mentioneaza Daniel Döderlein.
Auka, prin aplicatia de plati mobile Settle, disponibila in curand si in Romania, cauta sa vina in sprijinul consumatorilor si turistilor din Europa, pentru a-i ajuta sa plateasca oriunde cu telefonul atunci cand calatoresc. Acestia vor putea beneficia de ceea ce chinezii au reusit sa demonstreze, avand insa o transparenta mai mare a costurilor dar si a standardelor de securitate, impuse de reglementarile Uniunii Europene.
Sursa: AUKA